השר וחבר קבינט המלחמה בני גנץ התייחס הערב (ראשון) למשא ומתן לשחרור החטופים בעצרת הממלכתית לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכון משואה שבקיבוץ תל יצחק. לדבריו, "החזרת אחיותינו ואחינו מהשבי דורשת מאיתנו להתגבר על הכעס והזעם שבשחרור רוצחים מתועבים ובדחיית הלחימה. אבל זוהי בדיוק הדבקות ברוח שמאפשרת לנו לגבור על היצר, למען רוח עמנו".

על רקע סיום השיחות שהתקיימו בקהיר והדיווח שראש ה-CIA ווילאם ברנס ממריא לקטאר ל"פגישת חירום" עם ראש הממשלה המקומי, בזמן שהשיחות "קרובות לפיצוץ", אמר גנץ כי "הרב בני לאו כתב: 'לאורך מאות שנות גלות לא יכלו היהודים להעמיד את גבורת הקרב שלהם במבחן. את הזכות לעמוד ולהילחם לקחו מהם בכל תפוצות הגולה, אולם אף אחד לא יכול היה לקחת מאיתנו את הגבורה האצורה בלבבות'.
"אמי מלכה, ששרדה את ברגן בלזן, סיפרה לנו שגם כשגופה - ששקל פחות מ-30 ק"ג - כמעט חדל מלהתקיים, רוחה המשיכה להיות איתנה. כך שרדנו. בשואה, גברנו כפרטים וכעם על הייאוש והאימה. חכמינו אומרים, שגיבור הוא מי שכובש את יצרו. מול כוחות הרשע הנאצים, הרעב, האובדן, וריח המוות מהכבשנים - בני עמנו נאחזו בכוחות הנפש. ברצון לחיות בעצמם וברצון לחיות כעם. ילדים שקפצו מרכבות ורצו תחת מטחי אש אל החופש. מבוגרים שחלקו פרוסת לחם כשהרעב אכל אותם מבפנים. גיבורים ששרדו, נלחמו, ועלו לארץ להילחם שוב על תקומת עמם.
"בימים שאחרי 7 באוקטובר שוחחתי עם מאות שעברו את התופת. הביטוי 'שואה שנייה', נשמע לא אחת. והסיפורים, היו שוב סיפורי גבורה. ילדים קטנים ששכבו בממ"ד וכבשו את הפחד. חיילים, שוטרים ואנשי כוחות ביטחון והצלה או אזרחים שניהלו קרבות בתושייה ובאומץ. שחילצו מאות תחת אש ובתחבולות. צעירים שקפצו על רימונים במיגוניות ולחמו במחבלים בידיים חשופות. אנשים שגילו ערבות הדדית וחירפו את נפשם.
3 צפייה בגלריה
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב
"נדרשים לגבורה כדי להציל עוד נפש ועוד נפש". עצרת למען החטופים בתל אביב
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
"7 באוקטובר הזכיר לנו, שהגבורה אינה רק בכוח הצבאי, אלא קודם כל בנפש האדם והאומה. אויבינו ביקשו להשמיד, להפחיד ולפרק אותנו, ומצאו אותנו מאוחדים ונחושים יותר.
"גם כעת אנו נדרשים לגבורה מהסוג הזה. כדי להציל עוד נפש ועוד נפש. כדי לשמור על הערבות ההדדית ומצוות פדיון השבויים. גם המשך הלחימה לאורך זמן, והבנת המחירים לחברה הישראלית כולה, דורשים מאיתנו גבורה וכיבוש היצר - אורך נשימה. עתידנו משתקף בשנים ובדורות, ולא בהישגים של ימים או שבועות.
"יצחק ארצי ז"ל, שורד השואה שחילץ אלפי ילדים, סיפר איך פגש בהם כשעלו על ספינת המעפילים: 'התקשיתי להכירם. משלדי אדם דוממים היו לצעירים שרוח החיים שוב פועמת בהם'. במיוחד בימים האלו, נזכור את אלו שהיו 'שלדי אדם', והפכו לחלוצים שהחיו את הרוח היהודית הפועמת של ימינו.
