חוזרים לתחנת הדלק, שבסמוך לה החל מסע הטרור: יממה אחרי הפיגוע באזור אריאל חזרו תושבי האזור והעובדים במפעלים הסמוכים לתחנת הדלק "טן", שבה נדקרו למוות שניים משלושת הנרצחים אתמול. מצבם של שניים משלושת הפצועים המאושפזים בבית החולים בילינסון עדיין מוגדר קשה, מצבו של הפצוע השלישי בינוני עד קשה.
"אני לא חושש מאף אחד", אמר בתחנת הדלק ישראל צברי, בעלים של חברה באזור התעשייה באריאל. "זו המדינה שלנו, אנחנו לא מפחדים מהם. הרצח הזה לא ירתיע אותנו. אני מבקש שהממשלה שתקום ותיתן מענה לדברים האלה". יעל אברהם אמרה כי היא "רגילה לתדלק פה. היה לי מאוד עצוב לשמוע שהיו הרוגים, אבל לא אשנה את שגרת החיים שלי".

8 צפייה בגלריה
תחנת הדלק באריאל שהתרחש בה הפיגוע
תחנת הדלק באריאל שהתרחש בה הפיגוע
תחנת הדלק שבה נרצחו שניים משלושת קורבנות הפיגוע, הבוקר
(צילום: אלישע בן קימון)
8 צפייה בגלריה
תחנת הדלק באריאל שהתרחש בה הפיגוע
תחנת הדלק באריאל שהתרחש בה הפיגוע
(צילום: אלישע בן קימון)
אבל לא כולם נשמעו כך. קרן שעובדת באזור סיפרה: "חזרתי לפה בזכות בעלי. הוא נתן לי קצת ביטחון. לא הייתי חוזרת לכאן אם מקום העבודה שלי לא היה כאן". היא סיפרה שחבריה לעבודה "מאוד מפחדים, במיוחד שבמפעלים כאן עדיין עובדים ערבים. מפחדים שבכל מפעל יכול לקום מישהו, אפילו אם יש לו אישור עבודה, ולעשות משהו בתוך המפעל".
במפעל אינטרקוסמא, שבו עבד המחבל מוחמד סוף מכפר חארס, בעיקר שמרו על שתיקה. "הוא עבד פה רק חודשים בודדים ולא ממש הכרנו אותו", סיפר אחד העובדים הפלסטינים. "אנחנו חוששים שיבטלו את אישורי העבודה ויתחילו להקשות עלינו את העבודה במפעל. לא חשבתי שדבר כזה יכול להתרחש פה".
סוף החזיק באישור עבודה שהוצא רק בחודש יולי האחרון ותוקפו היה אמור להסתיים בינואר הקרוב. אחיו ואביו הם פעילים בפתח. איש ביטחון באזור התעשייה שעבד בסמיכות למחבל סיפר: "בהתחלה כשהבנתי שמדובר בעובד פה הייתי בשוק". לדבריו, עם היוודע זהותו והתברר שאחד מקרובי משפחתו עובד במפעל סמוך, "עדכנו מיד את הבעלים, וכוחות הביטחון עצרו את קרוב המשפחה. המחבל עבד פה שלושה חודשים, אבל בסוף את הפיגוע הוא ביצע בתא שטח שאליו לא צריך אישור כדי להגיע ובו כל פלסטיני יכול למעשה לפגע".

8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
כוחות הביטחון בזירת הפיגוע, אתמול
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: רויטרס)
הוא ציין כי "פועלים פלסטינים אחרים שעובדים פה התריעו בעבר על פועלים אחרים שהיה חשש שיבצעו פיגוע והם נעצרו. כלומר יש כאן שיתוף פעולה בנושא הביטחוני כי כולם מבינים שפיגוע כזה פוגע בכל הנוגעים בדבר".
מרדכי אשכנזי מיבנה, שנרצח באזור תחנת הדלק, הובא היום למנוחות בבית העלמין בעיר. אשכנזי, שהגיע לתחנת הדלק כחלק מעבודתו באמישראגז ונדקר למוות על ידי המחבל במשאבה מספר 1, לווה בדרכו האחרונה על ידי בני משפחתו, חבריו ותושבי יבנה שבאו לחלוק לו כבוד אחרון. בני המשפחה ביקשו הלוויה פרטית, ולפי אחד ממכריו "ההלוויה היתה מכובדת וצנועה, כפי שמוטי היה בחיים: אדם צנוע ומכבד".
