בכיר חמאס אוסמה חמדאן בירך במסיבת עיתונאים שקיים היום (חמישי) מלבנון על הפיגועים בשטחי ישראל, תוך שטען כי על אף שארגונו "גילה גמישות" במשא ומתן לא הייתה התקדמות בשיחות על הפסקת האש ברצועת עזה.
"אמש העברנו לאחים המתווכים במצרים ובקטאר את עמדת התנועה, לפיה אנו עומדים בעמדתנו שנמסרה להם ב-14 במרץ באופן רשמי", אמר חמדאן, בהתייחסו לתשובה שהועברה בחודש שעבר, אז דרש ארגון הטרור את "הפסקת התוקפנות נגד הפלסטינים בעזה", אספקת סיוע הומניטרי, השבת עקורים עזתים לבתיהם ונסיגה של כוחות צה"ל מהרצועה.
1 צפייה בגלריה
אוסאמה חמדאן
אוסאמה חמדאן
חמדאן במסיבת העיתונאים בביירות. בירך על הפיגועים וקרא לסיום התוקפנות
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
"מצרים הציגה בפנינו את ההצעה האחרונה, אבל היא לא כוללת שום דבר חדש", אמר חמדאן, וחזר על הטענה לפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו מציב מכשולים שמונעים משני הצדדים להגיע להסכם וכן כי הוא "לא מעוניין" בשחרור החטופים הישראלים. "ממשלת הכיבוש עדיין מתחמקת, והמשא ומתן תקוע במעגל", טען במסיבת העיתונאים בביירות.
"אנו מברכים על פעולות הגבורה של עמנו בגדה המערבית ובירושלים הכבושה ורואים בהן תגובה טבעית לפשעי האויב הציוני ותמיכה בעמנו ובהתנגדותנו ברצועת עזה, וכן אישור הלכידות והאחדות של עמנו בבחירה בהתנגדות כדרך לשחרור - אנו קוראים להסלמה", בירך כאמור בכיר חמאס על המתיחות בישראל, תוך שפירט מה דרישות ארגון הטרור במשא ומתן. "העמדה שלנו מורכבת מהצורך לעצור את התוקפנות, נסיגת כוחות הכיבוש מעזה, החזרת העקורים לבתיהם, בעיקר בצפון, הגברת נגישות הסיוע לכל המקומות ברצועת עזה, תחילת השיקום שלה ותהליך חילופי שבויים אמיתי ורציני".
גורמים מדיניים אמרו כי ישראל עדיין לא קיבלה תשובה מהמתווכות. "אם הכיוון שלהם הוא כמו הפרסומים, אז ברור שחמאס וסינוואר מפחדים מדעת הקהל בעזה ומכינים אותה לגרירת הרגליים שלהם בנוגע להימנעות מעסקת חטופים", הסבירו. "אם הטקסטים שיוצאים מחמאס נכונים, המשמעות היא שסינוואר לא רוצה עסקה ועומד על נסיגה מלאה, החזרת כל התושבים לצפון הרצועה והפסקת אש מוחלטת - וזה לא יקרה. רוב מוחלט של כל גורמי הביטחון בישראל ובראשם ראש המוסד לא תומכים בהפסקה מוחלטת של המלחמה".
שלשום חזרה המשלחת הישראלית מהשיחות בקהיר. לשכת ראש הממשלה הודיעה על החזרה "בסיומו של סבב שיחות אינטנסיבי נוסף", וציינה כי במסגרת השיחות, "בתיווכה המועיל של מצרים, גיבשו המתווכות הצעה עדכנית להתייחסות חמאס. ישראל מצפה מהמתווכות לפעול ביתר שאת מול חמאס לקידום המשא ומתן לטובת עסקה".