עדותו של המפכ"ל יעקב שבתאי אתמול (שני) בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון חשפה את הציבור בישראל פעם נוספת לתופעה מדהימה - מפקדים שמשליכים אחריות על הפקודים שלהם. שבתאי הגיע מוכן היטב לעדותו: המחוז הצפוני והדרג המדיני - הם לא בסדר. אני, המפקד? אישרתי את התוכניות, אבל סמכתי על המפקדים בשטח.
הדברים של המפכ"ל עוררו דז'ה וו. רק בחודש שעבר שמענו את נציבת שב"ס קטי פרי מעידה בפני ועדת הבדיקה הממשלתית למחדל בריחת המחבלים מכלא גלבוע, ומשליכה את האחריות על פקודיה. שבתאי עשה את אותו הדבר.
אזרחי ישראל נחשפו בפרק זמן קצר לשני ראשי ארגונים חשובים במערכת אכיפת החוק שמעידים נגד הפקודים שלהם בשביל להציל את עצמם. רוח המפקד? לא לכך התכוון המשורר. זה נכון ששבתאי גיבה בתחילת דבריו את מפקד המחוז הצפוני שמעון לביא, אבל בהמשך עלה חשד שאלו מילים ריקות תוכן.
1 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
הנספים באסון במירון
צריך לומר ביושר: למחדל שהביא לאסון במירון, שבו נהרגו 45 בני אדם, אין אחראי או אשם אחד בלעדי, בטח לא מפכ"ל המשטרה. הזנחה רבת שנים של ממשלות ישראל, מאכערים, לחצים פוליטיים, כשלים הנדסיים ועוד הביאו לאסון. הדברים ודאי יעלו בדו"ח הסופי של הוועדה. אבל גם צריך לומר ביושר שבמשטרת ישראל יודעים כבר שנים רבות שאסון הוא שאלה של זמן, ולמרות זאת מי שאישר את התוכניות להילולה מול השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה - היה המפכ"ל שבתאי. המשטרה הייתה צריכה להרים דגל אדום כבר מזמן.
לירן לוי כתבלירן לויאמיל מושאילוב
הכשל אמנם לא התחיל במשמרת של שבתאי, אך לרוע מזלו התרחש בתחילת כהונתו. המפכ"ל נכח במתחם ההילולה בערב האסון, הצטלם עם השר לביטחון הפנים ואמר שם לפני הטרגדיה כי "המשטרה נערכה במאמצים גדולים מזה מספר שבועות על מנת להבטיח את ביטחון המתפללים והמבקרים". היה ידוע שהמשטרה אינה מסוגלת לשמור על שלום הציבור במתכונת שבה האירוע התנהל, אבל לא אמרו זאת בקול רם.
מי שיקבע בסוף מי הם האחראים לאסון אלה חברי ועדת החקירה. אבל כבר עכשיו ברור ששבתאי ופרי הציגו לנו תמונת מצב עגומה של דור חדש של מפקדים שיודעים לומר שהם לוקחים אחריות, אבל הם לא אשמים. סנ"צ בדימוס נמרוד דניאל דייק אתמול כשצייץ בטוויטר: "כשמפקד מעיד נגד פקודיו ומנסה למכור אותם כדי להציל את עורו - זו לא מנהיגות".