נותרו לו עוד 12 ימים בלבד לכהונה, אבל דונלד טראמפ בדרך לרשום עוד היסטוריה. רוב הדמוקרטים בקונגרס, ואפילו כמה רפובליקנים, דורשים כעת את סילוקו המיידי של מי שהם מכנים "נשיא מעורער", אחרי ששלהב את תומכיו וקרא להם לעלות לעבר בניין הקפיטול – אליו הם אכן עלו, הסתערו ופלשו לתוכו, באירועים חסרי תקדים שהביאו למותם של חמישה בני אדם.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. הרפובליקנים נוטשים, הדמוקרטים מענישים
(צילום: gettyimages)

בימים שלאחר ההסתערות על הקונגרס העלו הדמוקרטים את האפשרות של סילוק טראמפ בעזרת התיקון ה-25 לחוקה, שמאפשר לסגן הנשיא מייק פנס ושרי הקבינט להדיח את טראמפ אם מסיבה כלשהי נבצר ממנו, לדעתם, לכהן כנשיא. אולם פנס הבהיר לפי דיווחים שונים שאין בכוונתו לעשות זאת, למרות הקרע שנפער ביחסיהם בעקבות האירועים האחרונים: טראמפ דרש ממנו, באופן בלתי חוקתי, לסכל את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בישיבת הקונגרס שאותה פנס ניהל ושנגדה הפגינו תומכיו המתפרעים ביום רביעי. פנס סירב, ועורר בשל כך את חמתו של טראמפ. לפי הדיווחים הנשיא לא טרח לדרוש בשלומו של פנס, לאחר שזה פונה למרתפי הקונגרס כשהמתפרעים פלשו לבניין.
לאחר שהאפשרות להדחה מיידית ירדה מהפרק, כעת מקדמים הדמוקרטים בבית הנבחרים הליך הדחה נגד הנשיא – בפעם השנייה, אחרי שכבר ניסו להדיחו לפני שנה בעקבות פרשת "אוקראינה גייט". אם ההליך אכן ייצא לדרך וסעיפי ההדחה יאושרו בבית הנבחרים, טראמפ יהפוך לנשיא היחיד בתולדות ארה"ב שהליך שכזה נפתח נגדו פעמיים. הסיכויים שיודח בפועל נמוכים ביותר, כיוון שסילוק מהבית הלבן דורש את הרשעתו במשפט בסנאט – ואפילו אם יימצא בדרך כלשהי רוב של שני שלישים הדרוש לכך, לא נותר מספיק זמן להשלמת המשפט.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
לא מתכוון להדיח את טראמפ. סגן הנשיא פנס
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
הפגנה נגד דונלד טראמפ בשיקגו, אילינוי
הפגנה נגד דונלד טראמפ בשיקגו, אילינוי
הפגנה נגד טראמפ בשיקגו, אילינוי
(צילום: AFP)
מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, הבהיר לאנשיו לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" כי גם אם הדמוקרטים יאשרו בהליך בזק את סעיפי ההדחה נגד טראמפ, משפט בסנאט לא יוכל להיפתח לפני 20 בינואר, יום ההשבעה של ביידן. למרות זאת הדמוקרטים שועטים כעת לעבר הליך הדחה, בעיקר כדי להעביר מסר שאסור שמעשיו של טראמפ יעברו ללא עונש: כתם היסטורי נוסף על נשיאותו.
יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, אמרה הלילה כי אם טראמפ לא יתפטר באופן "מיידי", היא תאפשר את פתיחת הליך ההדחה נגדו. לפי נוסח טיוטה של כתב ההדחה שנחשף הלילה, ושעליו חתמו כ-170 מחוקקים דמוקרטים, טראמפ יואשם ב"הסתה להמרדה". הסעיף צפוי להיות מוגש כבר ביום שני. אם הדמוקרטים ירצו לזרז את ההליך, הם יצטרכו באופן חסר תקדים לדלג על הדיונים הממושכים בוועדת המשפט של בית הנבחרים, שבהם מוצגות הראיות השונות לאישום הזה.
למרות האיום שלה הלילה, לפי ה"טיימס" פלוסי טרם הכריעה אם אכן לפתוח בהליך הדחה. לפי הדיווח, כמה מהדמוקרטים חוששים שמהלך שכזה יאפשר לטראמפ לאחד סביבו את הבייס הרפובליקני, ולחזק בכך את מעמדו במפלגה לאחר תום כהונתו - דבר שכעת פרשנים רבים בארה"ב סבורים שיתקשה לעשות לאור חלקו בהתפרעויות. גם הנשיא הנבחר ביידן, לפי הדיווחים, לא נלהב מהאפשרות הזו. בהצהרתו אמש, שבה בירך על החלטת טראמפ שלא להגיע לטקס ההשבעה שלו, אמר ביידן שאת סוגיית הליך ההדחה יש להשאיר לידי הקונגרס, ולא הביע דעה לכאן או לכאן בסוגיה.
8 צפייה בגלריה
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
לא הביע דעה באשר לסוגיית ההדחה. ביידן
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב קונגרס ה 117 השבעה ננסי פלוסי תמונת ארכיון בית הנבחרים
ארה"ב קונגרס ה 117 השבעה ננסי פלוסי תמונת ארכיון בית הנבחרים
קוראת לטראמפ להתפטר באופן מיידי. פלוסי
(צילום: AFP)
גם בקרב הרפובליקנים גוברות הקריאות לסילוקו המיידי של טראמפ. את ההצהרה החריפה ביותר עד כה סיפקה הסנאטורית מאלסקה ליסה מורקובסקי, שאמרה כי היא רוצה לראות את טראמפ מתפטר, ומיד. היא אף איימה במרומז כי אם המפלגה הרפובליקנית לא תדע להתרחק ממנו, היא תפרוש ממנה.
