6 צפייה בגלריה
צוות שלדג
צוות שלדג
( צילום: דובר צה"ל)
השלכות המהפכה המשפטית מורגשות היטב ביום שאחרי ביטול עילת הסבירות. אחרי שהתריעו במשך חודשים, כבר הבוקר (יום ג') לא התייצבו לימי מילואים לוחמים מיחידות מובחרות, בהן גם שייטת 13. במקביל, רבים הודיעו למפקדיהם ביחידות כי לא יתנדבו יותר למילואים בגלל ביטול עילת הסבירות, בין היתר במ"מ (מערך המבצעים המיוחדים), לשם נוספו ביממה האחרונה אנשי מילואים נוספים שהודיעו על הפסקת התנדבותם. כרגע מספרם עומד על יותר מ-1,250 מילואימניקים מהיחידה שהפסיקו את השירות מאז חודש מרץ.
רס"ן (במיל') ד"ר יואב פיקל (37), ששירת בקבע ומשרת במילואים בשייטת 3 כרופא, סיפר כי "חתמתי על מכתב התרעה בעבר והודעתי למפקדי אתמול שההחלטה שלי להפסיק להתנדב נכנסת לתוקף לצערי. היחידה שלי מאוד משפחתית ואת רוב החיילים שהיו שם הכרתי בשם. מתקשרים אליי בשעות לא שעות, להתייעץ בקשר לדברים שקשורים לבני משפחה, הם חברים שלי והניתוק הזה נוראי, זה קורע אותי".
6 צפייה בגלריה
תעודת מילואים גזורה
תעודת מילואים גזורה
רקטור אוניברסיטת חיפה גזר את תעודת המילואים שלו: "אינני יכול לשרת ממשלה שהופכת את ישראל למדינה שאינה דמוקרטית"
בקול חנוק הוא הוסיף כי "היחידה הזאת מורכבת מאנשים שמוכנים לעזוב הכול ולבוא ברגע, כולל דחיית ניתוחים לא דחופים, זה האופי ואני לא היחיד שהודיע על הפסקת מילואים. אחד מהרופאים שאני הכי אוהב ומעריך הודיע שהפסיק להתנדב ואין לאנשים האלו תחליף. הניסיון שיש להם בים, זה רפואה אחרת ואדם כזה זה אבידה של ידע רב". לדבריו, "היו ביחידה מי שבהתרסה אמרו שהם יבואו במקום מי שמפסיק להתנדב וזה משעשע כי אלו בדיוק האנשים שלא הגיעו כשהיה צריך אותם".
על ההתבטאויות מצד חברי הקואליציה נגד אלו שהודיעו על הפסקת ההתנדבות, הוא אמר כי "יש הרבה עצב. לפעמים זה מהול בשעשוע כמו האמירה של גוטליב שייתנו לגולני להטיס מטוסים. התחושה היא שזה לא רציונלי. אני תוהה אם נבחרי הציבור שמתבטאים ככה פשוט איבדו את זה. החליטו להחריב את מרקם החיים העדין ועל מה? על ג'ובים. המדינה לא תתקיים בלי שמאלנים ובלי ימנים. אז להגיד על כל מי שעוזב 'נסתדר' זה חסר אחריות, כי אתם לא תסתדרו".

גם סרן (מיל') חן ניסנקורן, אב לארבעה מכפר סבא, הודיע היום שלא יתנדב יותר. ניסנקורן היה מפקד בסיס במצ"ח ולפני כמה שנים עבר לשירות מילואים ביחידה לאיתור נעדרים (אית"ן). "היום הודעתי למפקד שלי שאני מפסיק להתנדב, המילואים הבאים שלי אמורים להיות בספטמבר", הוא שיתף. בניגוד לאנשי מילואים אחרים, ניסנקורן לא חתם על שום מכתב ולא התריע בעבר. "עד עכשיו ישבתי על הגדר, אולי אפילו יותר מדי, לא לקחתי חלק ולא חתמתי על מכתבים. כאבתי את המצב כמובן אבל לא דיברתי על זה. יצאתי מהארון עם הציוץ של בן גביר על בר הסלטים הפתוח. אתמול כבר יצאתי להפגין והבנתי את מה שמלמדים בקורס קצינים, יש רגעים שצריך לקחת אחריות ולעשות מעשה".
ניסנקורן הוסיף כי "אחרי הקבע הייתי שש שנים בגופי ביטחון שונים. שירות זה משהו שגדלתי עליו, שנתתי לו את נשמתי. המצב הזה קורע אותי מבפנים. אני אומר את זה עם דמעות בעיניים, אתמול זה הרגיש כמו שאדם שוכב על ערש דווי בבית חולים, יש עדיין אמונה ותקווה, והיום זה כבר אחרי שקרעתי את החולצה. זה שובר אותי. אני דתל"ש, חבריי ברובם חובשי כיפות ובהתנתקות עשיתי חודש מילואים וכשהפינוי הושלם לא שמחתי, לא הצטלמתי וכאבתי את כאבם של האחים שלי".
6 צפייה בגלריה
שיחות של מילואימניקים על הפסקת שירות
שיחות של מילואימניקים על הפסקת שירות
"לא אשרת בדיקטטורה"
6 צפייה בגלריה
שיחות של מילואימניקים על הפסקת שירות
שיחות של מילואימניקים על הפסקת שירות
מילואימניקים מודיעים על הפסקת התנדבותם
פרופ' גור אלרואי, רקטור אוניברסיטת חיפה ורב-סרן (מיל'), גזר את תעודת המילואים שלו. בשנים האחרונות הוא איתר במסגרת שירות מילואים באית"ן את מקום קבורתם של שישה מנעדרי תש"ח. "אחרי 32 שנים של שירות מילואים, יותר ממחצית מהן ביחידה לאיתור נעדרים, העברת החוק לביטול עילת הסבירות הביאה אותי להודיע על הפסקת התנדבותי לשירות מילואים", הוא אמר.
"יותר מכל, הפעילות של היחידה לאיתור נעדרים, שבה לא הפסקנו לחפש מה עלה בגורל הנעדרים, גם עשרות שנים לאחר מותם וכל זאת כדי להביאם לקבר ישראל, הייתה עבורי הדוגמה והמופת לאחדות הגורל של העם בישראל ולחוזה בין האזרחים והמדינה", הוא הוסיף. "חוזה זה נשבר כעת בידי ממשלת ישראל, שמובילה חקיקה חד צדדית שפוגעת ביסודות המשטר הדמוקרטי בישראל. כמו רבים אחרים מחבריי ואחיי מתנדבי המילואים, אינני יכול עוד להמשיך ולשרת ממשלה שהופכת את ישראל למדינה שאינה דמוקרטית".