3 צפייה בגלריה
גלנט ובן גביר. עימות אחרי הפרעות ביו"ש
גלנט ובן גביר. עימות אחרי הפרעות ביו"ש
גלנט ובן גביר. עימות אחרי הפרעות ביו"ש
(צילום: שאול גולן, EPA)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כינסו אמש (יום שלישי) דיון בהשתתפות ראש השב"כ רונן בר וגורמים נוספים על הפרעות ביהודה ושומרון, שהיה יצרי והסתיים ללא החלטות. נתניהו הדגיש בדיון: "אנו מאבדים לגיטימציה בקהילה הבינלאומית ולא יכולים לאפשר את זה. צריכים לפעול נגד זה".
בן גביר מחה על העיסוק הגובר לדבריו בפרעות היהודים, שבמערכת הביטחון הגדירו כטרור לאומני של ממש, והוסיף כי "השיא זה שיחות ההתנצלות היום לרשות הפלסטינית (של יואב גלנט ויצחק הרצוג, א"א). מחבל מורשע שישב 10 שנים בכלא, ואנחנו מתקשרים להתנצל בפניו וללטף אותו? אלה שמשלמים משכורות למחבלים אנחנו צריכים להתנצל בפניהם?".
גלנט, ששוחח עם השר הפלסטיני חוסיין א-שייח בעקבות הפרעות והתנצל, השיב לבן גביר בכעס: "אנחנו לא יכולים להתנהג כמו האויבים שלנו. אי אפשר לומר 'הערבים עושים אז גם לנו מותר'".
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל וראש השב"כ. "הגינויים לא מספיקים"
הרמטכ"ל וראש השב"כ. "הגינויים לא מספיקים"
הרמטכ"ל וראש השב"כ. "הגינויים לא מספיקים"
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
בדיון תקפו נציגי מערכת הביטחון בחריפות את הדברים של השרה אורית סטרוק, שהשוותה בין ראשי מערכת הביטחון ל"קבוצת וגנר" שמרדה בהנהגת רוסיה. הם אמרו כי על אף שהתנצלה, הנזק שנגרם מדבריה גדול ומחלחל לשטח - שבו מפקדים בכירים בצה"ל ולוחמים מספרים על התנכלויות אלימות מצד יהודים. הרמטכ"ל הרצי הלוי הדגיש: "האמירות נגד חיילי צה"ל חמורות פי כמה מהגינויים לאמירות - שלא מספיקים".
גלנט ציטט בדיון דברים שאמר ראש השב"כ בשיחה סגורה: "זה פגיעה לא במי הוא יהודי, אלא במה הוא יהודי". גלנט גם הציע שהממשלה תגנה, בהודעה רשמית בחתימת כל השרים, אלימות או דה-לגיטימציה לחיילי וקציני צה"ל.
ראש השב"כ בר אמר בדיון: "יש סיכון ישיר למתיישבים נוכח פיגועי נקם פלסטינים שמאלצים אותנו להסיט כוחות מסיכול פיגועים. קיים חשש אמיתי מפגיעה של פלסטינים בפורעים (היהודים, א"א) שנכנסים לכפרים, כפי שכבר קרה בעבר. אנחנו חוששים מלינצ'ים ביהודים".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים. "חוששים מפיגוע נקם"
בדיון החזיקו כל ראשי מערכת הביטחון בדעה שצריך לעשות כל שניתן כדי למנוע מתקפות ודה-לגיטימציה נגד פעילות צה"ל ביהודה ושומרון ולגנות את אלימות הקיצונים נגד הפלסטינים. הם ציינו בפני השר לביטחון לאומי שכל אמירה כמו של השרה סטרוק חמורה. "הגינויים לא משפיעים כמו האמירות עצמן", הסבירו. "המעשים שאנו רואים בימים האחרונים נעשים בגלל רוח גבית מהשרים ולגינויים והתנצלויות אין השפעה".
בינתיים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הביע אמש בפני שר החוץ אלי כהן תנחומים על מתקפת הטרור האחרונה נגד אזרחים ישראל, אך הוסיף כי הוא מודאג מפני "אלימות המתנחלים", ואמר כי הוא מעריך את האמירות הנוקבות נגדה - אך "צריך לעשות יותר". כהן מצידו גינה בתוקף את האירועים, והבטיח שהממשלה "תנקוט בכל האמצעים הנחוצים" כדי לטפל בהלם.

