3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נוחת בבייג'ינג
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נוחת בבייג'ינג
"זה גם לא האינטרס של ישראל". בלינקן והפרעות
(צילום: AP, שאול גולן)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר היום (רביעי) כי הבנייה בהתנחלויות והעלייה באלימות ברחבי יהודה ושומרון עלולים להוביל לכך שהסכם נורמליזיציה בין ישראל לסעודיה יהיה "בלתי אפשרי".
בלינקן, ששוחח לאחרונה עם שר החוץ אלי כהן שהביע בפניו גינוי על פרעות המתנחלים אחרי הפיגוע הרצחני בעלי, הבהיר כי "אמרנו לחברים ולבעלי בריתנו בישראל שאם תהיה אש בוערת בחצר האחורית שלהם, זה יהיה הרבה יותר קשה - אם לא בלתי אפשרי - להעמיק את הסכמי הנורמליזציה הקיימים ולהרחיב אותם, ולכלול בהם גם את סעודיה".
הוא הביע תנחומים על מתקפת הטרור האחרונה נגד אזרחים ישראל, והוסיף כי הוא מודאג מפני "אלימות המתנחלים", ואמר כי הוא מעריך את האמירות הנוקבות נגדה - אך "צריך לעשות יותר".
הרמטכ"ל אחרי הפרעות: קצין שיעמוד מנגד - לא יהיה קצין
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים
בלינקן, שדיבר באירוע של המועצה ליחסי חוץ בניו יורק, הוסיף: "לפחות לפי שיפוטנו, כבעלי ברית קרובים של ישראל, זה לא האינטרס של ישראל שזה יקרה - גם בגלל דרגת הקושי הנוספת שהדבר מציב להסכמי נורמליזציה, וגם בגלל ההשלכות המעשיות".
מזכיר המדינה האמריקני אמר את הדברים בתגובה לשאלה שנשאל, האם "הסיכוי המעומעם" למדינה פלסטינית - בהתחשב בהמשך הרחבת ההתנחלויות והעלייה באלימות ברחבי יהודה ושומרון - מקשים על הגעה להסכמי נורמליזציה נוספים בין ישראל לשכנותיה.
למעשה, בלינקן חזר בדבריו על מה שבכירים אמריקנים אמרו בשבועות האחרונים למקביליהם הישראלים - רק שכעת הוא אומר את הדברים באופן פומבי, בקול רם וברור. המסר הוא אחיד: אם המצב בגדה המערבית יימשך - ישראל תצטרך לשכוח מנורמליזציה עם סעודיה, ויהיה קשה גם להזמין את נתניהו לבית הלבן. האמריקנים מקפדיים לחזור על הביטוי "החצר האחורית שלכם בוערת", ובשיחות סגורות מביעים חשש מכך שמי ששולט בהתנחלויות הוא השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. הבנייה בהתנחלויות, לטענת האמריקנים, מנוגדת לסיכומים שהושגו בפסגות בירדן ובמצרים - והפרעות ביו"ש לא מסייעות להרגעת המתח.
3 צפייה בגלריה
הרב שנייר עם מלך סעודיה, מלך בחריין ונסיכים מהמפרץ
הרב שנייר עם מלך סעודיה, מלך בחריין ונסיכים מהמפרץ
"הסעודים הבהירו מה הנוסחה". הרב שנייר עם מלך סעודיה, מלך בחריין ונסיכים מהמפרץ
(באדיבות הרב מארק שנייר )
על הרקע הזה, אתמול כינסו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דיון בהשתתפות ראש השב"כ רונן בר וגורמים נוספים על הפרעות ביהודה ושומרון, שהיה יצרי והסתיים ללא החלטות. נתניהו הדגיש בדיון כי "אנו מאבדים לגיטימציה בקהילה הבינלאומית ולא יכולים לאפשר את זה".
בדיון החזיקו כל ראשי מערכת הביטחון בדעה שצריך לעשות כל שניתן כדי למנוע מתקפות ודה-לגיטימציה נגד פעילות צה"ל ביהודה ושומרון ולגנות את אלימות הקיצונים נגד הפלסטינים.
גם הרב מארק שנייר, שמקורב לבית המלוכה הסעודי, אמר כי לא תהיה נורמליזציה כל עוד המצב ביהודה ושומרון ימשיך להיות מתוח עם עיימותים אלימים. "לצערי אני פסימי ולא מבין למה נתניהו לא מקשיב", אמר שנייר. "הסעודים לא ינמרלו את היחסים עם ישראל בלי לראות שיפור בחיי הפלסטינים והידברות כלשהי".
שנייר, בעל טור בעיתון הסעודי ערבניוז, הוגדר בעבר על-ידי המגזין ניוזוויק כאחד מ-50 הרבנים המשפעיים בארה"ב. הוא סיפר שבביקורו האחרון בסעודיה לפני כמה חודשים, הוא שמע דאגה מהמצב בישראל. לדבריו, "הסעודים הבהירו מדיוק מה הנוסחה לנורמליזציה, ואני לא יודע אם נתניהו ייכנע לדרישות של הקיצוניים בממשלתו. אם הוא חושב שהוא יכול לעקוף את הפלסטינים בדרך לנורמליזציה - אני לא מאמין שזה אפשרי".
אגב, בניגוד לדברי בלינקן, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר דיוויד פרידמן תקף את ממשל ביידן על אי הזמנתו של נתניהו לוושינגטון, וטען שארה"ב עושה טעות חמורה. בריאיון לכפר חב"ד אמר פרידמן כי "ככל שהמתיחות בין ארה"ב וישראל תמשיך ותתארך, יש כאן בהחלט פוטנציאל להחמרת המצב עד כדי פגיעה בביטחון ישראל בעיקר במישור התודעתי. ככל שאויבי ישראל רואים שהמעמד המדיני הבינלאומי של ישראל נחלש, הם נהיים יותר אגרסיביים בניסיונות שלהם לפגוע בישראל. רואים את זה ביהודה ושומרון וגם בזירות אחרות כמו עזה, סוריה ולבנון. כשהאויבים רואים שארה"C מתרחקת מישראל, למרבה הצער, הם מרימים ראש".