8 צפייה בגלריה
רס"ן בר פלח ז"ל
רס"ן בר פלח ז"ל
רס"ן בר פלח ז"ל
(באדיבות המשפחה )
סגן מפקד סיירת חטיבת הנח"ל, רס"ן בר פלח (30) מנתניה, הוא הקצין שנהרג הלילה (בין שלישי לרביעי) בהיתקלות סמוך למעבר ג'למה שצפונית לג'נין. רס"ן פלח שנהרג בתקרית הספיק לירות בעצמו על המחבלים לפני שנפגע והתמוטט מפצעים אנושים. הוא פיקד על חולייה שהסתערה על המחבלים לצד חוליה מקבילה שהסתערה עליהם בפיקוד מח"ט מנשה, אל"מ אריק מויאל.
לפי התחקיר הראשוני, קשרו של סגן מפקד הסיירת המשיך להסתער ולירות על המחבלים גם לאחר שראה את מפקדו לצידו נפגע מהירי, "כחלק מהחתירה למגע והשלמת המשימה להסרת האיום". מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט אמר הבוקר: "הכוח נהג בגבורה ובתחבולה והאירוע הוכיח שצה"ל הוא השכפ"ץ של עם ישראל. ההחלטה להמשיך הפעולה של צה"ל בקו התפר הוכיחה עצמה כקריטית וחשובה".
8 צפייה בגלריה
רס"ן בר פלח ז"ל
רס"ן בר פלח ז"ל
"פעל בגבורה". ירה על המחבלים והתמוטט מפצעיו
(באדיבות המשפחה)
8 צפייה בגלריה
מעבר ג'למה
מעבר ג'למה
מעבר ג'למה, הבוקר. הצירים נחסמו מחשש לירי לעבר חיילים ואזרחים
(צילום: אלישע בן קימון)
הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר הבוקר כי "לצערי בלילה איבדנו קצין צה"ל בפעילות מבצעית נגד פעילי טרור פלסטינים. אני משתתף בצער המשפחה ובת זוגו של הקצין, מחזק ומחבק אותם". נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי הוא "כואב את נפילתו של רס"ן בר פלח. בר חרף נפשו בשליחות הגנה ושמירה על ביטחונם של אזרחי ישראל. תנחומיי למשפחתו, לזוגתו ולאוהביו. עלינו להמשיך ולפעול נגד הטרור ביד חזקה ובשם העם בישראל אני מחזק את ידי כוחות הביטחון שעושים כן".
ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס גם לנפילתו של רס"ן פלח ואמר כי "רב-סרן בר פלח, לוחם ומפקד, סגן מפקד סיירת חטיבת הנח"ל, נהרג הלילה בפעילות מבצעית ואין מילים לנחם את המשפחה, בת הזוג והחברים על אובדן של היקר מכל. בר לוחם בכל רמ"ח אבריו נלחם בטרור והוביל את לוחמיו עד שעתו האחרונה. הפעילות המבצעית שבה נהרג סיכלה פיגוע גדול והצילה חיי אדם. אנחנו כואבים יחד איתכם את נופלו".
מתחקיר ראשוני של צה"ל עולה כי שני החשודים החמושים זוהו במרחק של 15 מטרים מקו התפר שעתיים וחצי לפני התקרית, אך לא כחמושים, ולכן לא נורו עד ההיתקלות עם הכוחות שאיגפו אותם ואז הסתערו עליהם מטווח קרוב. מחשש לירי, שעות לאחר התקרית הצירים שמסביב למעבר ג'למה נסגרו הבוקר לתנועת כלי רכב. כוחות נפרסו באזור ומונעים מאזרחים וחיילים להגיע לצירים הסמוכים לגדר.
8 צפייה בגלריה
אחמד עאבד
אחמד עאבד
שני המחבלים שחוסלו. רס"ן פלח הספיק לירות לעברם לפני שנפגע והתמוטט
מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט, התייחס הבוקר לתקרית הלילית ואמר כי "ב-23:39 זיהתה תצפיתנית של חטמ"ר מנשה שני חשודים ליד הגדר בסמוך לכפר ג'למה, צפונית למעבר עצמו. היא זיהתה אותם מתקרבים 15 מטרים מהגדר קו התפר ונשכבים על סוללה בקרבת עמדה צבאית", אמר תא"ל בלוט.
לדבריו, אז התצפיתנית הקפיצה כוחות לנקודה "תוך אחיזה מלאה של השטח". היא אף הפעילה ירי אזהרה ונעשה שימוש גם באמצעים לפיזור הפגנות לעבר הנקודה. בלוט סיפר כי "הלוחמים נשארו בעמדה מאחורי מיגון ובמקביל כוח נוסף נכנס מאזור השטח הפלסטיני, כדי לאגף את החשודים בצורה תחבולנית".
הכוח המאגף שנכנס מהשטח הפלסטיני הוא בפיקוד מח"ט מנשה אל"מ אריק מויאל וקצינים נוספים מיומנים ומנוסים מהגזרה. הכוח התקרב אל המחבלים בזחילה איטית בהכוונת התצפיתניות שמזהות לעיתים את המחבלים מרימים ראש, ואז מתרחשת ההיתקלות ב-02:15 בלילה - בטווח של מטרים בודדים.
