במעלה אדומים נמשכת העלייה בתחלואה בקורונה בעקבות ההתפרצות שהמוקד שלה הוא בבית הספר "דקל וילנאי" - שם נדבקו שני אנשי צוות ללא חיסון בתוקף. העיר מוגדרת כעת עיר אדומה עם 236 חולים פעילים ושיעור בדיקות חיוביות של 4%. אחרי שאתמול נמסר כי 25 מהמאומתים בעיר נדבקו באומיקרון, עדכן הבוקר ראש העיר בני כשריאל כי בסך הכול יש 110 חשודים שנדבקו בווריאנט. הוא ציין כי קרוב ל-200 מהנדבקים הם בני נוער.
ההתפרצות מיוחסת לשני אנשי הצוות בתיכון שאין להם חיסון בתוקף ונדבקו, אך כשריאל אמר בריאיון לאולפן ynet כי להערכתו הסיבה היא אחרת. "ידוע לי על איש צוות אחד, סייע בדקל וילנאי, שלא התחסן עם אישורים רפואיים בגלל עניינים רפואיים. אבל ראו איזה פלא, בכיתה שלו לפי הנתונים שאני קיבלתי אף אחד לא נדבק. כלומר הוא לא הגורם. אנחנו מחפשים עדיין את הגורם העיקרי בנושא הזה ובינתיים הדרך מובילה אותנו לכל מיני מסיבות וכינוסים אחרים שהיו בחנוכה ולאחר מכן - וכאן היה מקור ההדבקה".
3 צפייה בגלריה
בית ספר דקל וילנאי אורט במעלה אדומים שהתגלו בו חולים מאומתים בוריאנט ההודי
בית ספר דקל וילנאי אורט במעלה אדומים שהתגלו בו חולים מאומתים בוריאנט ההודי
בית הספר "דקל וילנאי". מוקד ההתפרצות
(צילום: משי בן עמי)
לדבריו ההיענות לחיסון בקרב בני הנוער עלתה, אך דווקא עכשיו בוטלו ניידות החיסונים בבתי הספר. "נוצרה בעיה של מחלוקת בין משרד הבריאות למשרד החינוך. מצד אחד הם ביטלו את הניידות שמגיעות לבתי הספר לחיסונים, וזה עזר לנו המון כי עשינו הפנינג בכל בית ספר כדי לחסן את הילדים, ומצד שני עדיין האחיות לא קיבלו סמכויות".
במשדר התראיינו שלוש מתלמידות התיכון שנדבקו בקורונה. "היינו בשבת סמינריון מבית הספר, ומהשנייה הראשונה הרגשנו שיכול לקרות משהו. משהו באווירה לא היה תקין. כולן הרגישו חולות והיו לי גם תסמינים. מהשבת הזאתי כולן נדבקו", אמרה התלמידה מוריה דהן.
3 צפייה בגלריה
ראש העיר בני כשריאל
ראש העיר בני כשריאל
ראש העיר בני כשריאל
(צילום: גיל יוחנן )
גפן דהן סיפרה כי נמצאה חיובית אחרי שהמורה בכיתתה נדבקה. "המורה שלי הייתה חולה, אז היא אמרה לכולם לעשות בדיקות ואז חצי כיתה יצאה חיובית", אמרה.
התלמידה מריאור סרגה, שהתחסנה לא מכבר במנה שנייה, סיפרה כי תחילה רופא המשפחה פטר אותה מבדיקה ואמר לה כי חלתה בשפעת. "גיליתי במוצאי שבת אחרי ששבוע לא הרגשתי טוב. רופא המשפחה אמר לי שזו שפעת רגילה ולהתעלם. עכשיו אני מרגישה יותר טוב".

ילדות שהתחסנו: "ממש רציתי, כדי לשמור על הסבים והסבתות"

בינתיים בבתי הספר נמשך מבצע חיסון התלמידים ואף מתרחב לאחר שהוחלט להעביר את החיסונים לאחריות האחיות. מיקה, תלמידת כיתה ו' בבית הספר "ברנע" באשקלון שהתחסנה הבוקר, סיפרה מדוע החליטה להתחסן: "אני ממש רציתי וגם אמא ואבא ממש רצו, וכמעט כל המשפחה שלי כבר מחוסנת. מיקה סיפרה כי לקראת החיסון היא "מתרגשת מאוד ואפילו קצת חוששת".

למה זה כל כך חשוב לך? "בעקרון זה כדי לשמור על הסבים והסבתות, במיוחד שיש כאלה עם סבים על כיסא גלגלים, כי הקורונה גם יכולה להרוג".
חברתה אגם אמרה כי היא מרגישה "כיף" לקראת החיסון. "אני ממש רוצה להתחסן. רציתי לצאת מהמגפה הזאת. המדינה לא תעשה משהו שלא צריך לעשות ואני חושבת שזה הדבר הכי נכון לעשות".
אבל כשאת שומעת שכן יש חששות ותוהים למה ילדים צריכים להתחסן כי הקורונה עוברת עליהם בקלות - זה לא גורם לך לחשוב פעמיים? "לא, לכל דבר יש אנשים שיגידו שזה לא מספיק טוב. אני חושבת שצריך לעשות את זה".
מנהלת בית הספר אלכסנדרה יאמין נשאלה כיצד מכין בית הספר את התלמידים לחיסון והסבירה: "אנחנו קודם כל מעבירים את המידע של משרד הבריאות, ויוצרים את התנאים הכי טובים על מנת להנגיש להם את האפשרות של החיסון כאן בתוך בית הספר. נאמנת קורונה מבצעת את כל הפרוצדורה והלוגיסטיקה, מעבירה את המכתבים לבתים של התלמידים, אוספת את המידע".
לדבריה יש היענות לחיסון בבית הספר והורים רבים שמחים על ההזדמנות הזו. "ישנם הורים שמאוד שמחים על ההזדמנות, אין להם זמן. הם סומכים עלינו, נותנים בנו אמון, יודעים שאנו גם ניתן חיבוק לילד ונעטוף אותו. כשיש אפשרות גם להגיע וללוות את הילדים אנחנו מעודדים את ההורים להגיע. לאלה שעדיין חוששים אנחנו נותנים להם את הזמן ולא מתערבים".

3 צפייה בגלריה
ליהי פרץ, המתחסנת הראשונה בבתי הספר בצפת, עם מנהלת בית הספר נחמה ששי
ליהי פרץ, המתחסנת הראשונה בבתי הספר בצפת, עם מנהלת בית הספר נחמה ששי
ליהי פרץ, המתחסנת הראשונה בבתי הספר בצפת, עם מנהלת בית הספר נחמה ששי
(צילום: עיריית צפת)
בצפת החל הבוקר מבצע החיסונים בבתי הספר, וראש העיר שוקי אוחנה הגיע לבית הספר ממלכתי ב' בעיר על מנת לעודד הורים וילדים להתחסן. "רק כך נשמור על שיגרה ונמנע הדבקות", אמר.
משרד הבריאות עדכן הבוקר כי אתמול אובחנו בישראל 903 נדבקים בקורונה. נערכו כ-82 אלף בדיקות, מהן 1.1% נמצאו חיוביות. מקדם ההדבקה R מוסיף להיות גבוה ועומד על 1.26. המשמעות היא שהמגפה בהתפשטות נרחבת. עם זאת בבתי החולים אין עלייה בעומס, ומספר החולים שמצבם קשה ירד מעט ל-80. מתוכם 38 מונשמים. מניין המתים במגפה עומד על 8,235 בני אדם.