לאחר שוועדת החוקה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ביטול עילת הסבירות, אלפי בני אדם הפגינו הבוקר (חמישי) נגד המהפכה המשפטית מול מגדל קריית הממשלה בחיפה. המפגינים תלו שלטים בכניסה לבניין שעליהם נכתב בין השאר: "אין כניסה לדיקטטורה במשרדי הממשלה". כוחות גדולים של המשטרה נמצאים במקום.
תא"ל (במיל') עופר דורון מחיל הים, שחתם אתמול על כך שהוא מפסיק להתנדב למילואים, נשא דברים בהפגנה ופנה לשר הביטחון יואב גלנט: "רעי מהשירות, מפקד אמיץ בשייטת 13, אלוף פיקוד אמיץ, מתכנן אסטרטגי וטקטי יוצא מהכלל, אני אומר - אתה רצית להיות שר הביטחון, קיבלת. האחריות שלך איננה אחריות מיניסטריאלית, בשביל זה יש עוד 30 משתמטים ואוכלי חינם בממשלה. אתה עם אחריות ישירה. הקברניט איננו מתפקד. עלה לגשר, תן שמאלה 30 וקח את המדינה לחוף מבטחים - ויפה שעה אחת קודם'".

7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
"אין כניסה לדיקטטורה". ההפגנה בחיפה
(צילום: גיל נחושתן )
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
(צילום: גיל נחושתן )
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
(צילום: גיל נחושתן )
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
(צילום: גיל נחושתן )
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
(צילום: גיל נחושתן )
בעקבות המחאה, הרחובות הבאים נחסמו לתנועה על ידי המשטרה: ברחוב נתנזון בכניסה לקריית הממשלה - הפנייה ימינה תיחסם ותוסט לעבר שמעון רודיק; בשיבת ציון פינת פלי"ם - תיחסם והתנועה תוסט לעבר כיאט/העצמאות; כיאט העצמאות הפנייה ימינה לצפון; העצמאות פינת נתנזון (המזלג לכיוון דרום) - התנועע תוסט חזרה לעבר שמעון רודיק; ורחוב נתנזון (בנק יהב).
בתוך כך, שני פעילי מחאה וצלם נעצרו בהרצליה הבוקר ונלקחו לחקירה בתחנת גלילות, בזמן שהחליפו שלטים ברחוב לשלטים עם הכיתוב "רחוב הדמוקרטיה". זאת במסגרת יוזמה רחבה שבמסגרתה עשרות פעילים החליפו שלטים רבים בעיר בשלט עם כיתוב זה. ‏במקביל, כ-200 בני אדם מפגינים מול בניין עיריית כפר סבא וקוראים לה לשבות.
ממטה המאבק הדמוקרטי בהרצליה נמסר: "לפנות בוקר יצאנו לפעולה שמטרתה להראות שהשאיפה לדמוקרטיה נמצאת בכל מקום ובכל אדם. שלילת החירויות והזכויות של אזרחיות ואזרחי ישראל תפגע בכולנו. אנחנו גאים בקהל ההולך וגדל של תומכים ופעילים המצטרפים למאבק הלא אלים שלנו למען מדינה טובה יותר לכולם".

7 צפייה בגלריה
מתארגנים ליציאה ביער בן שמן, צעדת מחאה מקפלן לירושלים
מתארגנים ליציאה ביער בן שמן, צעדת מחאה מקפלן לירושלים
המאהלים ביער בן שמן. המפגינים ייצאו משם להמשך הצעדה לירושלים
(צילום: אביב חסידוב)
הבוקר נמשכת צעדת המחאה לירושלים, והיא יצאה מיער בן שמן, שם לנו הצועדים הלילה. הם המתינו שהמשטרה תאשר להם לעלות על כביש 1. שלשום יצאו מאות מפגינים במסע רגלי מקפלן לירושלים ביוזמת פרופ' שקמה ברסלר, ממובילות המחאה נגד המהפכה המשפטית. מטרת המסע, שיימשך ארבעה ימים, היא להגיע ביום שבת לירושלים, לקראת ההצבעה שתיערך בכנסת על עילת הסבירות בתחילת השבוע. בהמשך הצטרפו לצעדה רבים נוספים.
אמש הודיעו מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית כי היום יתקיים "ליל התנגדות" בכל רחבי הארץ, החל מהשעה 18:00, וקראו למפגינים להתנגד ולשבש את השגרה. "לנוכח דהירת ממשלת החורבן להשלמת החקיקה, ועל רקע דבריו הברורים של נשיא ארה"ב - שקורא לעצור מיד את החקיקה הדיקטטורית - תנועות המאבק מכריזות על מחר בערב כ'ליל התנגדות'", מסרו המארגנים, במקביל לחידוש ההצבעות בוועדת החוקה על ביטול עילת הסבירות. הם הוסיפו: "אנו קוראים לאזרחי המדינה להפגין, לצעוד ולמחות. רק התנגדות אזרחית נחושה תוכל לעצור את החקיקה הדיקטטורית - וכך יהיה".

ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן אמר היום כי הוא מעניק גיבוי לאנשי המילואים שמודיעים כי לא ימשיכו להתייצב בעקבות חקיקת ביטול עילת הסבירות כחלק מהמהפכה המשפטית - והצביע על ראש הממשלה בנימין נתניהו כאחראי לפגיעה האפשרית בכשירות צה"ל. "להטיל את האחריות על אותם מתנדבים, טייסים ויחידות מיוחדות זו שגיאה מוחלטת", אמר בריאיון לאילנה דיין בגל"צ. הוא הסביר כי "אם החקיקה האיומה והנוראה הזאת תעבור, אנחנו מדינת אחרת - אז אנחנו לא חייבים לעמוד בחוזה שחתמו איתנו".
ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ שמחה רוטמן אישרה אמש כאמור ברוב של תשעה תומכים מול שבעה מתנגדים את נוסח החוק לביטול עילת הסבירות, לקראת קריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. הדיונים בוועדת החוקה ארכו שעות ארוכות, עם עשרות אלפי הצבעות ואינספור עימותים.
הדיונים בוועדה וההצבעות החלו ביום שני בשעה 11:00. במשך כ-50 שעות דחתה הוועדה יותר מ-27 אלף הסתייגויות וערכה גם הצבעה חוזרת עליהן. במהלך ההצבעות חברי האופוזיציה ניסו למשוך כמה שיותר את הזמן והצליחו להוביל לעוד דחייה של כמה שעות, כשההצבעות נעצרו בישורת האחרונה בגלל כינוס המליאה. אמש, הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית ללא שינויים בנוסח, למרות הדיווחים על הניסיונות לפשרה - וקריאתו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.
7 צפייה בגלריה
מטוס F-15 של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
מטוס F-15 של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
"להטיל את האחריות על אותם טייסים זו שגיאה". נדב ארגמן
(צילום: אוהד צויגנברג, JACK GUEZ / AFP)
שינויים בנוסח החוק אפשריים עד שהצעת החוק תאושר סופית, על ידי קבלת חלק מההסתייגויות במליאה. למרות זאת, כרגע נראה שקריאתו של גנץ הגיעה מאוחר מדי. השלב הבא אחרי האישור בוועדת החוקה הוא העברת הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת. ועדת הכנסת בראשות ח"כ אופיר כץ קבעה אתמול בבוקר כי המליאה תיפתח באופן חריג ביום ראשון בשעה 10:00, והדיון המקדים להצבעה ייארך 26 שעות, שבהן האופוזיציה תוכל לנמק 140 הסתייגויות להצעת החוק.
לאחר מכן יסכמו את הדיון יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין, ואז יחלו ההצבעות. במהלך ההצבעות יתאפשרו עד חמש הצבעות שמיות (שבהן האופוזיציה צפויה להשתמש כדי למשוך עוד זמן). הצפי לאישור של הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית הוא שעות אחר הצהריים ביום שני. עם כניסתה לתוקף, בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות נגד ראש הממשלה, שרים והממשלה, בדגש על מינויים וגם על אי הפעלת סמכות. כך, גם אם שר או ראש ממשלה נמנע מהחלטה כלשהי, כמו אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, אי מילוי תקן במשרד ממשלתי או כל ביצוע החלטה או הימנעות ממנה - בית המשפט לא יוכל לבקר את העניין באמצעות עילת הסבירות.