גרפיטי על רכוש ערבי? "ילדים מתוקים"

במהלך הדיון עלתה גם האפשרות לעצור במעצר מינהלי צעירים יהודים שמרססים גרפיטי על רכוש של פלסטינים. בן גביר טען כי "הם רובם ילדים מתוקים, וצו מנהלי הופך אותם לגיבורים. אני קיבלתי צו בגיל 18. אתם הופכים נערים עם נזלת לגיבורים".
בן גביר טען בנוסף בדיון: "אתם יודעים מצוין שאני מתנגד להתנהגות כלפי המח"ט, וראינו שכל הימין מתנגד לזה, אבל בואו לא נספר סיפורים לעצמנו. שבוע שלם ביקשתי לזמן דיון בקבינט על ארבעה נרצחים ולא הייתה שום תגובה עד שצעקו על המח"ט, דבר פסול כמובן, ותוך יום אנחנו פה בדיון דחוף".
לדבריו, "אני שומע כבר שבוע מראשי מערכת הביטחון על 'האלימות החמורה של המתנחלים' ושאסור להיכנע ולהתקפל בפניהם, אבל אני שואל איפה נעלמה אותה נחישות כשמדובר במקצת מהדרוזים, מה, כשהם יורים ותוקפים פתאום מותר להיכנע?".
בן גביר מחה: "ואיפה נעלמה אותה נחישות מול האנרכיסטים שהציתו הבוקר צמיגים מול בית שר המשפטים? למה מחכים? שישרפו לו את הבית? למה בעניין הזה אין דיון דחוף עם ראש השב"כ והמפכ"ל? ולמה שב"כ חוקר נערי גבעות שהיו מעורבים בעבירות רכוש ומוציא כלפיהם מעצרים מנהליים, אבל בפשיעה והרצח בחברה הערבית שב"כ מסרב לחקור ולעצור במעצרים מנהליים?".
"אני שומע כל הזמן את הדיבורים על תורמוס עיא ועטרת, וברור שאני מתנגד למעשים שנעשו שם אבל בואו לא נהפוך היוצרות", הוסיף. "מי שנרצחים פה הם המתיישבים והטרור שצריך לכסח הוא בג'נין, לא בעטרת".

אחרי פיגוע הירי הקטלני בעלי, אירעו התפרעויות חמורות מצד מאות מתנחלים ביו"ש, שהציתו בתים, מכוניות ושדות ויידו אבנים על פלסטינים. בין היתר, ביום ראשון, שרפו פורעים יבולים חקלאיים בשטח של שישה דונם בכפר תורמוס עיא שבשומרון. בשבת, עשרות מתנחלים התעמתו עם פלסטינים ליד הכפר אום ספא שמצפון לרמאללה והשליכו אבנים. כמה דקות לאחר מכן נכנסו עשרות מתנחלים לכפר, שרפו לפחות שני בתים והציתו שני כלי רכב ומשאית השייכים לפלסטינים.
שר הביטחון גלנט, כאמור, שוחח אתמול בבוקר עם השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, על רקע אירועי הפרעות בכפרים הפלסטיניים - ואמר לו כי מערכת הביטחון "רואה בחומרה את האלימות שהפעילו גורמים קיצוניים כלפי אזרחים פלסטינים". הוא הדגיש במהלך השיחה כי "מדינת ישראל תפעל למצות את הדין עם הפורעים".
נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח אתמול עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, והדגיש את חשיבות המאבק הנחרץ והתקיף נגד הטרור, ההסתה והשנאה, והדגיש את המחיר והכאב הנורא שגובה הטרור מהמשפחות השכולות ומהחברה הישראלית כולה.
פורסם לראשונה: 20:29, 27.06.23