2 צפייה בגלריה
גנרל חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה של איראן, דדי ברנע
גנרל חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה של איראן, דדי ברנע
סלאמי וברנע
(צילום: AP, יריב כץ)
חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה של איראן, השיב היום (ה') באיום שלו לנאומו התקיף והחריג של ראש המוסד דוד ברנע - והזהיר את ישראל מאיומים כלפי הרפובליקה האיסלאמית. "אם ההתנקשויות הקודמות של ישראל עשו אותה בטוחה יותר, המשיכו", צוטט סלאמי בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". "אבל דעו זאת - ככל שישראל תאיים יותר הידיים שלנו יהיו פתוחות יותר והחיים שלכם יהיו קצרים יותר", איים.
סלאמי הדגיש כי "אויבנו לא יכולים להמשיך לדבר איתנו בהפחדות צבאיות או כלכליות. כבר יותר מעשור מאז שהכניסו אותנו לאמברגו כולל, אבל ההתקדמות שלנו מדהימה - בטכנולוגיה, בחדשנות וביצירתיות בניהול החברה".
דבריו של סלאמי מגיעים ארבעה ימים לאחר אותו נאום חריג שנשא ראש המוסד בתחילת השבוע, שבמהלכו הזהיר כי בארגון מזהים ביטחון מופרז של איראן להפיץ טרור ברחבי העולם ולפגוע ביהודים וישראלים - ושלח מסר מאיים: "פגיעה בישראלי או ביהודי בכל דרך, ואני מדגיש בכל דרך, על-ידי פרוקסי או איראני, או באמצעות אמל"ח איראני שיוחדר לישראל, תוביל לפעילות גם נגד מי ששלחו את הטרוריסטים וגם מול מקבלי ההחלטות, מהמבצע ועד לדרג שאישר את הפעולה ליחידות הטרור. אני מתכוון לכך. מחירים אלה ייגבו בדיוק רב, בעומק איראן וגם בלב טהרן".

2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט מציג בסיסים של איראן בכנס ICT
שר הביטחון יואב גלנט מציג בסיסים של איראן בכנס ICT
שדה התעופה האיראני בלבנון, כפי שחשף השבוע גלנט
( צילום: דוברות שר הביטחון)
"לאיראן יש ביטחון מופרז בים השאר כתוצאה מהסיוע לרוסיה במכירת כטב"מים", אמר ברנע בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן. "אנחנו יודעים שהייתה להם כוונה למכור גם טילים קצרי טווח וארוכי טווח - עסקה שסוכלה. יש לי הרגשה שעסקאות נוספות יסוכלו בקרוב. החשש שלנו הוא שהרוסים יעבירו לאיראנים את מה שחסר להם - אמל"ח מתקדם שיסכן בוודאות את שלומנו".
ברנע הציג כאמור את שיתוף הפעולה עם רוסיה כאחת הסיבות לביטחון המופרז של איראן, לצד מכירת נפט לסין, דיפלומטיית החטופים שקוצרת הצלחות, חידוש היחסים עם סעודיה - שלדעתו הוא זמני - ודיכוי מחאת החיג'אב. לדבריו, "ככל שגובר הביטחון העצמי האיראני, כך גוברים מאמציו להפיץ טרור בכל העולם. המשטר האיראני מעריך בצורה מדויקת את החומרה שהקהילה הבינלאומית תפעל מול פיגועי טרור. לכן הוא מרשה לעצמו וימשיך להרשות לעצמו לבצע פיגועים אם לא ישלם מחיר. הטרור האיראני נמשך מכיוון שהמשטר האיראני רואה בו מטרה להמשיך את השלטון".
ראש המוסד אמר כי רק השנה סוכלו 27 פיגועי טרור איראניים, כשהמחבלים נתפסו עם אמל"ח וכשהייתה להם כוונה ויעד. לדברי ברנע, "אנו עדים לעלייה משמעותית בניסיונות לפגוע בישראלים וביהודים ברחבי העולם, ופועלים למנוע זאת. לאחר שהוכחנו לעולם את מה שהיה לנו ברור - שכל אירועי הטרור שסוכלו היו בהנחיה איראנית - הגיעה השעה לגבות מחיר באופן שונה מבעבר. למעשה, למזלם הטוב של האיראנים, ניסיונות הטרור שלהם סוכלו. מדוע למזלם? כי עד כה הגענו רק למפקדים האחראים להוצאת הפעולות".
פרשננו הצבאי רון בן ישי ציין כי נאום ראש המוסד היה חריג בישירותו וגם בחומרת המסרים הכלולים בו - גם כלפי ארצות הברית, רוסיה והקהילה הבינלאומית בכלל. הסגנון הישיר, מסרי ההרתעה והאיום המפורש שהיו כלולים בו, הצביעו על כוונה ישראלית לנקוט בדיפלומטיה ציבורית ישירה כדי לבלום את איראן. היו בהם גם כדי להבהיר לארה"ב ולרוסיה שישראל והמוסד לא יירתעו מלפעול כדי לבלום את הטרור ואת תוכנית הגרעין האיראנית, גם אם הפעולות האלו יהיו בניגוד למדיניות ולאינטרסים של ארה"ב, רוסיה והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), המפקחת על תוכנית הגרעין של טהרן.
יום למחרת חשף שר הביטחון יואב גלנט תמונות של שדה תעופה איראני למטרות טרור - 20 ק"מ בלבד מישראל, בקלעת ג'אבור שבדרום לבנון. "אפשר לראות בתמונות את דגל איראן, שמתנוסס על מסלולי הטיסה מהם מתכנן משטר האייתולות לפעול נגד אזרחי ישראל", אמר גלנט כשהראה את התמונות לקהל בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן.