שתי אזעקות בצפון בעקבות שיגורי רקטות משטח לבנון תוך פחות מ-48 שעות - והפעם חיזבאללה לוקח אחריות: 19 רקטות נורו הבוקר (יום ו') מדרום לבנון לאזור גזרת הר דב הסמוך לגבולות עם לבנון וסוריה. מערכת כיפת ברזל יירטה את מרבית הרקטות, וכמה מהן נפלו בשטחים פתוחים במרחב מבלי לגרום לנפגעים או לנזק. צה"ל הגיב בירי פגזים לעבר מקורות שיגור הרקטות. דובר צה"ל מסר כי ביישובים הסמוכים לגבול לבנון נמשכת שגרה מלאה.
חיזבאללה לקח אחריות לירי. "ההתנגדות האיסלאמית בלבנון (חיזבאללה) שיגרה רקטות בקוטר 122 מ"מ לעבר מוצבים של צה"ל באזור חוות שבעא", נמסר מארגון הטרור השיעי בלבנון. "השיגור מגיע כתגובה לתקיפות של חיל האוויר הישראלים בשטחים פתוחים בדרום לבנון ביום חמישי".
ראש הממשלה נפתלי בנט עודכן במתרחש בצפון, והוא צפוי לכנס התייעצות עם שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ובכירי מערכת הביטחון. יוניפי"ל, כוח האו"ם שמוצב באזור, הפציר בצדדים "לנצור את האש".

סגירת חשבון של חיזבאללה

בהודעה שפרסם חיזבאללה על אודות שיגור הרקטות, נטען כי הירי בוצע בידי קבוצות על שם השהידים כאמל מוחסן (פעיל חיזבאללה שנהרג בתקיפה המיוחסת לחיל האוויר בנמל התעופה בדמשק לפני כשנה) ועל שם מוחמד טחאן (שנהרג מירי צה"ל על גדר הגבול עם לבנון בעת שניסה לחצות אותו במהלך מבצע שומר החומות).
גורמים בישראל אומרים שמערכת הביטחון לא הופתעה מהמטח. לדבריהם, חיזבאללה בחר תחילה שלא להתערב אחרי התקיפות האוויריות שלשום של צה"ל, אך אתמול שינה עמדתו והחליט לירות מטח לכיוון הר דב, כזירת לחימה "לגיטימית" בשל מיקומה של חוות שבעא שנמצאת במחלוקת.
הקבינט המדיני-ביטחוני לא מתכנס, וכמה מהבכירים מקיימים התייעצות טלפונית. בישראל מעוניינים לסגור את האירוע עם תקיפת תגובה של צה"ל, ללא נפגעים בצד הלבנוני ובאופן שלא יגלוש להסלמה.
7 צפייה בגלריה
 שיגורים מדרום לבנון
 שיגורים מדרום לבנון
יירוטים בצפון
(צילום: חדשות בזמן )
7 צפייה בגלריה
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
תקיפה צהלית לעבר לבנון
תקיפה צהלית לעבר לבנון
צה"ל תקף בתגובה
(צילום: אביהו שפירא )
7 צפייה בגלריה
תקיפה צהלית לעבר לבנון
תקיפה צהלית לעבר לבנון
(צילום: אפי שריר)
בשעה 10:54 נשמעה אזעקה עולה ויורדת ביישובים עין קיניא, נווה אטי"ב ושניר. תושבים באזור דיווחו על עשן שהיתמר באזור החרמון. סרטונים שצולמו באזור תיעדו כמה מהיירוטים. במגן דוד אדום לא התקבלו כאמור דיווחים על נפגעים.
עיריית קריית שמונה הודיעה לתושבים כי השגרה בעיר נשמרת, אולם המקלטים שנפתחו שלשום יישארו פתוחים להגברת תחושת הביטחון. לתושבי רמת הגולן לא ניתנו הנחיות מיוחדות.
בכמה כלי תקשורת בלבנון דווח כי ירי הרקטות בוצע מאזור אל-ערקוב בדרום המדינה, סמוך לעיר נבטיה. עוד דווח כי כלי טיס ישראליים חגים בשמי דרום המדינה, ובעיקר מעל שמי אזור אל-ערקוב, משם כביכול בוצע השיגור.
7 צפייה בגלריה
אזעקה ברמת הגולן
אזעקה ברמת הגולן
עשן מיתמר באזור נפילות הרקטות
(צילום: אדיר וענונו)
7 צפייה בגלריה
 שיגורים מדרום לבנון
 שיגורים מדרום לבנון
שיגורים מדרום לבנון
(צילום: חדשות בזמן )


