1 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו בנאום במטה הליכוד
 בנימין נתניהו בנאום במטה הליכוד
בנימין נתניהו אחרי פרסום המדגמים
(צילום: AFP)
הפרשן הפוליטי האמריקני ג'ף גרינפילד אמר פעם ש"אין דבר כזה פרנויה בפוליטיקה, כי הם באמת מחפשים אותך". בנימין נתניהו הוא פוליטיקאי פרנואידי שמשוכנע שכולם מנסים לסלק אותו מהשלטון. והוא צודק. מטבע תפקידו כראש הממשלה יש לו אויבים מבחוץ שחותרים לעמוד בראש הפירמידה השלטונית. ובעיקר יש לו אויבים מבית, מטבע אישיותו, כאלה שנרמסו על ידו משום שחשד שהם מנסים לרשת אותו.
במערכת הבחירות 2021 התחולל חיבור של כל הכוחות שפעלו כדי להפסיק את כהונתו. היו המפלגות באופוזיציה שזהו תפקידן הפוליטי, כפי שהיה גם במערכות הבחירות הקודמות, ואליהן הצטרפו מפגינים בצמתים, בגשרים ומול הבית בבלפור. החידוש בבחירות האלה היו שתי מפלגות ימין שהצטרפו לקריאה להחליפו: ימינה ותקווה חדשה.
יש כאלה שהיו מתרסקים מול מסה קריטית כזו של יריבים. אבל נתניהו, כפי שנכתב על דגלי ישראל שנישאו בכנסים בהשתתפותו, "וכאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ". חושי הניצוד שבו התחדדו והוא פצח בקמפיין שאף אחד בישראל - ומעטים בעולם - מסוגלים לעשות כמוהו.
הפרסומאי דוד פוגל, שדווקא ניהל קמפיינים של מפלגות שמאל, הגדיר את נתניהו כ"קמפיינר הטוב בעולם". אני יכול להתייצב מאחורי ההגדרה הזו מאחר שחקרתי היטב את מסעות הבחירות של המתמודדים לנשיאות בארה"ב. הוא עומד בשורה אחת עם השלישייה הפותחת של הקמפיינרים הטובים ביותר שם שעדיין חיים: ביל קלינטון, ברק אובמה ודונלד טראמפ.
פרנויה בקמפיינים יכולה להשביח אותם, אבל להיות פרנואיד כלפי אנשים יכול להרוס גם את הקמפיין הטוב ביותר. בדיעבד, במו ידיו חירב נתניהו את האפשרות להקים ממשלה נוספת
היה להם יתרון מובנה בתחילת כל מרוץ לנשיאות, בגלל כישורי ההופעה ויכולתם לשלוט על סדר היום הפוליטי. גם במצבי משבר פוליטי הם מנצלים את הכישורים המיוחדים שלהם כדי להיחלץ ממנו. קלינטון התגבר על שלוש פרשיות בקמפיין הבחירות הראשון שלו ב-1992 (המאהבת ג'ניפר פלאוורס, התחמקות משירות במלחמת וייטנאם ועישון מריחואנה). אובמה נקלע למשבר בבחירות 2008 בגלל התבטאויות שנויות במחלוקת של כומר הקהילה שלו, ג'רמיה רייט, וטראמפ קיבל מכה קשה במרוץ ב-2016 בשל פרסום קלטת שבה הודה במעשי תקיפה מינית כנגד נשים.
נתניהו ניצב באופן קבוע בפיגור בסקרים לפני בחירות משום שכישורי העשייה שלו נופלים מכישורי ההופעה. בשלב זה הוא פותח בפיניש המפורסם שלו: הלהטת הרוחות ברגע האחרון והסתערות על אולפני השידור. זה הספיק להמשך שלטון רצוף של 12 שנים.
להכרזה על בחירות 2021 הוא הגיע כשכל הנסיבות היו כנגדו: ניהול כושל של המאבק בקורונה ואלפי מתים, משבר כלכלי מעמיק והולך ומשפט שעומד להיפתח. והנה, קרן אור אחת החלה לבצבץ: מבצע החיסונים. מאז, לא עבר רגע מבלי שיעסוק בהם. הוא התייצב בנמל התעופה כדי לקבל את משלוחי פייזר וחגג כל מספר עגול של מתחסנים. בראיונות שבהם נשאל על משפטיו, הוא ענה על חיסוניו. שלטי החוצות הראו אותו בתמונת ניצחון עם הכתובת: "חוזרים לחיים" או "חוזרים לחייך". גם הוא חזר לחיים בזכות קמפיין חיובי ומלא תקווה לכל אזרחי ישראל, לראשונה בחייו.

מה עוד תבקשי מכורה מבנייך כדי שיזכו בבחירות? שיהיו בני אדם. פרנויה בקמפיינים יכולה להשביח אותם, אבל להיות פרנואיד כלפי אנשים, יכול להרוס גם את הקמפיין הטוב ביותר. בדיעבד, במו ידיו חירב נתניהו את האפשרות להקים ממשלה נוספת, לפחות כפי שזה נראה עכשיו, משום שבעבר התעלל והשפיל את שותפיו ללא צורך פוליטי.
גדעון סער, כבר כמעט שכחנו, היה תומך נלהב של נתניהו. רק לפני שנתיים אמר עליו: "לא הייתה תקופה כזו בתולדות ישראל. אם זה היה בתקופה ושל מנהיג מהשמאל הייתם אומרים: גאון מדיני". אבל כיום, כמי שבפועל סולק מהליכוד, בולם סער את האפשרות של נתניהו להקים ממשלת ימין מלא-מלא.
את בני גנץ הוא השפיל באמצעות ביטול הסכמים ושיסוי של עושי דברו שהגדירוהו כ"לא אפוי". רגע השחרור של גנץ היה במשפט: "הזבל הזה היה מגיע גם למשרד הביטחון אם לא הייתי שם". לא מנומס, אבל מדובר בקתרזיס מושלם. הוא החזיר את הפנסיונר המנומנם לימיו כלוחם צנחנים מורעל.
לשני אלה יש להוסיף את נפתלי בנט, שעל הנייר אמנם לא פוסל ישיבה תחת נתניהו, אבל קשה להאמין שהוא שכח את ניסיונותיו של ראש הממשלה לפגוע בו באמצעות פרסומים מכפישים על אביו המנוח ועל רעייתו.
נתניהו כבר לא יצליח להקים ממשלת אחדות לאומית. הקמפיינר הטוב בעולם, שניהל את הקמפיין הטוב בחייו, החמיץ את הרגע שאולי לא ישוב עוד. קשה להאמין שהמזלות הפוליטיים יסתדרו שוב בשמיים למענו, כפי שהיה במערכת בחירות זו.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com