3 צפייה בגלריה
"לא לבזבז את חלון ההזדמנויות ההיסטורי". מרב מיכאלי והרכבת הקלה
"לא לבזבז את חלון ההזדמנויות ההיסטורי". מרב מיכאלי והרכבת הקלה
"לא לבזבז את חלון ההזדמנויות ההיסטורי". מרב מיכאלי והרכבת הקלה
(צילום: אבי חי, נדב אבס)
הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", שלפיו שרת התחבורה מרב מיכאלי הורתה לבחון את הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן בשבת, עורר אתמול (רביעי) סערה - אך בחברה הממשלתית שבונה את הפרויקט, נת"ע, אומרים כי בכל מקרה יפעלו בהתאם להוראות משרד התחבורה. רבים תומכים בהפעלת הרכבת הקלה בסופי השבוע, גם אם במתכונת מצומצמת כפי שקורה במדינות אחרות, אך ההצעה הובילה להתנגדות עזה וצפויה בעקבות הפרת הסטטוס-קוו - ומלבד זאת, נראה שגם מבחינה כלכלית יצטרכו במשרד התחבורה למצוא פתרונות להפעלת הרכבת.
מיכאלי ציינה בהצעתה כי אי-הפעלת הרכבת הקלה בסופי שבוע תפגע משמעותית בציבור שלא מחזיק ברכב פרטי, והדגישה כי עשרות המיליארדים שהושקעו בפרויקט מצדיקים את הפעלת הרכבת באופן מלא במשך שבעה ימים בשבוע. אולם, בדיקת ynet מעלה כי עלות ההפעלה של הרכבת הקלה מכניסת שבת ועד צאתה עשויה להיות גבוהה משמעותית מאשר ביום רגיל.
3 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה בתחנת אלנבי של הקו האדום מתקדמות
עבודות הרכבת הקלה בתחנת אלנבי של הקו האדום מתקדמות
גם אם הרכבת תפעל רק מתחת לקרקע, העלויות יהיו גבוהות. העבודות על הקו האדום
(צילום: אסף זגריזק)
ראשית, עובד ביום המנוחה השבועי שלו זכאי לתשלום כפול מאשר ביום רגיל, והעסקת עובד יהודי בשישי-שבת מחייבת את אישור משרד הכלכלה. רק עובדים לא-יהודים ניתן להעסיק בשכר רגיל וללא אישור מיוחד. בנוסף לכך, ההכנסות צפויות להיות נמוכות משמעותית מאשר ביום רגיל: בימי חול רוב הנוסעים משתמשים בתחבורה ציבורית כדי להגיע לעבודה או ללימודים, וסביר להניח שדפוס כזה יאפיין גם את הרכבת הקלה. בשישי ושבת מדובר לרוב בנסיעות לצורכי פנאי, ולכן מספר הנוסעים הכולל צפוי להיות נמוך יותר, וההכנסות בהתאם. במטרונית בחיפה, שפעילה חלקית בסופי שבוע (כפי שעשויה גם הרכבת הקלה לפעול בשבתות, א"ע), נוסעים פחות משליש ממספר הנוסעים מאשר ביום רגיל.
אפשרות אחרת שעלתה היא להפעיל רק את המקטע התת-קרקעי של הקו האדום, בין פתח תקווה לגבול יפו, דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. המטרה היא לא להראות חילול שבת בפומבי, ובכך לרכך את ההתנגדות החרדית. במקטע המדובר פועלת הרכבת הקלה ללא נהג אנושי, אך הקו האדום לא תוכנן עבורו: ראשית, אין אפשרות לשנות את כיוון הנסיעה בקטע החפור מלבד במקרה חירום, ואין אפשרות לבצע זאת בתדירות של הפעלה מסחרית.

זאת ועוד: גם כשאין צורך בנהג ברכבת, יש צורך בכ-100 איש במשמרת להפעלתה. מדובר בכ-50 איש במרכז ההפעלה ומוסך הקו האדום בפתח תקווה, לצד בין 4 או 5 עובדים בכל אחת מהתחנות התת-קרקעיות במשמרת של משטרת הרק"ל האחראית לאבטחה ובמשמרת מיוחדת של כבאים שהוכשרו לטפל בתחנות תת-קרקעיות. עלות יום הפעלה כזה מוערכת בכמיליון שקל, יותר ממה שיכניסו תשלומי הנוסעים, מה שיחייב הגדלת תקציב ההפעלה של הרכבת בידי משרד התחבורה.
מיכאלי, נזכיר, ציינה כי הפעלה של הרכבת הקלה בשבת צפויה להביא גם תועלת משקית רחבה יותר וכן להפחתת יוקר המחיה של הציבור הנע בגוש דן, לחיזוק תפקוד המשק, להפחתת הזיהום והשימוש ברכב הפרטי, ומעבר לכלי תחבורה חשמלי ונקי יותר. "לאזרחיות ולאזרחי ישראל מגיע שיסתיים המצור בסוף השבוע", אמרה מיכאלי. "כיום יותר ויותר מהציבור הישראלי זקוק לתחבורה הציבורית במהלך סוף השבוע, רוצה אותה וגם רבות ורבים מאלה שלא ישתמשו בה, תומכים בה. אני קוראת לרה"מ לא לבזבז את חלון ההזדמנויות ההיסטורי שנפתח לנו ולהצטרף אליי במהלך לשינוי פני התחבורה הציבורית בישראל".
3 צפייה בגלריה
נסיעת ניסוי ברכבת הקלה
נסיעת ניסוי ברכבת הקלה
נסיעת המבחן של הרכבת הקלה
(צילום: טל שחר)
בנובמבר אשתקד אמרה מיכאלי כי בכוונתה להגיע להסכמות בממשלה בעניין הפעלת הרכבת בשבת - אך מאז לא נרשמה התקדמות וגם הממשלה הספיקה להתפזר. בריאיון שנערך איתה בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות" אמרה מיכאלי כי "הקו האדום אמור להיפתח בנובמבר 2022, ויש לנו שנה לעבוד על הסכמות. אני מאמינה שבממשלה הזו אפשר להגיע בהסכמות לכל דבר. אין לי ספק שנגיע להסכמות שיאפשרו לכל ישראלי וישראלית חופש תנועה אמיתי בכל ימי השבוע".
גם ראש העיר תל אביב רון חולדאי הצהיר כי הרכבת צריכה לפעול בשבת, ועורר סערה. בעלי עסקים ותושבים רבים בעירו מסכימים עם הקביעה. אבל בבני ברק השכנה לא מוכנים לשמוע על כך, והח"כים החרדים הקימו קול צעקה. "היוזמה מעידה על איבוד ערכים מוחלט והרס הסטטוס קוו, תוך פגיעה אנושה ברגשות רוב מוחלט של אזרחי ישראל, ובייחוד שומרי השבת, בציבור המסורתי, הדתי והחרדי", אמרו ביהדות התורה.
פורסם לראשונה: 22:07, 24.08.22