2 צפייה בגלריה
יהודה משי זהב
יהודה משי זהב
יהודה משי זהב
(צילום: דנה קופל)
יו"ר זק"א לשעבר יהודה משי זהב הלך לעולמו בגיל 62, יותר משנה אחרי שניסה לשים קץ לחייו על רקע עדויות שהתפרסמו נגדו על אודות עבירות מין. משי זהב, כך נטען נגדו, ניצל במשך שנים ארוכות - עוד משנות ה-80 - את מעמדו, כוחו, כספו ואפילו את הארגון שבראשו עמד כדי לתקוף ילדים, נערים, נערות ונשים. מותו של משי זהב נקבע לפנות בוקר (יום רביעי) במרכז הרפואי הרצוג בירושלים, אחרי שחלה הידרדרות במצבו בימים האחרונים.
העדויות הראשונות על משי זהב התפרסמו במרץ 2021 בתחקיר של "הארץ", ובעקבותיו ויתר מי שהיה אז ראש זק"א על פרס ישראל שהוענק לו. חודש לאחר מכן, משי זהב ניסה לשים קץ לחייו שעות ספורות לפני פרסום תחקיר נוסף בנוגע לפרשה. בנו היה זה שהזעיק את כוחות ההצלה לבית אביו בגבעת זאב. לאחר פעולות החייאה ממושכות הוא פונה במצב אנוש לבית החולים שערי צדק בירושלים.

2 צפייה בגלריה
ביתו של יהודה משי זהב
ביתו של יהודה משי זהב
"היה אורב לי ומנצל אותי מינית". ביתו של יהודה משי זהב ביום שבו ניסה להתאבד
(צילום: אלי מנדלבאום)
משי זהב הכחיש את העדויות נגדו, וטען כי מדובר ב"עלילות ושקרים". הוא אף הביע תמיהה מדוע לא הוגשה נגדו תלונה, אף שכבר ב-2013 הוגשה נגדו תלונה שבה טענה אישה שאנס אותה – אך התיק נסגר, בין היתר כי האישה סירבה להעיד.
המתלוננות נגד משי זהב זעמו על שניסה לשים קץ לחייו, ורבים מהם אמרו כי מדובר בניסיון לברוח מאימת הדין במקום להתמודד עם המעשים שמיוחסים לו. א', שלדבריו היה "העד הראשון במשטרה שפרץ את הסכר", שחזר בפני ynet את שעבר בצעירותו: "הייתי בן 14 כשיהודה משי זהב פגע בי. באתי ממשפחה חרדית מאוד קיצונית. השכל שיש לילד בגיל 14 במקום כזה הוא מקביל לשכל של ילד בן 7 במקום לא דתי, אין לו שמץ של מושג בכל מה שקשור למרחב הציבורי. הדבר היחיד שאנחנו יודעים מבחינה מינית זה שאסור לגעת איפה שאסור לגעת. אין לילד בגיל הזה, עד גיל 18, שום שמץ של מושג על איברי מין".
לדבריו, "יהודה משי זהב הוא לא היחיד שניסה לנצל את התמימות של הילדים האלה. שחיפש את הילדים הבעייתיים. במקרה שלי – הוא היה אורב לי ומנצל אותי מינית. זה קרה בכמה הזדמנויות, לפחות חמש פעמים".
לפי התחקיר שפורסם במרץ 2021, בשכונות מאה שערים, שמואל הנביא וסנהדריה המורחבת שבירושלים רבים ידעו על מעשיו של משי זהב. גם מבין אנשי משמרות הצניעות היו שידעו, אך לא דיווחו לרשויות אכיפת החוק. על פי עדויות קורבנותיו, הוא גם נהג להתרברב בכיבושיו המיניים.
משי זהב היה בצעירותו אחד ממובילי מחאת העדה החרדית נגד מדינת ישראל ומוסדותיה, אך לדבריו, בשנת 1989, בעקבות הפיגוע בקו 405 שבו הגיע עם בחורי ישיבה נוספים להגיש עזרה ראשונה לנפגעים, הבין כי אם בתפיסת האויב כולם שווים - כך גם מבחינתו. בהמשך הוא הקים את ארגון זק"א, שזכור לרבים מזירות פיגועי ההתאבדות השונים ברחבי הארץ, ואף הדליק משואה ב-2003. הוא מתח בכמה הזדמנויות ביקורת על ההנהגה החרדית, ונחשב במשך שנים - עד לפרסום העדויות נגדו - למעין גשר בין החברה החרדית לחילונית. הוא זכה לתמיכה והוקרה על פועלו, עד שבשנת 2021 התפרסמו העדויות שלפיהן במשך שנים הוא ניצל את מעמדו ותקף מינית עשרות רבות של קורבנות.