4 צפייה בגלריה
מטוס F-15 של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
מטוס F-15 של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
"להטיל את האחריות על אותם טייסים זו שגיאה". נדב ארגמן
(צילום: אוהד צויגנברג, JACK GUEZ / AFP)
ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן מעניק גיבוי לאנשי המילואים שמודיעים כי לא ימשיכו להתייצב בעקבות חקיקת ביטול עילת הסבירות כחלק מהמהפכה המשפטית - ומצביע על ראש הממשלה בנימין נתניהו כאחראי לפגיעה האפשרית בכשירות צה"ל. "להטיל את האחריות על אותם מתנדבים, טייסים ויחידות מיוחדות זו שגיאה מוחלטת", אמר.
בריאיון לאילנה דיין בגל"צ הסביר היום (חמישי) ארגמן כי "אם החקיקה האיומה והנוראה הזאת תעבור, אנחנו מדינת אחרת - אז אנחנו לא חייבים לעמוד בחוזה שחתמו איתנו".
נכון לאתמול, לאחר בדיקות וניטורים חדשים שעשו בצה"ל, כמה מאות קצינים במילואים - בהם טייסים - הודיעו על הפסקת שירותם. בצבא עדיין לא מגדירים זאת, גם עבור הדרג המדיני, כחציית קו אדום מבחינת כשירות צה"ל למלחמה - אך מביעים דאגה מהמספרים שהולכים וגדלים מיום ליום, ועומדים בפני כמה תרחישים אפשריים שעשויים לגרום להתרעה על מצב המעורר חשש ממשי.

בצבא קבעו מנגנון ניטור ודיווח יומי בכל הזרועות כדי לבחון תדיר את היקף התופעה, ולא רק בחיל האוויר. עם הקצינים שהודיעו כי לא יתייצבו נמנים שלושה תתי-אלופים במילואים המנהלים תאי שליטה בבור של חיל האוויר בקריה. בסך הכול, יש עשרות קצינים בכירים במילואים שנושאים בתפקיד דומה.
בצבא בודקים מדי יום גם אם יש "אירועי לכידות", ביחידות הסדירות, מחשש שאלו יגיעו בימים הקרובים, כמו ויכוחים סוערים, עימותים בין חיילים לגבי המחאה והמהפכה המשפטית והצטרפות חיילים סדירים לעצומות או להפגנות – ועד כה לא זוהו אירועים מעין אלה.
בינתיים, הרמטכ"ל הורה למפקדים לנהל על כך שיחות כבר בימים הקרובים עם כלל חיילי הצבא כדי שהנושא יוצף תחת שליטה וקביעת קווים אדומים. באשר לחיילי המילואים, בצבא לא פוסלים שינקטו צעדים פיקודיים נגד חיילים שלא יתייצבו לקריאה ולצו, בחילות האוויר והיבשה, במנעד המלא – מהשעיה, דרך הדחה ועד למחבוש.
4 צפייה בגלריה
במקרה שהדגל האדום יורם - רה"מ יחליט אם לעצור את החקיקה. גלנט, נתניהו והרצי הלוי
במקרה שהדגל האדום יורם - רה"מ יחליט אם לעצור את החקיקה. גלנט, נתניהו והרצי הלוי
במקרה שהדגל האדום יורם - רה"מ יחליט אם לעצור את החקיקה. גלנט, נתניהו והרצי הלוי
(צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון, עמית שאבי, דובר צה"ל)
בצה"ל מודים שכבר הלכידות הפנימית נפגעה בתוך הצבא, גם אם קשה למדוד אותה והמטרה כעת היא להקטין את הפגיעה או לפחות לגדרה. בצה"ל מבטיחים עוד כי תמונת המצב המלאה, לרבות האיומים הביטחוניים וכשירות הכוחות תוצג תדיר ובצורה מלאה לדרג המדיני.
אתמול בצהריים, על רקע הודעתם של 161 אנשי "הלב המבצעי" במטה חיל האוויר על הפסקת התנדבותם, עדכן שר הביטחון יואב גלנט כי הוא והרמטכ"ל הרצי הלוי נועדו השבוע לשיחת עדכון עם נתניהו. "בין היתר, שר הביטחון והרמטכ"ל הציגו לראש הממשלה את תמונת המצב הביטחונית ואת כשירות צה"ל", נמסר.