המחבלים, שבנקודה זו לא זוהו כאמור כחמושים, פתחו באש לעבר הכוח שהיה מחולק לשני כוחות בפיקוד שני קצינים בכירים מהגזרה, אחד מהם הוא כאמור מח"ט מנשה. בלוט ציין כי "שני המחבלים היו חמושים בנשק אוטומטי, אחד מהם מאולתר ושני בנשק מאולתר בקוטר 9 מ"מ. הכוח הסתער בחזרה והרג את שני המחבלים ובכך נמנע פיגוע וייתכן מאוד שזה היה מארב על סיור שהיה צריך לעבור בנקודה".
8 צפייה בגלריה
מחסום ג'למה
מחסום ג'למה
מחסום ג'למה, הלילה. התצפיתנית זיהתה את המחבלים שעתיים וחצי לפני התקרית
(צילום: שמיר אלבז)
8 צפייה בגלריה
אבי בלוט
אבי בלוט
"הכוח פעל בגבורה". מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט
(צילום: דובר צה''ל)
מפקד אוגדת איו"ש אישר את הדיווחים הפלסטיניים, ולפיהם אחד המחבלים שחוסלו הלילה הוא איש המנגנונים הפלסטיניים. "זה חמור בפני עצמו. הוא מהמודיעין המסכל הפלסטיני", אמר. הוא שיבח את התצפיתנית שזיהתה את שני המחבלים: "היא מנעה פיגוע לצד גבורת הלוחמים. אנחנו אחרי 9-8 אירועי ירי על כוחותינו לאחרונה במרחב הגדר, כולל מהצד הישראלי ולכן כל הכוחות שפועלים בקו הדרך דרוכים וערוכים לאיומים הזה ולכן כל העמדות ממוגנות או לא על הציר עצמו".
בצה"ל ובשב"כ בודקים אם החשודים שייכים לחוליה שפתחה באש לעבר כלי הנדסי במעבר ג'למה אתמול, אך תא"ל בלוט ציין כי לא ידוע על קשר בין האירועים. הוא ציין כי לא היה מקום לירי על המחבלים עד להיתקלות עצמה מאחר ולא זוהה עליהם הנשק: "השתמשנו באירוע ברחפנים והרמנו פצצות תאורה וגם במל"ט שהיה באוויר, אבל השניים לא חצו את קו התפר אלא היו בקרבתו".
8 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
כוחות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
(צילום: דובר צה"ל)
"היו לנו אירועים רבים של מבקשי עבודה בהם נשים וילדים שהתקרבו לגדר בצורה הזו ולכן היה נכון כאן לבצע את נוהל מעצר חשוד שבוצע ע"י הלוחמות בעמדה הסמוכה, וע"י הקצין בפיקודן".
באשר לטענות על היחלשות פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים הוסיף מפקד אוגדת איו"ש: "בגזרות אחרות ביהודה ושומרון פעילות המנגנונים נמשכת והיא טובה אבל בצפון השומרון זה יותר מאתגר. התיאום עצמו בינינו לבינם נמשך באופן מלא, בשיחות בין מח"טים למקביליהם הפלסטינים, גם בגזרות ג'נין ושכם, כולל בימים האחרונים".
לאחרונה הוסמכו מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט, ומח"ט מנשה, אל"מ אריק מויאל, להשתמש במל"טים תוקפים. עם זאת, לדברי בלוט, לא היה מקום באירוע הזה לתקוף ממל"ט: "שני החשודים לא חצו לשטחנו ולא זוהו עם נשק עד לירי שביצעו. גם בגזרות כמו גבול עזה ולבנון לא היה מתבצע בנסיבות האלו שימוש במל"ט תוקף".

חברו של רס"ן פלח: "היה המנהיג שלנו"

אלי דור ישי, חבר ילדות של רס"ן פלח, דיבר בשבחו לאחר הידיעה על מותו בהיתקלות הלילה. "שמעתי על האירוע דרך חבר קרוב שקיבל את ההודעה והעביר אותה אלינו, לחברים", אמר. לדבריו, "הוא היה המנהיג שלנו, גדלנו פה ביחד. הוא היה הכל, הראשון להכל, חשף אותנו להכל". הוא ציין כי "כל שמחה, כל בעיה, כל צרה, זה קודם כל בר, קודם כל פלח. הוא מי שהוביל את כולנו".
8 צפייה בגלריה
בר פלח ז"ל עם אחותו ריקי
בר פלח ז"ל עם אחותו ריקי
"המשפחה שלו מאוד מלוכדת". רס"ן בר פלח עם אחותו, ריקי
(באדיבות המשפחה)
הוא התייחס לתקרית עצמה ואמר כי "אי-אפשר לעכל את זה, אני בטוח שהוא הראשון שהסתער שם. זה היה כל חייו, מילדות התאמן וזה נשאר באמת מגיל 18 עד הרגע הזה". רס"ן פלח התגייס לעוקץ ועבר לסיירת נח"ל לפני מספר חודשים. הוא חזר משליחות בארה"ב לפני כחצי שנה, והתמנה לפני כשלושה חודשים לסגן מפקד סיירת הנח"ל.
רס"ן פלח הוא בנו של הרצל, שנפטר לפני 7 שנים, הבן החמישי מתוך שישה אחים ואחיות. "הוא הבן הקטן, יש לו גם אחות קטנה, ריקי. המשפחה מאוד מלוכדת, גדלה על טהרת המשפחה, להיות ביחד כל הזמן אחד בשביל השני. בר הפך גם אותנו, את החברים, למשפחה אחת גדולה. הוא סחף אחריו כל מי שעבר לידו. בשבת האחרונה היינו אמורים לבלות ביחד בסופ"ש בצפון, ברגע האחרון הוא לא הצליח להגיע".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה