בכירים אמריקנים אמרו לרשת NBC כי הם חוששים מכך שישראל תגיב לאיראן בפזיזות ובמהירות - מבלי לחשוב על ההשלכות שלאחר מכן.
בין השאר, דווח ב-NBC, החששות הללו נובעים מהשקפת הממשל לגבי הגישה שנקטה ישראל במלחמתה בחמאס - וגם מהחלטתה לחסל את בכיר כוח קודס חסן מהדווי בדמשק, תקיפה שהובילה למתקפה האיראנית הלילה.
גורם בכיר בבית הלבן אמר ל-AXIOS כי בשיחה שערך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הדגיש עם זאת ביידן כי ארצות הברית תתנגד לכל מתקפת ישראלית על איראן. "קיבלת את הניצחון, קח את הניצחון", אמר ביידן לנתניהו לפי הגורם. לדבריו, נשיא ארצות הברית הבהיר לנתניהו כי ארצות הברית לא תשתתף בשום פעולה התקפית נגד איראן, ולא תתמוך בפעולות כאלה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו במהלך שיחתו עם ביידן, הלילה
(צילום: דוברות רה"מ)
אינפו אינפוגרפיקה מתקפה איראנית איראן כטב"מים כטב"מ טיל טילים בליסטיים
שלושה גורמים המעורים בפרטים אמרו ל-NBC כי הנשיא ג'ו ביידן הביע דאגה מכך שראש הממשלה בנימין נתניהו "מנסה לגרור את ארה"ב עמוק לתוך סכסוך רחב יותר". בנוסף צוין כי על אף שהבית הלבן מאמין שהישראלים אינם מחפשים מלחמה רחבה יותר, או מלחמה ישירה עם איראן, "בהתחשב במשאבים שיש להם במלחמה בעזה" - ארה"ב עדיין לא יכולה להיות בטוחה כיצד תפעל ישראל. בצל חששות אלו, גורם ישראלי ששוחח עם ה"ניו יורק טיימס" אמר כי ישראל תתאם את תגובתה למתקפה האיראנית יחד עם בנות בריתה.
ביידן עצמו אמר הלילה כי ארה"ב עזרה לישראל ליירט את רוב השיגורים, בין השאר באמצעות מטוסים ומשחתות שהועברו למזרח התיכון במהלך השבוע. "זה עתה שוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו כדי לאשר מחדש את מחויבותה של אמריקה לביטחון ישראל", אמר. "אמרתי לו שישראל הפגינה יכולות יוצאות דופן להתגונן ולהביס אפילו התקפות חסרות תקדים - וזה מסר ברור לאויביה שהם לא יכולים לאיים על ביטחון ישראל".
אבל בשיחות סגורות, גורמים אמריקנים מביעים תסכול מעצם החלטתה של ישראל לפגוע בבכיר כוח קודס מהדווי, ואמרו כי מנהיגי ישראל לא חשבו על העיתוי וההשלכות של המתקפה, לרבות כיצד היא עלולה להשפיע על המו"מ לשחרור חטופים. "אני לא חושב שהייתה לישראל אסטרטגיה", אמר בכיר בממשל. "לא תמיד הישראלים מקבלים את ההחלטות האסטרטגיות הטובות ביותר".
בפנטגון גם כן הביעו תסכול מהעיתוי של התקיפה בדמשק, מכיוון שהייתה לה פוטנציאל להוביל ל"הסלמה קטסטרופלית". גורם בפנטגון תיאר את הגישה של ישראל לפעולות צבאיות כ"אחוזת טירוף". לדבריו, "יש את הדחיפות הזו לפעול, וזה מה שקרה בדמשק". הוא ציין כי תסכול דומה מביעים האמריקנים מהדרך שבה פועלת ישראל גם בעזה.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בהערכת מצב בבית הלבן, הלילה
לפני ששוחח עם נתניהו, פרסם ביידן תמונה ברשת X מהערכת המצב שמתבצעת בבית הלבן, שבה הוא נראה לצד בכירי הממשל והצבא האמריקני. "יש לנו מחויבות ברזל לביטחון ישראל מול האיומים מאיראן ושלוחיה", הוא הדגיש.
שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני, הגנרל לויד אוסטין. ב-CNN דווח כי אוסטין ביקש מגלנט לעדכן את ארה"ב לפני כל תגובה ישראלית אפשרית. מטעם גלנט נמסר כי "שר הביטחון עדכן את מזכיר ההגנה על פעולות ההגנה של ישראל למול המתקפה האיראנית. השר גלנט הודה למזכיר אוסטין על עמידתה האיתנה של ארה״ב לצד ישראל, והדגיש כי מערכת הביטחון משמרת מוכנות מירבית למול ניסיונות פגיעה נוספים".
בינתיים, משרד החוץ הפיץ מכתב לשגרירויות ישראל בעולם, עם הנחיות הסברתיות בעקבות המתקפה האיראנית. בין השאר, נכתב שם, "מדובר באירוע חסר תקדים שבו לראשונה איראן תוקפת את ישראל משטחה בצורה בוטה. אנחנו רואים זאת בחומרה רבה ולא נוכל לעבור על כך לסדר היום".

משרד החוץ ביקש לפנות "באופן בהול אל בני שיח בכירים בממשל, בפרלמנטים ובממסדי הביטחון", כדי "להביא להתבטאויות רבות ככל האפשר נגד הפעולה האיראנית". משרד החוץ הבהיר כי מדובר בצעד בלתי חוקי והפרת הריבונות של ישראל; שאיראן "חייבת לשלם מחיר" על כך; והדגיש: "העובדה שאיראן פיקדה וסנכרנה את תקיפות השלוחים במקביל לתקיפה הישירה, מעידה מעל לכל ספק כי היא מובילת כוחות הטרור במזרח התיכון, עומדת מאחורי ערעור היציבות האזורית ומהווה את שורש הבעיה באזור".
משרד החוץ הדגיש כי איראן מממנת טרור כבר עשרות שנים, והיא הגורם המניע והמאפשר שלו. בנוסף, הודגש, התוקפנות הנוכחית היא רק "פן נוסף של המעורבות האיראנית בערעור היציבות בעולם, אף מעבר למזרח התיכון, כמו למשל באוקראינה". באופן חריג, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס בשעה 23:00 בעקבות המתקפה האיראנית.
פורסם לראשונה: 05:19, 14.04.24