נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס לפנות בוקר (יום א') לראשונה למתקפה החריגה של איראן, ששיגרה מטח של יותר מ-300 טילים וכטב"מים לעבר ישראל - ואמר כי ארצו עזרה להפיל כמעט את כל השיגורים.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ביידן בהערכת המצב, הלילה. "עזרנו להפיל כמעט את כל השיגורים"
"מוקדם יותר היום, איראן ושלוחותיה הפועלות מתימן, סוריה ועיראק פתחו במתקפה אווירית חסרת תקדים נגד מתקנים צבאיים בישראל. אני מגנה את ההתקפות הללו בכל צורה שהיא", אמר ביידן. "בהנחייתי, כדי לתמוך בהגנה על ישראל, צבא ארה"ב העביר מטוסים ומשחתות הגנה מפני טילים בליסטיים לאזור במהלך השבוע האחרון. הודות לפריסות הללו ולמיומנות יוצאת הדופן של אנשי השירות שלנו, עזרנו לישראל להפיל כמעט את כל הכטב"מים והטילים המשוגרים".
שני גורמים ישראלים מסרו לניו יורק טיימס כי איראן שיגרה 185 כטב"מים, 36 טילי שיוט ו-110 טילי קרקע-קרקע במסגרת המתקפה חסרת התקדים לעבר ישראל. לדברי הגורמים, "רוב השיגורים בוצעו משטח איראן, בעוד שחלק קטן מהם הגיע מעיראק ומתימן". מלבד ארה"ב, גם בריטניה וירדן סייעו לישראל ביירוט השיגורים.
ביידן התייחס לשיחתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו מוקדם יותר הלילה. "זה עתה שוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו כדי לאשר מחדש את מחויבותה של אמריקה לביטחון ישראל. אמרתי לו שישראל הפגינה יכולות יוצאות דופן להתגונן ולהביס אפילו התקפות חסרות תקדים - וזה מסר ברור לאויביה שהם לא יכולים לאיים על ביטחון ישראל", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"ביידן חושש שנתניהו מנסה לגרור את ארה"ב עמוק לתוך סכסוך רחב יותר"
(צילום: דוברות רה"מ)
אינפו אינפוגרפיקה מתקפה איראנית איראן כטב"מים כטב"מ טיל טילים בליסטיים
הנשיא הוסיף: "מחר אכנס את חבריי מנהיגי G7 כדי לתאם תגובה דיפלומטית מאוחדת למתקפה החצופה של איראן. הצוות שלי יתקשר עם עמיתיהם ברחבי האזור, ונשמור על קשר הדוק עם מנהיגי ישראל. למרות שלא ראינו התקפות על כוחותינו או על המתקנים שלנו היום, נישאר ערניים לכל האיומים ולא נהסס לנקוט בכל הפעולות הנדרשות כדי להגן על עמנו".
מלבד התגובה הדיפלומטית שביידן ינסה לקדם, בכירים אמריקנים אמרו לרשת NBC כי הם חוששים מכך שישראל תגיב לאיראן בפזיזות ובמהירות - מבלי לחשוב על ההשלכות שלאחר מכן. בין השאר, דווח ב-NBC, החששות הללו נובעים מהשקפת הממשל לגבי הגישה שנקטה ישראל במלחמתה בחמאס - וגם מהחלטתה לחסל את בכיר כוח קודס חסן מהדווי בדמשק, תקיפה שהובילה למתקפה האיראנית הלילה.
שלושה גורמים המעורים בפרטים אמרו ל-NBC כי הנשיא ג'ו ביידן הביע דאגה מכך שראש הממשלה בנימין נתניהו "מנסה לגרור את ארה"ב עמוק לתוך סכסוך רחב יותר". בנוסף צוין כי על אף שהבית הלבן מאמין שהישראלים אינם מחפשים מלחמה רחבה יותר, או מלחמה ישירה עם איראן, "בהתחשב במשאבים שיש להם במלחמה בעזה" - ארה"ב עדיין לא יכולה להיות בטוחה כיצד תפעל ישראל. בצל חששות אלו, גורם ישראלי ששוחח עם ה"ניו יורק טיימס" אמר כי ישראל תתאם את תגובתה למתקפה האיראנית יחד עם בנות בריתה.

בשיחות סגורות, גורמים אמריקנים מביעים תסכול מעצם החלטתה של ישראל לפגוע בבכיר כוח קודס מהדווי, ואמרו כי מנהיגי ישראל לא חשבו על העיתוי וההשלכות של המתקפה, לרבות כיצד היא עלולה להשפיע על המו"מ לשחרור חטופים. "אני לא חושב שהייתה לישראל אסטרטגיה", אמר בכיר בממשל. "לא תמיד הישראלים מקבלים את ההחלטות האסטרטגיות הטובות ביותר".
בפנטגון גם כן הביעו תסכול מהעיתוי של התקיפה בדמשק, מכיוון שהייתה לה פוטנציאל להוביל ל"הסלמה קטסטרופלית". גורם בפנטגון תיאר את הגישה של ישראל לפעולות צבאיות כ"אחוזת טירוף". לדבריו, "יש את הדחיפות הזו לפעול, וזה מה שקרה בדמשק". הוא ציין כי תסכול דומה מביעים האמריקנים מהדרך שבה פועלת ישראל גם בעזה.

לפני ששוחח עם נתניהו, פרסם ביידן תמונה ברשת X מהערכת המצב שמתבצעת בבית הלבן, שבה הוא נראה לצד בכירי הממשל והצבא האמריקני. "יש לנו מחויבות ברזל לביטחון ישראל מול האיומים מאיראן ושלוחותיה", הוא הדגיש.
שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני, הגנרל לויד אוסטין. ב-CNN דווח כי אוסטין ביקש מגלנט לעדכן את ארה"ב לפני כל תגובה ישראלית אפשרית. מטעם גלנט נמסר כי "שר הביטחון עדכן את מזכיר ההגנה על פעולות ההגנה של ישראל למול המתקפה האיראנית. השר גלנט הודה למזכיר אוסטין על עמידתה האיתנה של ארה״ב לצד ישראל, והדגיש כי מערכת הביטחון משמרת מוכנות מירבית למול ניסיונות פגיעה נוספים".
לאחר מכן הגיב אוסטין למתקפה האיראנית, ואמר כי "בהוראת הנשיא ביידן, כוחות ארה"ב במזרח התיכון יירטו עשרות טילים וכטב"מים בדרכם לישראל. הם שוגרו מאיראן, עיראק, סוריה ותימן. כוחותינו נשארים בכוננות על מנת להגן על חיילי ארה"ב ושותפים באזור, לספק תמיכה נוספת להגנת ישראל ולשפר את היציבות האזורית.
"אנחנו מגנים את ההתקפות הפזיזות וחסרות התקדים הללו של איראן ושלוחותיה, ואנחנו קוראים לאיראן להפסיק לאלתר כל התקפות נוספות, כולל של כוחות השלוחות שלה, ולהפחית את המתיחות. אנחנו לא מחפשים סכסוך עם איראן, אבל לא נהסס להגן על כוחותינו ולתמוך בהגנה על ישראל״.