3 צפייה בגלריה
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר בכנס מבצעי של חיל האוויר בבסיס פלמחים
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר בכנס מבצעי של חיל האוויר בבסיס פלמחים
" פועלים ליצירת מיטב התנאים להשבת החטופים מהשבי". אלוף תומר בר
(צילום: דובר צה"ל)
"נזכור איך הפכנו את האסון הגדול בהיסטוריה - לסיפור תקומה. נזכור את ששת המיליונים שנטבחו והותירו לנו את הצו לשמור על גורלנו בידינו. ונזכור גם את האסון הגדול ביותר שקרה לנו מאז קום המדינה ב-7 באוקטובר. נחזור חזקים וכואבים, לבארי, לכפר עזה ולמטולה. לעולם לא נשכח את רוח האדם, את הגבורה האצורה בלבבותינו ואת צו הנצח של העם היהודי ותקומתו. יהי זכר הנספים ברוך".
איל וולדמן, חתן פרס ישראל ביזמות וחדשנות טכנולוגית, שבתו דניאל (24) ובן זוגה נעם שי (26) נרצחו בטבח ב-7 באוקטובר, השיא את "משואת התקומה" בעצרת. "אני מרגיש נכשל שלא יכולתי לשמור על הבת שלי. כל הילדים שלי היו בקרבי כדי שלא נחזור למצב כמו שהיינו בשואה", אמר.
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, אמר בעצרת כי "ציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה בעת הזו, ביומה ה-212 של מלחמת 'חרבות ברזל' מסמל ומחזק את נחיצותו של צבא חזק, כשיר ומוכן להגנת מדינה עצמאית וריבונית, המוקפת באויבים שרוצים בהשמדתה".
לשורדי השואה אמר: "אנחנו מוקירים לכם תודה ושואבים מכם את תעצומות הרוח, את אהבת המדינה והמולדת העומדים ביסוד השליחות שלנו. אנחנו פועלים ליצירת מיטב התנאים להשבתם של החטופים משבי החמאס. נייחל להחלמתם המהירה של הפצועים בגוף ובנפש, נזכור לעד את שנתנו את היקר מכל למענינו ונחבק את המשפחות השכולות".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפגש עם אנתוני בלינקן בוושינגטון
יאיר לפיד נפגש עם אנתוני בלינקן בוושינגטון
"החיים שלנו הם לא הטבח, אלא מה שנבנה ונקים כתשובה לטבח". לפיד
(צילום: OLIVIER DOULIERY / AFP)
בנאום שנשא בעצרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ יד מרדכי, אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד כי "איפה נהיה עוד שלוש שנים? איפה שנבחר. אם מדינת ישראל תשקע בשנאה ופחד, אז אויבינו ניצחו. אם נגיד אחד לשני, 'אנחנו צריכים לדבר בשפה שלהם, כי זו השפה היחידה שהם מבינים', אז היא תהפוך להיות השפה שלנו. זה מה שהם רוצים. זה מה שאסור לתת להם. החיים שלנו הם לא מה שקרה לנו, הם מה שנעשה מהם. החיים שלנו לא נשארו בגטו, באנו לכאן ונולדנו מחדש. החיים שלנו הם לא הטבח הנורא של 7 באוקטובר, אלא מה שנבנה ונקים וניצור כתשובה לטבח הזה.
לפיד סיכם כי "העם היהודי יצא מהשואה ובחר להקים את מדינת ישראל. העם היהודי צריך לצאת מ-7 באוקטובר עם החלטה נחושה להקים פה חברה חדשה, חזקה יותר, טובה יותר, שתהיה ראויה לזכר הורינו ועוד יותר מזה - שתהיה ראויה לחיי ילדינו".
מוקדם יותר העביר ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר חריף לארה"ב, על רקע יום השואה, ואמר כי "רעייתי שרה ואני נפגשנו עם שורדי השואה שידליקו הערב את משואות הזיכרון. אחד מהם, מיכאל בר און, אמר לנו: 'אין לסמוך על הגויים שמבטיחים הבטחות'. הוא צודק". נתניהו הוסיף כי "בשואה היו מנהיגים גדולים בעולם שעמדו מנגד. הלקח הראשון של השואה הוא שאם לא נגן על עצמנו - אף אחד לא יגן עלינו. ואם אנו צריכים לעמוד לבד - נעמוד לבד".