"היה לו קו חלוקה בשומרון", סיפרה על אשכנזי ב-ynet radio אתי גואטה, אחותה של אלמנתו יונית. "הוא יצא לעבודה תמיד בשמחה. מוטי אהב את הנסיעות האלה. לפעמים הייתי אומרת לו 'מוטי, אתה לא פוחד?' הוא היה אומר לי 'אם רק תראי את הנוף, אם רק תראי כמה כיף לצאת ולנשום את האוויר הטוב הזה". אשכנזי, בן 59, הותיר אחריו אישה, שני ילדים ושלושה נכדים. אשתו יונית ואחותה אתי שכלו ב-1979 את אחיהן, דוד שמיר, שנרצח בפיגוע ב-1979 ליד אל עריש. היום היה אמור אשכנזי לחגוג לאחד משני נכדיו יום הולדת 4.
הנרצח הנוסף בתחנת הדלק, מיכאל לדיגין מבת ים - יובא גם הוא היום למנוחות. הלווייתו תיערך ב-15:00. לדיגין נרצח מעט לפני כן, לאחר שהמחבל שדקר מאבטח בכניסה לאזור התעשייה עשה את דרכו לתחנת הדלק. המאבטח השני בעמדה ירה באוויר בלבד, ובמערכת הביטחון מתחו על כך ביקורת חריפה.
8 צפייה בגלריה
מיכאל לדיגין אב לשניים
מיכאל לדיגין אב לשניים
הנרצחים בפיגוע. מימין לשמאל: מיכאל לדיגין, מרדכי (מוטי) אשכנזי ותמיר אביחי
(צילום: באדיבות המשפחה )
לדיגין בן ה-36 עלה לארץ עם משפחתו לפני כחמש שנים. הוא הותיר אחריו שני ילדים. ראש העיר בת ים צביקה ברוט אמר כי "אנו מחבקים את משפחתו של מיכאל, שעלתה לארץ מתוך ציונות, וערוכים לתת לרעייתו ולילדיו תמיכה מלאה גם באמצעות מערכת החינוך".
לאחר שרצח את אשכנזי ולדיגין, המחבל תקף אדם נוסף, פצע אותו באורח קשה וגנב את רכבו. הוא השתמש ברכב כדי לדרוס למוות בכביש 5 את תמיר אביחי (50) מקריית נטפים, שהלך בשול הכביש. אביחי, אב לשישה ילדים, הובא אתמול למנוחות. בנו הצעיר, רק בן 10, אמר קדיש כשלצדו ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן. את הקדיש למד לומר רגע לפני הלווייה, על ידי דגן ושכן המשפחה אלי מנקדי. "זה בלתי נתפס שנפלת חלל על אדמת השומרון שאותו כל כך אהבת", אמר דגן. "אנו עומדים כאן כי ממשלת ישראל הפקירה את הביטחון של התושבים שלה. אנו דורשים מהממשלה הנכנסת להפוך את המשוואה ולא לוותר בביטחון".
8 צפייה בגלריה
בנו של תמיר אביחי אומר קדיש
בנו של תמיר אביחי אומר קדיש
בנו של תמיר אביחי ז"ל אומר קדיש על אביו לצד ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, אמש
אזרח שנסע בכביש הבחין במתרחש ויצא לסייע לאביחי, בעוד שרכבו של המחבל יצא מכלל פעולה. בנקודה זו הוא חטף את המכונית הנוספת של האזרח שעצר לסייע, ונסע עם הרכב השני לכיוון עמדה צבאית. המחבל הבחין בחיילים ועשה סיבוב פרסה, נגד כיוון התנועה, אז התנגש בכלי רכב. במקום נוצר פקק והמחבל יצא ברגל וניסה לברוח, ונורה על ידי חיילים ואזרחים, בהם לוחם גולני, חייל בחופשה וטירונים מחטיבה 7 של השריון.
גורם ביטחוני בכיר אמר אחרי הפיגוע: "אם הדיווח של האירוע היה מגיע מהש.ג בזמן ובאופן אינפורמטיבי ומדוייק, היו כבר סוגרים על המחבל ביציאה מתחנת הדלק. כל מסע הרצח הזה נמשך כמעט 20 דקות. זה לא מעט במונחי טרור, בייחוד כשמדובר על פיגוע שבו המחבל הגיע עם סכין בלבד, בלי רכב מילוט ובלי נשק חם. אירועים כאלה עם 'הצלחות' של נרצחים מספקים עוד מוטיבציה למפגעים בודדים לצאת ולפגע. אירועים כאלה חייבים להסתיים תוך שניות".
8 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל במקום הפיגוע
הרמטכ"ל במקום הפיגוע
הרמטכ"ל כוכבי בביקור בזירת הפיגוע, אמש
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
מפות עם תמונות מהפיגוע באריאל
מפות עם תמונות מהפיגוע באריאל
(צילום: רויטרס)
אתמול בצהריים פשטו כוחות צה"ל על ביתו של המחבל בכפר חארס כדי לבדוק אם השאיר אחריו מסמכים או חומרי הסתה. בשעות הערב התפתחו עימותים בכפר, אחרי שלטענת תושבים מתנחלים יידו שם אבנים לעבר מכוניות.