הוכחה נוספת לבטיחות החיסון נגד קורונה של פייזר: מחקר ישראלי, ראשון מסוגו בעולם, שכלל מאות אלפי מחוסנים של פייזר, מעלה שהסיכוי ללקות בדלקת שריר הלב בעקבות החיסון הוא נדיר ביותר, וגם כשהוא מתממש, מדובר במחלה קלה מאוד, ללא השפעה על תפקוד הלב. המחקר מתפרסם הלילה (ה') בכתב העת הרפואי המוביל "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין".
קראו עוד:
המחקר, שנערך על ידי מערך הקרדיולוגיה של בית החולים בילינסון בשיתוף מכון כללית למחקר, בחן את השכיחות של דלקת שריר הלב ואת חומרתה לאחר קבלת החיסון במנה ראשונה ושנייה. נותחו בו רשומות אלקטרוניות אנונימיות של 2.5 מיליון מבוטחי כללית שקיבלו את חיסון פייזר נגד הקורונה. המחקר בוצע על ידי קרדיולוגים מבילינסון בראשות פרופ' רן קורנובסקי וכלל איסוף וניתוח של מידע על כל מטופל, כולל תוצאות מעבדה, הדמיות וטיפול תרופתי החל מרגע הופעת המחלה ועד כ-12 שבועות לאחר השחרור מבית החולים.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
"התפקוד הלבבי של המחוסנים לא נפגע, גם לא בטווח הקצר והבינוני", אומר פרופ' בליצר
(צילום: Shutterstock)
במחקר מקביל, שעליו חתומים בין היתר ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס ופרופ' דרור מבורך מהדסה עין כרם, נכתב כי בסך הכול נמנו 304 מקרים של דלקת שריר הלב במהלך התקופה שנצפתה, מתוכם 21 שעליהם התקבלה אבחנה חלופית. מתוך 283 המקרים האחרים, 142 אירעו לאחר קבלת החיסון. ב-129 מאותם מקרים המחלה הייתה קלה.
לפי מחקר זה, שהתפרסם גם הוא ב"ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין", הסיכוי של מתחסנים לחלות בדלקת בשריר הלב גבוה יותר לעומת לא מתחסנים. "הסיכון לדלקת שריר הלב, שאמנם נמוך, עלה לאחר קבלת החיסון, במיוחד לאחר קבלת מנת החיסון השנייה אצל גברים צעירים", נכתב. שם ציינו כי במרבית המקרים המחלה הייתה קלה, אך נרשם גם מקרה מוות אחד.
מהממצאים במחקר של בילינסון והכללית עולה כי מקרב 2.5 מיליון מחוסנים מעל גיל 16, רק 54 לקו בדלקת שריר הלב עד 42 ימים לאחר קבלת החיסון (51 מתוכם גברים ושלוש נשים). מדובר ב-2.13 מקרים לכל 100 אלף מחוסנים. נמצא גם שתופעת הלוואי הופיעה יותר לאחר מנת החיסון השנייה (69%), בקרב יותר גברים ויותר בשכבת הגיל 16 עד 29. בקבוצה זו - גברים בני 29-16 - נמצאו 10.7 מקרים של דלקת שריר הלב לכל 100 אלף מחוסנים.
76% מהחולים (41) לקו בדלקת בצורה קלה, ללא עדות לפגיעה בשריר הלב. 22% – 12 חולים - לקו בה בדרגת חומרה בינונית, שכללה תסמינים קלים עם פגיעה לא חמורה בשריר הלב. רק חולה אחד לקה במחלה קשה.
ניתוח נוסף של הנתונים מצא כי אצל 71% מהחולים לא היה כל סימן לפגיעה בתפקוד הלבבי באף שלב. בקרב 29% החולים האחרים, אצל כ-85% הייתה הפגיעה קלה עד בינונית. בשאר המקרים, למעט אחד, התפקוד הלבבי חזר לנורמה בתוך תקופה קצרה.
פרופ' רן קורנובסקי מבילינסון: "מדובר בתוצאות משמעותיות. להבדיל מעבודות קודמות, שהתבססו על נתונים מבתי חולים ספציפיים, הממצאים שלנו כללו נתונים מלאים של מבצע חיסונים במערכת בריאות לאומית"
מבחינת משך המחלה, נמצא כי משך האשפוז הממוצע היה קצר יחסית. מלבד מקרה אחד, של מטופל בשנות ה-20 לחייו, שמצבו הידרדר במהלך האשפוז, והוא נזקק להנשמה ובהמשך חובר לאקמו - מצבם של שאר המטופלים נותר יציב לחלוטין במהלך האשפוז.

"ממצאי המחקר מראים כי דלקת שריר הלב היא תופעת לוואי נדירה יחסית של החיסון, אפילו בקרב גברים צעירים שנחשבו לקבוצת הסיכון", אומר הקרדיולוג ד"ר גיא ויטברג מבילינסון. "ברוב המוחלט של המקרים מדובר במחלה קלה שלא משפיעה על התפקוד הלבבי בטווח הקצר והארוך. שמחנו לגלות כי מבין המחוסנים המועטים שחלו בדלקת שריר הלב, הרוב חווה מחלה קלה יחסית ונזקק למשך אשפוז קצר".
"מדובר בתוצאות משמעותיות", הוסיף פרופ' קורנובסקי, מנהל המערך לקרדיולוגיה בבילינסון. "להבדיל מעבודות קודמות, שהתבססו על נתונים מבתי חולים ספציפיים, הממצאים שלנו כללו נתונים מלאים של מבצע חיסונים במערכת בריאות לאומית".
פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, אמר: "הממצאים במחקר זה משלימים את המחקר הקודם של כללית, שהראה כי שיעור התופעות הלבביות החמורות כמו אוטם שריר הלב לא עולה בקרב מחוסנים - אבל עולה בקרב נדבקים בקורונה. כעת ניתן לראות שהתפקוד הלבבי של המחוסנים שסבלו מדלקת שריר הלב לא נפגע לאורך זמן ברוב המכריע של המקרים, גם לא בטווח הקצר והבינוני".