ראש המוסד דוד (דדי) ברנע קיבל אמש (חמישי) מראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני את נייר התשובה הרשמי של חמאס, לאחר עיכובים רבים. המסמך מצד ארגון הטרור התקבל שעות לאחר שגורם ישראלי טען בשיחה עם ynet כי אפשר להגיד שיש "אינדיקציות חיוביות" להתקדמות מסוימת במגעים לעסקת חטופים נוספת, אבל מוקדם לדעת אם זו תביא להתנעת המשא ומתן.
כעת מנתחים בישראל את התשובה של ארגון הטרור, שכוללת שורת דרישות ותנאים, ובתוך זמן קצר לשכת ראש הממשלה מסרה: "חמאס ממשיך להתבצר בדרישות מופרכות. עדכון בנושא יובא מחר לקבינט המלחמה ולקבינט המדיני-ביטחוני".
חמאס טען כי המסמך כולל פרטים על עסקת חטופים, ומפרט את החזון של ארגון הטרור להפסקת אש, שכולל את "הפסקת התוקפנות נגד הפלסטינים בעזה", אספקת סיוע הומניטרי, השבת עקורים עזתים לבתיהם ונסיגה של כוחות צה"ל מהרצועה. בעקבות קבלת תשובת החמאס, קבינט המלחמה צפוי להתכנס לדיון דחוף כדי לקבל החלטה אם לפתוח במשא ומתן.
קבינט המלחמה כבר התכנס אתמול בערב, אך תשובת ארגון הטרור הגיעה אחרי התפזרותו. גורם ישראלי אמר כי "אנו הולכים לימים קשים מאוד. ישראל תצטרך לקבל החלטות קשות אם ניכנס למו"מ".
1 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, ובנימין נתניהו
איסמעיל הנייה, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, ובנימין נתניהו
איסמעיל הנייה, א-ת'אני ונתניהו
( צילום: דנה קופל, Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP, AP /Jacquelyn Martin, Pool)
תשובת חמאס התקבלה אתמול לאחר שהמתווכות, בהן קטאר, הפעילו לחץ כבד וחסר תקדים על ארגון הטרור. בשבת האחרונה דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני כי קטאר איימה לגרש משטחה בכירים בלשכה המדינית של חמאס השוהים בדוחא אם לא יצליחו לשכנע את ההנהגה ברצועת עזה להגיע לסיכום מול המתווכות וישראל. במקביל, בישראל היה ביטחון שגם לחיסול מרוואן עיסא, אם אכן נהרג בתקיפה שהתרחשה בליל שבת, תהיה השפעה על מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר.
במטה משפחות החטופים פנו לחברי הקבינט, ואמרו: "אל תדחו את עסקת החטופים. הצילו עכשיו את הבנות והבנים שנלקחו באכזריות רק בגלל היותם ישראלים. לראשונה אנחנו יכולים לדמיין את החיבוק הראשון איתם. העניקו לנו הזכות הזו. אנו מבקשים שבעת קבלת ההחלטה שכל אחד מכם יקשיב היטב לזעקת החטופות והחטופים העוברים התעללות אכזרית בשבי כבר למעלה מחמישה חודשים. זו מחויבתכם ואחריותכם להציל את כולם עכשיו ולהחזיר אותם לביתם, למדינת ישראל".
בשבועות האחרונים בכירים בארה"ב, בהם הנשיא ג'ו ביידן, התבטאו באופטימיות מסוימת כי תושג עסקה לפני תחילת חודש הרמדאן, אך חמאס התבצר בעמדותיו, סירב למסור תשובה רשמית לשאלות ישראל, וגורם ישראלי בכיר שמעורה בפרטים אמר אז כי "אין ספק" שסינוואר בחר לדרדר את המזרח התיכון ולגרום לשפיכות דמים בתקופת הרמדאן. ראש ממשלת קטאר אף אמר לראש המוסד ברנע כי "חמאס קיבל החלטה לא לענות ולא לתת שום פרטים על שתי הסוגיות המרכזיות: הרשימה המעודכנת של החטופים, ומספר האסירים שישוחררו בעבור כל חטוף ישראלי".
גם האמריקנים אמרו מאוחר יותר שהפסקת האש כבר הייתה יכולה לצאת לדרך לו חמאס לא היה מעכב אותה, והגורם הישראלי ציין כי חמאס בחר בכאוס על פני אלטרנטיבה של הפוגה לשישה שבועות, עם סיוע הומניטרי שהיה מקל במידה ניכרת על הסבל של העזתים.
פורסם לראשונה: 22:57, 14.03.24