2 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף
יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף
(צילום: שלו שלום)
יצחק גולדקנופף פרץ בסערה למגרש הפוליטי, הוצנח היישר אל ראשות מפלגה חשובה ולאור תוצאות הבחירות השבוע יהיה גם חבר בממשלה. בדרך לשם הוא הספיק תוך שבועות ספורים לחולל כמה סערות ציבוריות ולעצבן ישראלים רבים בשורה של התבטאויות שנויות במחלוקת – ונראה שהיד עוד נטויה. בציבור החרדי מכירים אותו כעסקן ותיק המקושר חזק אל כל מוקדי הכוח, אבל בציבור הכללי הוא בינתיים לא יותר מ"המחליף של ליצמן". מי אתה, בעצם, יצחק גולדקנופף?
אם תשאלו את גולדקנופף עצמו, היו"ר החדש של יהדות התורה ושר השיכון המיועד, הוא מן הסתם יגדיר את עצמו בארבע מילים שמקפלות בתוכן הכל: חייל של האדמו"ר מגור. אחרי שנים של פעילות ציבורית חוץ-פרלמנטרית בשליחות מנהיג החצר החסידית הגדולה והמשפיעה בישראל לקידום תפיסת העולם החרדית והאינטרס של המגזר ושל גור בפרט, הוא נקרא לפני כמה חודשים על ידי רבו כדי לרשת את הדמות הפוליטית המזוהה ביותר עם המפלגה בעשרות השנים האחרונות ולהמשיך לפעול למען אותם נושאים - הפעם מהכנסת ומהממשלה.
בעבר היה נהוג שנציגי חסידות גור הדומיננטים מוחלפים על ידי האדמו"רים לדורותיהם כל שתי קדנציות – וכך אכן נעשה עד 1999. אלא שמאז, מסיבות לא ברורות ובלי שינוי מדיניות מוצהר, כיהן מטעמה במשך 23 שנה ברציפות יעקב ליצמן – 18 מהן כיו"ר יהדות התורה וכפנים של המפלגה. כעת, כאמור, לאחר התפטרותו מהכנסת בעקבות הרשעתו בהפרשת אמונים, הסדר הטיעון בעניינו ופרישתו מהחיים הפוליטיים, בחר הרבי מגור בגולדקנופף כמחליף.

גולדקנופף, בן 72 ובן למשפחת עסקנים מפורסמת בחצר, עסק בעבר ברבנות, בחינוך ובהוראה במוסדות הקהילה, עד שעבר לתפקידי ארגון ומינהל – ובהמשך לעשייה ציבורית. בין היתר הוא הקים ואת "מרכז איגוד הת"תים", המאגד כמעט 200 תלמודי תורה ומייצג אותו בממשקים עם רשויות המדינה, ואת תנועת הנוער החרדית "נר ישראל". הוא ניהל את רשת גני הילדים ומעונות היום "בית יעקב", המונה כ-400 כיתות ברחבי הארץ, וייסד את מוסדות החינוך המיוחד "פתחיה".
במסגרת תפקידיו הניהוליים היה גולדקנופף אחראי על העסקתם של אלפי עובדים, ועם כניסתו לחיים הפוליטיים הועלו נגדו טענות על פגיעה בזכויותיהם – בעיקר של חרדיות, מפרנסות יחידניות במשפחותיהן, שלכאורה פוטרו מדי שנה תוך ניצול מצבן הכלכלי, כדי שלא יצברו ותק המקנה תנאים סוציאליים שונים, וזאת בניגוד לחוק, בפרשה שזכתה לכינוי "עושק הגננות". גולדקנופף טוען עד היום שמדובר היה במספר זעום של עובדות שנאלצו להיות מפוטרות מטעמים ארגוניים וכי המהלך חוקי ונעשה באופן מוסכם, אך הדבר לא מנע את הניסיונות של גורמים חרדים שונים לארגן מחאה נגד יהדות התורה והימנעות מהצבעה למפלגה.
2 צפייה בגלריה
ליצמן בהשמעת גזר הדין
ליצמן בהשמעת גזר הדין
עכשיו ההוא כי אני הלכתי. יעקב ליצמן
(צילום: יואב דודקביץ' )
ב-1999 פרץ גולדקנופף לתודעה הציבורית כאשר מונה למזכיר "ועדת הרבנים למען קדושת השבת", תפקיד שבמסגרתו הוביל בשם הרבנים הבכירים בציבור החרדי מאבקים כוחניים ודורסניים נגד גופים מרכזיים במשק שעבדו בשבת. בין היתר הצליח להכניע חברות ולהביא להפסקת פעילותן בסופי שבוע באמצעות איומים בחרם צרכנים (שבכמה מקרים מומשו) – כמו אל על, שפע שוק, ביג, תנובה ומפעלי פניציה. ב-2003 הוא נבחר כחבר מועצת עיריית ירושלים.
גולדקנופף ידוע בסגנונו הבטוח והבלתי מתנצל, יש המגדירים אותו "זחוח", כשהוא מתבטא בנושאים השנויים במחלוקת ביחסים שבין הדת למדינה ובין חילונים לחרדים. כך במאבקים שהוביל במשך השנים בעניין השבת וכך בקמפיין הבחירות שהספיק לנהל עם כניסתו לפוליטיקה הארצית. בשבועות האחרונים הוא חולל כאמור כמה וכמה סערות ציבוריות בדברים שאמר בראיונות לתקשורת. כך למשל, ביחס לגיוס חרדים, טען כי "זה שלומד תורה יותר קשה לו מאשר זה שהולך לחזית". על לימודי ליבה אמר: "לא ראיתי שהמתמטיקה והאנגלית קידמו כל כך את המדינה". את העדפת החרדים שלא להשתתף בסקרים הסביר בחששם לענות לטלפון כי "אולי זה מס הכנסה".
עם כניסתה הצפויה של יהדות התורה לקואליציה הבאה והקמת ממשלת נתניהו השישית צפוי גולדקנופף להתמנות, כקודמו ליצמן, לתפקיד שר השיכון. כך הוא יקבל את האחריות על המשרד שרבני ועסקני המפלגה מזהים בשנים האחרונות כחשוב ביותר עבור ציבור הבוחרים, לנוכח מצוקת הדיור החריפה של החברה החרדית.