6 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב-2013
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב-2013
ארה"ב מאמינה שקשר דיפלומטי עם סין יסייע לטפל בנושא האיראני. שי וביידן
(צילום: רויטרס)
ארצות הברית פנתה לסין בבקשה שתפחית את צריכת הנפט מאיראן, כך על פי גורמים רשמיים בממשל האמריקני ובאירופה. זאת, ברקע ניסיונות ארה"ב להחזיר את איראן לשולחן המשא ומתן בנוגע להסכם הגרעין. מחלקת המדינה בארה"ב לא הגיבה לפרסום.
לפי הערכות, עסקאות נפט בין איראן לחברות בסין עזרו לכלכלת המשטר "להחזיק את הראש מעל המים" למרות הסנקציות שהטילה ארה"ב במטרה ללחוץ עליו לחזור לדיונים על הסכם הגרעין. "אנחנו מודעים לעסקאות בין החברות לאיראן", אמר גורם בכיר בממשל האמריקני שבחר להישאר בעילום שם נוכח רגישות הנושא. "השתמשנו בסנקציות שלנו בעבר כדי להגיב להפרות שביצעה איראן, ובהן עסקאות שקיימה עם סין - ונמשיך לעשות זאת אם נידרש לכך".
6 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני עם נשיא סין שי ג'ינפינג ב 2016
נשיא איראן חסן רוחאני עם נשיא סין שי ג'ינפינג ב 2016
סוחרים במאות אלפי חביות נפט ביום. נשיא איראן לשעבר חסן רוחאני עם נשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום: AP)
עם זאת, לדבריו, ארה"ב מקיימת קשרים דיפלומטיים עם סין כחלק מהדיאלוג על אופן הפעולה מול איראן מתוך מחשבה שזו דרך אפקטיבית יותר לטפל בנושא.
גורם אירופי אמר כי הנושא שהעלתה וושינגטון מול בייג'ין עלה כבר בשיחות שקיימה סגנית ראש מחלקת המדינה בביקורה בסין בסוף יולי. הוא הוסיף כי סין מגינה על איראן, וכי אחת הבעיות המרכזיות שאיתן מתמודד המערב היא כמות הנפט שנסחר בין המדינות. חברת הניתוח "קפלר" העריכה כי נכון לאוגוסט, אספקת הנפט מאיראן לסין עמדה על 553 אלף חביות ביום בממוצע.
6 צפייה בגלריה
איראן צרפת איברהים ראיסי
איראן צרפת איברהים ראיסי
איראן ממשיכה להתקרב לפצצה. הנשיא ראיסי
(צילום: AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז בעבר כי הוא מעדיף לנסות את "הדרך הדיפלומטית" מול איראן, אך אם היא תיכשל - הוא מוכן לפנות לדרכים אחרות, מבלי לפרט. אתמול אמר גורם רשמי בצרפת לכתבים כי איראן מוכרחה לחזור לשיחות וינה כדי למנוע החמרה דיפלומטית שתפגע במשא ומתן. "אנחנו צריכים בשלב זה להישאר מאוחדים ובקשר קרוב עם כל הגורמים המעורבים בהסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית, כולל רוסיה וסין", אמר. "בפרט, אנחנו מצפים מהסינים להביע את עמדתם ולפעול בדרך נחושה יותר. אנחנו צריכים להפעיל לחץ על איראן, זה הכרחי".

בנט באו"ם: "הגרעין בנקודה קריטית"

בנאום שנשא שלשום ראש הממשלה נפתלי בנט באו"ם הוא התייחס לסוגיה האיראנית. לדבריו, "בשנים האחרונות איראן זינקה קדימה במחקר ובפיתוח הגרעיני שלה, ביכולות הייצור וההעשרה שלה. תוכנית הגרעין של איראן נמצאת בנקודה קריטית. קווים אדומים נחצו. מתעלמים מהפיקוח. תקוות השווא הוכחו ככוזבות. איראן מפרה את הסכמי ההגנה של סבא"א וחומקת מעונש. הם מטרידים את המפקחים ומחבלים בחקירות שלהם – והם חומקים מעונש. הם מעשירים אורניום לרמה של 60%, שזה צעד אחד מחומר בדרגת נשק – והם חומקים מעונש".
הוא הוסיף כי "תוכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת מים", וכך גם הסובלנות של ישראל כלפיה. "מילים לא עוצרות את סיבוב הצנטריפוגות", אמר בקשר לניסיונות הדיפלומטיים לעצירת תוכנית הגרעין. "יש את אלה בעולם שנדמה כי הם רואים את חתירתה של איראן לנשק גרעיני כמציאות בלתי נמנעת, או שפשוט נמאס להם לשמוע על זה. לישראל אין את המותרות האלה. אנחנו לא נתעייף. אנחנו לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני", הבהיר.
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
"מילים לא עוצרות צנטריפוגות". בנט באו"ם
(צילום: AFP)
שגריר איראן באו"ם מג'יד תחתרוואנצ'י הגיב לנאומו של בנט ואמר כי "האיראנופוביה משתוללת". בציוץ שפרסם ביום שני בטוויטר כתב תחתרוואנצ'י כי "הנאום של ראש ממשלת המשטר הישראלי היה מלא בשקרים על איראן. המשטר הזה לא רשאי לדבר על התוכנית למטרות שלום שלנו כשיש ברשותו מאות ראשי נפץ גרעיניים".

ביידן: "מחויבים למנוע מאיראן נשק גרעיני"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לפני כשבוע בנאום הבכורה שלו בעצרת הכללית כי ארה"ב נותרת מחויבת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. דבריו הגיעו זמן קצר אחרי שסוכנות הידיעות הרשמית של איראן ציטטה את דובר משרד החוץ האיראני סעיד חטיבזאדה כאומר שטהרן והמעצמות ישובו בתוך שבועות למשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין מ-2015.
"ארה"ב מוכנה לעבוד עם כל מדינה שחותרת לפתרונות בדרכי שלום", אמר ביידן, וציין בין השאר כי וושינגטון מוכנה לשוב להסכם הגרעין עם איראן אם זו תעשה את אותו הדבר. "בואו ניגש לעבודה, בואו נבנה את עתידנו עכשיו".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עצרת או"ם העצרת הכללית של האו"ם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עצרת או"ם העצרת הכללית של האו"ם
מאמין בדרך הדיפלומטית. ביידן באו"ם
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
מתקן העשרת האורניום בנתנז
(צילום: EPA)
השיחות בין איראן למעצמות קפאו לפני כמה חודשים, סביב הבחירות לנשיאות איראן שבהן עלה ממשל חדש – וקיצוני יותר – בהנהגת איברהים ראיסי, וגורמים במערב הביעו בשבועות האחרונים פסימיות הולכת וגוברת באשר לסיכויי החזרה להסכם. כל זאת בשעה שאיראן ממשיכה להתקרב לפצצה.