המפגש המשולש נערך ביום שני ללא יועצים. נכון לעכשיו אין צפי למפגש נוסף של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל בנושא, אך עדכונים מועברים ללשכות נתניהו וגלנט כל העת. נראה שגלנט לא מתכוון לחזור על החלטתו בחודש מרץ לקרוא באופן פומבי לעצירת החקיקה, ומעדיף להמשיך במכבש הלחצים הפומביים, לצד הרמטכ"ל הלוי, על משרתי המילואים להתייצב להתנדבותם ולא להודיע על הפסקת שירות.
4 צפייה בגלריה
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר וראש להק מבצעי אוויר תת אלוף עומר טישלר מפקדים על הסיכול ברצועת עזה מבור חיל האוויר
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר וראש להק מבצעי אוויר תת אלוף עומר טישלר מפקדים על הסיכול ברצועת עזה מבור חיל האוויר
ביקש ממפקדיו הבכירים לקרוא למילואימניקים להמשיך להתייצב. בר
(צילום: דובר צה"ל)
ההודעה הדרמטית של קציני מטה חיל האוויר חוללה שם טלטלה, וגם אלוף החיל תומר בר פנה בהודעה פנימית וחריגה למפקדים הבכירים שלו - וביקש מהם לקרוא למילואימניקים להמשיך להתייצב. קצין בכיר במילואים בחיל האוויר הזהיר אמש כי "מדובר בפגיעה קשה ביכולת של תאי השליטה של החיל, גם בבור של חיל האוויר, וגם נציגי החיל בבור של הירוקים. תאי שליטה המבוססים בחלקם הגדול מאוד על אנשי מילואים".
הקצין הבכיר במילואים הדגיש כי כי "רוב המפקדים הבכירים, תת-אלופים בדרגתם, מפקדי בסיסים בחיל לשעבר, המשמשים במילואים כמפקדים של תאי השליטה - עדיין לא הודיעו". עם זאת, הוא ציין כי "לאלה שהודיעו - המוצבים כאנשי מילואים במטה - אין תחליף. לניסיון שלהם, גם בתעסוקה המקורית שלהם - טייסי קרב, מסוקים, תובלה, מפעילי כטב"מים ובקרים לשעבר - וגם בניסיון שלהם בתאי השליטה, אין כל תחליף. טייס צעיר לא יכול להחליף אותם. ההיעדרות שלהם ממילואים עשויה להוריד באופן משמעותי את מספר המבצעים שחיל האוויר יכול להוציא".
4 צפייה בגלריה
מכתב הפסקה מיידית של התנדבות למילואים
מכתב הפסקה מיידית של התנדבות למילואים
מכתב המילואימניקים של אנשי מטה חיל האוויר
בביקור בבסיס תל נוף אתמול, עם מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, אמר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי כי "צה"ל מושתת על מערך המילואים מיום הקמתו. אלה האנשים הכי טובים של מדינת ישראל ואנחנו מוקירים אותם. בלעדיהם, מודל צבא העם לא היה מחזיק מעמד 75 שנים. החוזה שבנינו הוא תעודת הביטוח של מדינת ישראל. הקריאות לאי התייצבות פוגעות בצה"ל".
הוא הוסיף כי "צה"ל עוסק בימים אלו בשימור הכשירות והלכידות, גם כאשר קיים מתח ביניהם. זה קורה בשיח פנימי ובשיח חיצוני עם האנשים ומעקב מדויק אחרי תמונת הכשירות, אין דרך אחרת. האתגרים המבצעיים של צה"ל מתקיימים לילה לילה. המציאות הביטחונית מחייבת אותנו לפעול כל יום, בכל הזירות, לצד מוכנות והכנת צה"ל למלחמה הבאה. חיל האוויר נדרש לממש את היכולות המבצעיות שלו בכל יום באופן מדויק ומקצועי אל מול האתגרים הביטחוניים".