4 צפייה בגלריה
350 יחידות דיור אושרו לבנייה בשטח של בסיס צבאי
350 יחידות דיור אושרו לבנייה בשטח של בסיס צבאי
1,955 יחידות דיור יקודמו בבנימין לשלב ההפקדה. ארכיון
קידום תוכנית גדולה לבנייה מעבר לקו הירוק - ומחאה אמריקנית: ועדת התכנון העליונה במינהל האזרחי אישרה היום (שני) את קידומן של 5,623 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות - 4,291 לשלב ההפקדה ו-1,332 יחידות נוספות לשלב מתן התוקף - השלב הסופי. מדובר על הגדלה של כאלף יחידות מהתוכניות שנקבעו לפני כשבועיים.
בעקבות זאת, אמרו הערב במחלקת המדינה האמריקנית כי הם "מוטרדים מאוד" מההחלטה לקדם את הבנייה. הדובר, מתיו מילר, אמר בתדרוך היומי: "אמרנו גם לישראלים - אנחנו סבורים שההתנחלויות מעכבות הגעה למשא ומתן על פתרון שתי המדינות".
ועדת התכנון העליונה אישרה את קידומן של 1,955 יחידות דיור בבנימין לשלב ההפקדה, בהן 1,428 בהתנחלות עלי - תוספת של כאלף יחידות שעליה סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', בעקבות הפיגוע שבו נרצחו אלישע אנטמן (17), עופר פריימן (64), נחמן שמואל מורדוף (17) והראל מסעוד (21).
4 צפייה בגלריה
אישרו תוספת של אלף יחידות בעקבות הפיגוע בעלי. סמוטריץ', נתניהו וגלנט
אישרו תוספת של אלף יחידות בעקבות הפיגוע בעלי. סמוטריץ', נתניהו וגלנט
אישרו תוספת של אלף יחידות בעקבות הפיגוע בעלי. סמוטריץ', נתניהו וגלנט
(צילום: שלו שלום, EPA, קובי קואנקס)
יו"ר עלי אריאל אלמליח התייחס לקידום הבנייה בהתנחלות, ואמר כי "עם ישראל בכלל, ואנשי הישוב עלי בפרט, עברו שבוע מטלטל מאוד עם הירצחם של ארבעה מטובי אנשינו. נגד הטרור יש אך ורק תשובה אחת - בנייה ועוד בנייה". הוא הוסיף: "מועצת התכנון העליונה אישרה היום להפקדה עוד אלפי דירות ברחבי עלי. במקום שבו רוצחים יהודים ייבנו עוד שכונות ועוד יישובים. אנו קוראים לממשלה להמשיך בדרך זו, ולהפוך את כל שכונות גוש עלי הפרוס על שטח עירוני כמו פתח תקווה לעיר הראשונה בבנימין. זהו יום היסטורי".
התוכנית המשמעותית ביותר בבנימין אושרה בגני מודיעין - שם קודמו 150 יחידות דיור באזור שנמצא מחוץ לגדר ההתנחלות. מדובר על שכונה שלמעשה קוטעת רצף טריטוריאלי פלסטיני בין שני כפרים סמוכים.
ראש מועצת בנימין ישראל גנץ ציין כי "לא מדובר רק בבניית בתים אלא בתכנון אסטרטגי של האזור. אנחנו מקדמים עם הממשלה פיתוח תשתיות וכבישים כפי שלא היה בהתיישבות בעשורים האחרונים".
4 צפייה בגלריה
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
הבנייה תתרחב גם בהר חברון. ארכיון
(צילום: AFP)
בין היתר אושרו תוכניות גם בחרמש, שם התגורר מאיר תמרי שנרצח בפיגוע לפני כחודש, ו-381 יחידות דיור בהתנחלות רבבה. הבנייה תתרחב גם בהר חברון - 42 יחידות דיור קודמו לשלב מתן התוקף בהתנחלות כרמל, ולשלב ההפקדה קודמו 196 יחידות בתלם ו-292 באדורה. בסך הכול קודמו בהר חברון 530 יחידות דיור.
"עבדנו קשה מאוד על האישורים הללו", ציין ראש מועצת הר חברון יוחאי דימרי, "זה המקום להודות לשרים סמוטריץ' וגלנט. עיקר יחידות הדיור נמצא ביישובים תלם ואדורה. חלק מתפיסת העולם של המועצה היא שתלם ואדורה צריכים להיות מועצה בפני עצמה, ואנחנו בדרך לשם".
לשלב ההפקדה אושרו יחידות גם בגוש עציון - 152 במעלה עמוס ו-78 במיצד. ראש מועצת יש"ע וראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן אמר כי "במיוחד בימים קשים אלו, זוהי התשובה הציונית הראויה ביותר לכל מבקשי רעתנו".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ארוחת כתבים הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ארוחת כתבים הבית הלבן
קידום הבנייה - למרות התנגדותה של ארה"ב. ביידן
(צילום: AP)
קידום הבנייה בהתנחלויות עורר תגובה חריפה מצידה של ארה"ב, שמסרה לפני כשבוע בהצהרה רשמית כי היא "מוטרדת עמוקות מההחלטה של ישראל לקדם כ-4,500 יחידות דיור בגדה המערבית, ומהדיווחים על שינויים במנהלת ההתנחלויות המזרזים את תכנון ואישור הבנייה".
עוד נמסר בהצהרה: "אנו קוראים לממשלת ישראל למלא את ההתחייבויות שהיא קיבלה בעקבה בירדן ובשארם א-שייח במצרים - ולנהל לדיאלוג שמטרתו למנוע הסלמה. אנו מתנגדים להרחבת ההתנחלויות ולפעולות חד צדדיות המהוות מכשול לשלום והופכות את פתרון שתי המדינות לקשה יותר להשגה". בנוסף, "פורום הנגב", מפגש הפסגה שהיה צפוי להתקיים בראשית חודש יולי במרוקו, נדחה על רקע אישור תוכניות הבנייה ביהודה ושומרון.
אישורי הבנייה מגיעים אחרי ביטול חוק ההתנתקות והעתקת ישיבת חומש לקרקע של אדמות מדינה, צעדים שגררו כאמור ביקורת מצד ארה"ב עד כדי זימון השגריר בוושינגטון לשיחה. כמו כן, הממשלה דנה לפני כשבוע בתיקון החלטת הממשלה מספר 150 מ-2 באוגוסט 1996, ובהחלטה מספר 175 של הקבינט המדיני-ביטחוני מ17 במרץ 1999 - שעיקרה קיצור תהליכי אישור הבנייה בהתנחלויות והעברת הסמכויות למתן אישור הדרג המדיני מגלנט לסמוטריץ'. לפי התיקון, הליכי אישור הבנייה ביהודה ושומרון יקוצרו משישה שלבים לשניים בלבד. מדובר בתיקון מצב שהיה קיים 27 שנה.
תנועת "שלום עכשיו" מסרה: "הסיפוח דה פקטו נמשך, וממשלת החורבן לא תעצור עד שתוקם דיקטטורה משיחית בין הים לירדן. ארה"ב אומנם מחרימה את בן גביר וסמוטריץ', אבל נראה שצמד הפירומנים מנהל את מדיניות הממשלה בשטחים, וספק אם יהיה אפשר לתקן את הנזק לאינטרס הלאומי ולעתיד האזור. המסר לפורעי הגבעות הוא שהצתות כפרים על יושביהם משתלמות".
פורסם לראשונה: 18:13, 26.06.23