מועמדת של פשרה למשרד המשפטים? גורמים בליכוד העלו בימים האחרונים הצעת פשרה יוצאת דופן לפתרון הפלונטר שנוצר סביב אי-מינוי שר משפטים, עם פקיעת כהונתו הזמנית בתפקיד של יו״ר כחול לבן בני גנץ - והציעו למנות בינתיים את השרה לשעבר, איילת שקד.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד בטקס הפרידה ממנה
איילת שקד בטקס הפרידה ממנה
איילת שקד בטקס הפרידה ממנה במשרד המשפטים, יוני 2019
(צילום: אוהד צויגנברג)
גורמים בליכוד אומרים כי בשיחות עלתה אפשרות ולפיה כדי לקרב את ימינה לנתניהו בבחירה בין שני הגושים, יש לבחון את מועמדות שקד כפשרה - באופן שבו ימולא הצורך במינוי שר משפטים, וזה יהיה לא מטעם הליכוד ולא מטעם כחול לבן.
אפשרות הפשרה הזו מצטרפת ליוזמות אחרות שעולות ונבחנות במטרה לקרב את יו"ר ימינה נפתלי בנט ומספר 2 שקד, ולמנוע מהם ממשלה עם גוש מתנגדי נתניהו. ההצעה למנות את שקד, משום שכבר כיהנה במשרד ומפני שהיא נמצאת במפלגה היושבת כרגע על התפר ולא הכריעה בין נתניהו לבין הצד השני, נשמעה השבוע בשיחות סגורות. בתגובה אמרו גורמים בכחול לבן כי לא יאפשרו את מינויה. מהליכוד לא נמסרה תגובה.
לפקיעת המנדט של נתניהו להרכבת ממשלה נותרו שלושה שבועות. היום נפגשו נתניהו ובנט בפעם השנייה בתוך פחות מ-24 שעות. בתום הפגישה נמסר רק "סוכם כי צוותי המו״מ ייפגשו בהמשך".
כבר כמעט שבועיים שישראל נמצאת במצב תקדימי שבו אין שר משפטים מכהן וקבוע, בשל הסירוב של נתניהו לאפשר את המינוי הרגיש לכחול לבן. מנגד לא ניתן למנות שר מהליכוד, בשל הצורך באישור כחול לבן. גנץ גם מסרב לאשר העלאת הצעות בממשלה לרכש חיסונים לטווח ארוך כל עוד מינויו לא יאושר.

2 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
נתניהו וגנץ בהשבעת הכנסת בשבוע שעבר
(צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות)
עם פקיעת כהונתו של גנץ במשרד המשפטים בתחילת החודש הוא תקף את נתניהו בחריפות על "הרס שלטון החוק" והשיתוק במינויים חשובים. עוד בחודש שעבר פנה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לנתניהו ולגנץ והפציר בהם למנות שר לתפקיד. במקביל הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב מינוי, ולשכת עורכי הדין ביקשה להצטרף אליה כ"ידידת בית המשפט". המדינה נדרשה להגיב לעתירה עד מחר.
מנדלבליט הזהיר כי "מצב דברים בו מדינת ישראל תיוותר ללא שר משפטים מכהן, וזאת למשך תקופה לא ידועה שיתכן כי תהיה ממושכת, הוא מצב חריג ביותר וחמור מבחינה משטרית. סמכויות רבות המוקנות לשר המשפטים, בהן סמכויות חשובות ומשמעותיות, יוותרו ללא כל גורם אשר יוכל להפעילן".