מיקי עינבר, תושבת נווה אטי"ב, סיפרה ל-ynet כי משפחתה שמעה כמה פיצוצים והעריכה תחילה שמדובר ביציאות של פגזי צה"ל - אך אז נשמעה האזעקה. "אמרתי לבת שלי: 'אוקיי זה כנראה נפילות, ובינתיים אנחנו במרחב המוגן. לא יודעת עדיין אם אלה היו נפילות או יירוטים".
ארז ברגמן מקיבוץ שניר אמר: "לצערי, באמצע השבוע, ביר לקריית שמונה, קיבלנו תרגול 'על יבש', והיום היה האירוע הרטוב אצלנו. חלק מהתושבים שמעו את האזעקה מהיישובים בסביבה, בעיקר ברמת הגולן, וחלק קיבלו את ההתראה של פיקוד העורף.
"אנשים באופן אוטומטי, אחרי ניסיון של שנים, נכנסו למרחבים המוגנים והממ"דים. שמענו פה שבעה-שמונה פיצוצים, חלקם מיציאות של כיפת ברזל, וראינו נפילה אחת בטווח ראייה מהיישוב. אנחנו מתורגלים והאירוע בקריית שמונה השבוע דרך את כולם, אבל אני מאוד מקווה שזה לא יהפוך לשגרה שלנו
7 צפייה בגלריה
 האזור שבו נשמעה האזעקה
 האזור שבו נשמעה האזעקה
האזור שבו נשמעה האזעקה
גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון, קורא לממשלה ולצבא לפעול להפסיק את האירועים באזור. "זהו אירוע ירי שישי בחודשיים האחרונים, אצלנו ובגליל המערבי. לצד זה יש מספר פעמים בשבוע התראות על ניסיונות חדירה, שבעקבותיהם מכניסים את התושבים באזורים הרלוונטיים לבתים, מכובים את האורות וזה יוצר כמובן עוד מתיחות ולחץ.
"יש עלייה באירועים, במתיחות ובדריכות ואני מאוד מקווה שבנושא הזה של הפסקת האירועים והירי, המדינה והצבא יעשו מה שצריך. בתוך הקושי הזה אנחנו צריכים כראשי רשויות ותושבים להמשיך לנוע על החוט הדק של השגרה. יש פה את פעילויות הקיץ של הילדים, וכמובן עשרות אלפי מטיילים באזור".

"לא יצליחו לשבש לנו את אורחות החיים"

משה דוידוביץ, יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, אמר: "מישהו מנסה לשבש לנו את אורחות החיים אבל הוא לא יצליח. מישהו חושב שבשיא עונת התיירות והחקלאות הוא יכול לגרום לתושבי הגליל והגולן לשנות את אורחות חייהם.
"בטוחני שצה"ל יגיב בצורה הולמת ויגדע את ידיהם של אלה שמנסים לשנות לנו את שגרת החיים בחבל הארץ היפה ביותר במדינת ישראל. אני שמח שכל הטילים נפלו בשטחים פתוחים, וכולי תקווה שכל המטיילים פה ימשיכו ליהנות משכיות החמדה שיש לנו להציע".
גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, אמר: "לאחר שיחה עם אלוף פיקוד צפון עודכנתי בנושא הירי והמשמעויות. אנו כרגע בשגרה אבל אני קורא לתושבי שלומי לפתוח מקלטים ולוודא כי הם נקיים מסודרים ומוכנים לחירום. אנו סומכים על צה"ל וכוחות הביטחון שיעשו מלאכתם נאמנה אבל חייבים גם להיערך להחרפה של המצב הביטחוני. אני קורא למטיילים בצפון לשמור על השגרה".
דולאן סאלח, ראש המועצה המקומית מג'דל שמס, ציין בתום הערכת מצב: "האזעקה לא נשמעה במג'דל שמס. מבחינת מרחבים מוגנים, ברוב המוסדות הציבוריים יש מרחבים מוגנים. בבתי מגורים יש 60% מרחב מוגן, בעיקר בחדשים יחסית. בבתים ישנים יותר, שזה חלק לא קטן מהבתים, אין מרחבים מוגנים. אין ספק שזה מדאיג ושם אותנו באתגר לא פשוט לאור העובדה שאחוז גדול מהבתים במג'דל שמס אינם ממוגנים".
שלשום בצהריים שוגרו שלוש רקטות מלבנון - שתיים מהן נפלו בשטח ישראל ואחת בשטח לבנון. כתוצאה מאחת הנפילות פרצה שריפה באזור קריית שמונה, ותושבים בגליל שמעו את הדי הפיצוצים. ארבעה בני אדם לקו בחרדה. צה"ל תקף בתגובה עם יותר מ-100 פגזים ארטילריים לאזור שממנו שוגרו הרקטות - ובלילה שבין רביעי לחמישי חיל האוויר תקף לראשונה זה שנים בדרום לבנון.
לשיגורים ביום רביעי קדמו שלושה אירועי ירי מדרום לבנון במהלך מבצע שומר החומות ואירוע נוסף לפני שבועיים, אז נורו מלבנון שתי רקטות לאזור הצפון.