"אני רוצה שהוא יפרוש, אני רוצה אותו בחוץ. הוא גרם מספיק נזק", אמרה מורקובסקי לעיתון מקומי באלסקה. "הוא לא הולך להגיע לטקס ההשבעה. הוא לא התמקד במה שקורה עם הקורונה. או שהוא משחק גולף או שהוא מתעצבן בחדר הסגלגל ומשליך את כל מי שהיה נאמן לו מתחת לגלגלי האוטובוס, וזה מתחיל בסגן הנשיא. הוא לא רוצה להיות שם. הוא רוצה להיות שם רק בשביל התואר. הוא רוצה להיות שם רק בשביל האגו שלו. הוא צריך לצאת. הוא צריך לעשות את הדבר הטוב, אבל אני לא חושבת שהוא מסוגל לעשות משהו טוב".
מורקובסקי אמנם לא אמרה במפורש אם תתמוך בהדחה, אך לא נראה שנותרה לה סימפטיה כלשהי לנשיא. סנאטור רפובליקני נוסף, בן סאס מנברסקה, אמר ש"בהחלט" ישקול את האפשרות של הדחה, כיוון שלדבריו טראמפ "ביזה" את תפקיד הנשיא.
8 צפייה בגלריה
נגיף קורונה ארה"ב מפגינים חמושים פרצו ל קפיטול של מישיגן
נגיף קורונה ארה"ב מפגינים חמושים פרצו ל קפיטול של מישיגן
תומכי טראמפ בתוך הקפיטול
(צילום: AFP)

ב-CNN דיווחו הבוקר כי גורמים נוספים במפלגה הרפובליקנית שוקלים תמיכה בהליך של הדחה. "חווינו את המתקפה", אמר לרשת החדשות מחוקק אחד בעילום שם, בהתייחסות להסתערות של תומכי טראמפ על בניין הקפיטול. "אנחנו לא צריכים שימועים ממושכים על מה שהתרחש", הוסיף. מחוקק רפובליקני אחר אמר: "הוא שלח אספסוף לקפיטול, שם היינו עסוקים בחובתנו החוקתית לספור את קולות האלקטורים ולהכריז על ההפסד שלו בבחירות".
טראמפ עצמו, לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", הבהיר למקורביו שעוד נותרו בבית הלבן אחרי גל ההתפטרויות שם, שאין בכוונתו להתפטר. על פי אותו דיווח הנשיא גם הביע חרטה על שפרסם בלחץ יועציו את אותו סרטון בטוויטר בלילה שבין חמישי לשישי, יממה שלמה לאחר ההתפרעויות, ובו גינה את המתפרעים והכיר לראשונה בכך ששלטונו מגיע לסיומו. בסרטון טען טראמפ כי "ההתמקדות" שלו כעת היא בהעברת שלטון חלקה ומסודרת, אף שלא הזכיר מפורשות את שמו של ביידן, וכאמור הודיע בהמשך שלא יגיע לטקס ההשבעה שלו (גם בהודעה זו לא ציין מפורשות את שמו של ביידן).
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן  דונלד טראמפ
ג'ו ביידן  דונלד טראמפ
טראמפ לא יגיע לטקס ההשבעה, ביידן שיבח: "זה דבר טוב"
(צילום: AFP, רויטרס)
8 צפייה בגלריה
חשבונו של טראמפ לאחר שהושעה
חשבונו של טראמפ לאחר שהושעה
החשבון של טראמפ בטוויטר. נחסם לצמיתות
(צילום מסך)
לפי הדיווחים בארה"ב טראמפ פרסם את הסרטון ההוא, שבו הקריא טקסט מטלפרומפטר בטון מונוטוני למדי, בלחץ יועציו ובני משפחתו. הללו הזהירו אותו כי ייתכן שהקריאות להדחתו המיידית, בין אם בעזרת התיקון ה-25 לחוקה או בהליך הדחה בקונגרס, יתממשו. הם גם הזהירו אותו שהוא עלול להימצא בסיכון משפטי, בצל ההצהרה של התובע המחוזי באזור וושינגטון, שלפיה גם הנאום המשלהב של טראמפ לתומכיו, בהפגנה שקדמה להתפרעויות, עשוי להיבחן בחקירה הפלילית שנפתחה בעקבותיהן.
בהתפרעויות הללו מצאו את מותם חמישה בני אדם, אחד מהם שוטר שמת מפצעיו לאחר שהתעמת עם המפגינים. בעקבות מותו של השוטר בריאן סיקניק הורד הדגל בבניין הקפיטול לחצי התורן – אך בארה"ב מדגישים את העובדה שהדבר לא נעשה במקביל בבית הלבן.
טראמפ, יצוין, לא התייחס עד עתה באופן פומבי לקריאות להדחתו, אולם דובר מטעם הבית הלבן מסר: "פתיחה בהליך הדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ, כש-12 ימים נותרו לנשיאות שלו, רק תתרום לפילוג נוסף במדינה שלנו". ומה חושבים האזרחים? לפי סקר שפורסם הלילה על ידי סוכנות הידיעות רויטרס, 57% מהאמריקנים תומכים בסילוקו המיידי של טראמפ.