2 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
ח"כ שמחה רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, אמר הערב (שלישי) בדיון בוועדה כי "לכנסת מגיע מעמד שהיה לה עד פסק דין בעניין המזרחי, וקיים במדינות אחרות במשטר פרלמנטרי - מחוקק כל יכול. היא יכולה לחוקק מה שהיא רוצה ולא צריכה להיות עליה ביקורת, אלא אם היא בוחרת להעניק את הכוח הזה למישהו".
בדיון בנושא חוק השפיטה, שאותו מקדם רוטמן במסגרת תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט, הוסיף ח"כ רוטמן: "יש ביקורת מוצדקת עלינו, שאנחנו כן מעניקים כוח לבית המשפט לבטל חוק רגיל על בסיס חוק יסוד. אלמלא הצורך להתפשר עם האופוזיציה, יכול להיות שהייתי הולך על המודל הבריטי וקובע שבית המשפט לא יכול לפסול כל חוק".
2 צפייה בגלריה
נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת
נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת
נתניהו ולוין. רוצים להעביר חלק מהתוכנית כבר במושב הנוכחי
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ גדעון סער אמר באותו דיון: "בכל הכנסות לא נהגו בחוקי היסוד כמו שצריך, אלא כפלסטלינה ולא מימשו את אחריות הרשות המכוננת בדרך שהיינו רוצים לראות, ולכן אי אפשר לקבל סעיף כזה מבלי להגדיר מהם חוקי יסוד".
שר המשפטים לשעבר הוסיף: "אריה דרעי רוצה להיות שר, הוא לא יכול דרך הדלת, מנסה דרך החלון ואם לא דרך התקרה - גם אם זה יקבל את הכותרת חוק יסוד זה לא חוק יסוד ואין שום עילה או הצדקה בדין לשלול מהרשות השופטת את יכולתה לקיים ביקורת שיפוטית".
יועמ"ש הוועדה, עו"ד ד"ר גור בליי, אמר: "יש לקחת בחשבון ששלילת הביקורת השיפוטית על חוקי היסוד כרוכה במעמד העליון המוענק להם. לכן ראוי שלצד שלילת הביקורת וכאיזון לכך יחוקקו גם ההסדרים הקשורים במעמדם של חוקי היסוד, לרבות הליך חקיקתם והמסגרת הנושאית שלהם".

בקואליציה לוחצים להצביע כבר ביום שני בשבוע הבא בקריאה ראשונה במליאת הכנסת על לפחות כמה מהסעיפים של תוכנית נתניהו-לוין. לקראת ההצבעה, ח"כ רוטמן הודיע אמש כי בכוונתו לערוך בוועדת חוקה הצבעה מקדימה על חלק מהתוכנית כבר בימים הקרובים - ייתכן שביום רביעי.
בהצבעה בוועדה יוחלט על פיצול שני סעיפים מתוך ההצעה הכוללת לתיקון חוק יסוד: השפיטה – הסעיף שנוגע לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים והסעיף שמונע מבית המשפט להתערב בחקיקת חוקי יסוד. טרם נקבע מועד סופי להצבעה על פיצול הסעיפים, ובהודעתו לחברי הוועדה מסר רוטמן אמש כי ייתכן שההצבעה בוועדה תיעשה יותר מאוחר, ביום שני הבא.
כך או כך, הכוונה לעבור משלב הדיונים להצבעות מעידה על הרצון של הקואליציה לקדם ביתר שאת את חקיקת התוכנית. ב-ynet פורסם שלשום ששר המשפטים יריב לוין שוקל את האפשרות לפצל את התוכנית כדי לאפשר לחלקים ממנה לעבור כבר במושב הנוכחי שייגמר באפריל.
לאחר הפיצול, רוטמן מתכוון להצביע על שני הסעיפים המדוברים כהצעת חוק נפרדת ולאפשר את העלאתם לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. המשמעות היא שבהצעת החוק הזו לא יכללו סעיפים שנויים במחלוקת אחרים, בראשם פסקת ההתגברות, הגבלת יכולתו של בג"ץ לבטל חוקים רגילים וכן ביטול עילת הסבירות. ועדת החוקה עדיין צפויה לעסוק בסעיפים הללו בהמשך, ייתכן שבמושב הבא של הכנסת.
אחרי שההצעה תעבור בוועדה ובמליאת הכנסת בקריאה ראשונה, רוטמן ינסה לקדם הידברות בין הקואליציה והאופוזיציה באשר לשני הסעיפים שיפוצלו, במטרה להגיע להסדר עם מתנגדי התוכנית. באופוזיציה טוענים שרוטמן והשר לוין לא באמת פתוחים לשינויים, למרות הצהרותיהם הפומביות, אך הצעת החוק צפויה לעבור גם אם יתפשרו וגם אם לא.