השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (מרצ) התייחס הבוקר (יום ה') לעימות אתמול עם חברי הרשימה המשותפת בכנסת בדיון על הצעת החוק להכרה בטבח כפר קאסם ב-1956, והסביר למה הכעיסה אותו הצעת החוק, אף שהוא תומך במהותה. "לנצל כאב ורגשות של אנשים בשביל כמה קולות, זה קו אדום", אמר פריג' בריאיון באולפן ynet. "זה נושא אישי. אני בן למשפחה שכולה".
פריג' אמר כי "בשבילי הסוגייה הזאת היא פסגת העשייה הציבורית. היא מבטיחה את עתיד ילדיי במדינה הזו. ברגע הרוב היהודי יבין ויתקן את העוול ההיסטורי, אני מבטיח את עתידי. יש הצעת חוק שמוגשת כל שנה. אמרתי לעאידה תומא סלימאן שנעלה את זה, הרווחנו עוד יום בוועדת החינוך, דיון מעמיק, השארנו אותה על הסדר, בחודשיים האלו אני דוחף בממשלה בהסכמה להביא הצעת החלטה שכולנו נוכל לחיות איתה, הנחתי את הצעת ההחלטה בשבוע שעבר".
1 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג' באולפן ynet
עיסאווי פריג' באולפן ynet
פריג'. "כל עוד מדברים על הנושא הוא על סדר היום"
(צילום: אביגיל עוזי)
- היא לא הסכימה. "לא הסכימה. אמרתי לה מה תרוויחי? הרי עשרות שנים זה בא ונופל, אני רוצה להרוויח עוד יום בוועדת חינוך, רוצה להרוויח שזה יישאר על סדר היום. למה לא הסכמת? בגלל הון פוליטי? בגלל קישוש של כמה קולות? זה מה שעצבן אותי, שמנצלים את השכול לפוליטיקה".
- מה שקרה אתמול גרם נזק לדיון, להכרה? "כל עוד מדברים על הנושא הוא על סדר היום. זה לטובת מדינת ישראל".
- יש לך הסכמות בנושא עם גורמים בקואליציה הזאת? מיש עתיד ואולי אפילו ימינה? "יש לי הסכמות. אבל סוגייה מהסוג הזה צריכה להיעשות בחיבוק והסכמה רחבה. יש לי הסכמות וסימפטיה ורצון מחלק משרי הממשלה שזה צריך להיעשות".
- כולל מהצד הימני? "לא בדיוק. אבל אנחנו עכשיו בשלב גישושים וישיבות, ההצעה מונחת על השולחן לא תנוח דעתי ולא אשב בשקט עד שהסוגייה הזאת תהיה חלק ממערך הלימודים שלנו במדינה".
על העימותים האחרונים בין שרי הממשלה אמר פריג' כי "זה טבעי". לדבריו, "מחלוקות ודעות שונות מורכבות, יש בממשלה. הבנייה בהתנחלויות, אנחנו לא באג'נדה, אנחנו נגד, מרצ נגד".

- אתם תתנגדנו לבנייה הזאת? "אנחנו נתנגד לבנייה בשטחים".
- זה יפיל את הממשלה? "זה לא יפיל, אין דבר שנקרא 'קו אדום', יש תהליך. למרצ אג'נדה פוליטית הכי ברורה, היא מפלגה של זכויות אזרח".
- אג'נדה וערכים זה חשוב, אבל אם השר אלקין והשר סער ואנשי ימינה מודיעים שתהיה בנייה בהתנחלויות, אתם תגידו "אנחנו מתנגדים", אבל בסוף זה יעבור ולא תפרשו מהממשלה. "בינתיים לא ראינו, כל ההצהרות שאנחנו שומעים הם ברמה של הצהרות. אבל מרצ לא יכולה לתת יד לכל מהלך שיהיה חסם או יבטל את הסיכוי של פתרון שתי המדינות".
- יכול להיות שזו פארסה? אם נתניהו היה בונה את כל מה שהוא הבטיח לבנות ביהודה ושומרון, לא היה את הדיון בישראל. המתנחלים במשך שנים צחקו בכל פעם שהוא אמר "אני מאשר 3,000, יחידות דיור". לא בנו כלום או בנו מעט מאוד. יכול להיות שזה אותו סיפור? אולי זה לא ייבנה לעולם? "באחת השיחות שלי עם אלקין אמרתי לו, 'בשביל מה כל הרעשים האלו? אנחנו יודעים מה קורה'. הוא אמר לי 'אז למה אתה מבקר את אבו מאזן ועושה רעש?', תבין את זה לבד ידידי. כל אחד יש לו את הבייס שלו".
- לא ייבנו יחידות דיור? "שייבנו, נלך לשם, נראה כמה יחידות ייבנו. תסתכלו על הדברים הטובים – תקציב, המשק דוהר, הקורונה טופלה. מתי אי פעם ממשלה אימצה תוכנית לבלימת הפשיעה בחברה הערבית? אני רואה דברים חיוביים".
- לפני ארבעה חודשים, כשמונית לשר, אמרת שאם אין מה לעשות בתיק, אתה סוגר את המשרד. "מה שנעשה במשרד היום, מאחורי הקלעים, זה הרבה יותר ממה שנעשה למראית עין".
- אז אתה לא סוגר את המשרד. יש מה לעשות. "נכון לעכשיו, לא. אנחנו מחכים לעוד מדינה ערבית בשנת 2022 שמתכננת שלום".
- מי המדינה שאתה מביא לשלום? "אני לא יכול להגיד".
- אנחנו מדברים על מדינה באזור המפרץ? "אנחנו בכיוון הנכון. אנחנו הולכים לקראת השתלבות, אנחנו פותחים את השערים".