1 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ובני גנץ
מרב מיכאלי ובני גנץ
מרב מיכאלי ובני גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
עם קידום אלפי יחידות דיור בהתנחלויות שאושרו כבר בשבוע שעבר, מפלגת העבודה צייצה היום (רביעי) נגד החלטתו של שר הביטחון בני גנץ וכתבה בטוויטר: "מי שמכריז הכרזות מדיניות עם השלכות בינלאומיות באופן חסר אחריות, בלי תיאום ובלי הכנה, ומי שמאשר בניה של 3,000 יחידות דיור ביו"ש, איך נאמר, רבין הוא לא" - בפרפרזה על האמירות שיוחסו לגנץ מול הפלסטינים. מוקדם יותר השבוע הכריז שר השיכון זאב אלקין על שיווק 1,300 יחידות דיור אחרות בהתנחלויות.
בכחול לבן מיהרו להגיב לציוץ ורמזו לדברים שמיכאלי אמרה בשנת 2010, בעודה שדרנית ברדיו, כשהתייחסה למאמצים לשחרורו של גלעד שליט ("אני חושבת שנשים לא צריכות לשלוח את ילדיהן לצבא, כשהשלטון בישראל לא עושה מאמצים הן צריכות להפסיק להיות מוכנות לשלוח את הילדים לצבא בלי חשבון") וכתבו: "מי שקורא לסרבנות לגיוס שלא יטיף על אחריות מדינית וביטחונית". בשעות הערב פרסמה לשכתה של מיכאלי כי היא נועדה עם ראש השב"כ רונן בר שהציג לה את המידע המודיעיני שעמד מאחורי ההכרזה על אותם ארגונים כארגוני טרור.

זהו לא העימות הראשון בין ראשי כחול לבן והעבודה, אחרי שרק שלשום מיכאלי ביקרה את גנץ על ההחלטה להכריז על שישה ארגונים פלסטיניים כארגוני טרור של החזית העממית. לדבריה, החלטתו של גנץ "גרמה נזק לישראל". בכחול לבן תקפו את מיכאלי בחזרה: "מציעים למרב מיכאלי שלא מכירה את הפרטים, לא להפריע למלחמה בטרור". שר החוץ יאיר לפיד, אגב, אמר שלשום כי "בפעמים הבאות שיהיה דיון על בנייה בהתנחלויות - אני אהיה ביחד יחד עם שר הביטחון".
השר לביטחון הפנים, עמר בר לב מהעבודה, השיב לדברי כחול לבן: "אף אחד שם לא יטיף לי, או לנו, על אחריות מדינית וביטחונית". שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה מכחול לבן, אמרה מנגד כי "מפלגת העבודה של היום רחוקה ממפלגת העבודה של אז. רבין בנה גם בנה. איך נאמר - פחות עבודה יותר מרץ".

"להכפיל את בית אל"

ועדת התכנון עליונה במנהל האזרחי אישרה היום בניית כ-3,000 יחידות דיור בהתנחלויות, מתוכן יותר מאלף יחידות לאישור הסופי של מתן תוקף. בין היתר אושרו כ-800 יחידות דיור ביישובים הר ברכה (286), רבבה (381) ואלון מורה (100) - 303 יחידות דיור מתוכן לבנייה מיידית, והשאר אושרו להפקדה. בעלי אושרו 628 יחידות ובבית אל 58.
ראש מועצת בית אל, שי אלון, אמר כי "עם פרסום התוכנית אנחנו מתקדמים לקראת מימוש 'תכנית ה-1000' שאליה התחייבנו – בניית 1,000 יחידות דיור והכפלת בית אל. כך נהפוך בעזרת השם להיות בירת בנימין הלכה למעשה". ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בירך את הממשלה על האישורים, אולם אמר כי "אי אפשר לומר שההקפאה בת כמעט השנה הסתיימה. יש לכל הפחות לשלש את המספרים. מדובר בדבר הבסיסי ביותר לזכויות אדם, היכולת לגדול ולהתפתח".

בשלום עכשיו מסרו כי "ממשלה שמפרה את ההתחייבות לסטטוס קוו ומקדמת בנייה מזיקה בהתנחלויות היא לא ממשלת שינוי אלא ממשלת ימין על מלא. יש פה הנהגה מופקרת שבוחרת להתעלם מארצות הברית ידידתנו כדי לרצות את המיעוט המתנחלי. זהו חוסר אחריות מדיני הפועל נגד האינטרס הישראלי. בזמן שכל הכלים נשברים ובימין חוגגים עוד צעד שמקדם מדינה דו לאומית, תומכי שתי המדינות בממשלה נרדמים בשמירה. על העבודה ומרצ להתעורר ולעצור מיד את המשך השתוללות הבנייה בהתנחלויות שפוגעת בסיכוי לפתרון מדיני עתידי".
שני המהלכים האחרונים של הממשלה - ההכרזה על ששת הארגונים כארגוני טרור ואישור הבנייה בהתנחלויות - עוררו מחאות חריפות בעולם, גם מצד ארצות הברית. הממונה על שגרירות ארה"ב בישראל, מייקל ראטני, התקשר שלשום ליועצת המדינית של בנט, שמרית מאיר – והעביר לה מחאה חריפה בשם ממשל ביידן על ההחלטה לבנות את יחידות הדיור הנוספות בהתנחלויות. גם נד פרייס, דובר מחלקת המדינה, התייחס לכך בתדרוך היומי שלו שלשום לתקשורת, והביע "התנגדות נחרצת". אתמול העבירה מחלקת המדינה האמריקנית "מחאה חריפה" נגד הבנייה המתוכננת.
פורסם לראשונה: 17:41, 27.10.21