ארה"ב מגבשת מענה של שליחת כוח ספינות רב-לאומי לחיזוק חופש השיט בים האדום, אחרי הודעת החות'ים מתימן לפיה יתקפו כל ספינה שעוברת שם בדרכה לנמלים ישראליים. כך אמר היום (ראשון) גורם מדיני. הודעת החות'ים, שליחיה של איראן בתימן, שפורסמה אתמול, משמעה הטלת מצור ימי על ישראל.
בישראל בירכו על ההחלטה האמריקנית לשלוח לאזור כוח רב-לאומי. קודם להחלטה, ישראל העבירה לארה"ב ולקהילה הבינלאומית מסר לפיו ללא מענה אפקטיבי כזה - ישראל תיאלץ לפעול בכוחות עצמה. "לא נוכל להשלים עם פגיעה מתמשכת של החות'ים בחופש השיט שלנו", היה המסר המרכזי שהועבר מישראל.
4 צפייה בגלריה
מגויסים חדשים לכח החותי
מגויסים חדשים לכח החותי
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
4 צפייה בגלריה
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הספינה "גלקסי לידר", שעליה השתלטו החות'ים במי הים האדום
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
ב-ynet דווח אתמול על הדילמה ששוררת בישראל סביב המענה לחות'ים. בדיונים שנערכו בישראל בנושא נסובה הדילמה בין השאר סביב השאלה אם ניתן לגבות מהחות'ים מחיר. גורמים בכירים בירושלים אמרו כי ישראל חייבת לתקוף את החות'ים, שהם שליחים של איראן, מכיוון שאם לא תעשה כן תפגין חולשה, בעוד שגורם ביטחוני בכיר אמר כי בעת הנוכחית כל פעולה ישראלית נגד החות'ים תשרת ישירות אותם ואת האיראנים, הרוצים להסיח את דעתה של ישראל מהמשימה המרכזית שלה בעזה. הגורם הביטחוני טען גם כי פעולה ישראלית גם תפטור את העולם מהצורך להבין שהפגיעה בנתיב השיט היא בעיה עולמית, ולא ישראלית בלבד.
המורדים החות'ים בתימן, נזכיר, הכריזו אמש כי מעתה בכוונתם למנוע מעבר של כל ספינה העושה דרכה לישראל דרך הים האדום, בין שמדובר בספינה בבעלות ישראלית ובין שלא. דובר צבא החות'ים אמר כי בכוונתם לתקוף כל כלי שיט שכזה. "אם עזה לא מקבלת את המזון והתרופות שהיא צריכה, כל הספינות בים האדום ששטות לעבר הנמלים הישראליים, בלי קשר לאזרחות הבעלים שלהן, תהפוך ליעד עבור הכוחות המזוינים שלנו", אמר הדובר, יחיא סריע. משמעות של צעד כזה בפועל היא מצור ימי על ישראל - ופגיעה בכל ספינה שמעוניינת לעבור בים האדום בדרך לאילת, ובתעלת סואץ בדרך לנמלי ישראל בים התיכון.
4 צפייה בגלריה
ח'ותים חמושים ב צנעא תימן
ח'ותים חמושים ב צנעא תימן
החות'ים בתימן. "אם עזה לא מקבלת מה שהיא צריכה - כל ספינה שתשוט לישראל תהפוך ליעד"
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
4 צפייה בגלריה
הכוחות החות'ים בתימן מודיעים כי שיגרו מטח של טילים בליסטים לעבר מטרות שונות בישראל
הכוחות החות'ים בתימן מודיעים כי שיגרו מטח של טילים בליסטים לעבר מטרות שונות בישראל
דובר החות'ים יחיא סריע
הצהרתו של דובר החות'ים, וההחלטה על כוח רב-לאומי לחיזוק חופש השיט בים האדום, באה אחרי שקודם לכן השבוע דיווח האתר האמריקני "פוליטיקו" כי גורמים רשמיים בארה"ב מתוסכלים מתגובתו של ממשל ביידן להתקפות החוזרות ונשנות שמבצעים החות'ים נגד ספינות בים האדום, במסגרת הניסיון שלהם לפגוע בכלי שיט הקשורים לישראל. לפי האתר, תסכול מיוחד גרמה לאותם גורמים המתקפה שביצעו החות'ים ביום ראשון שעבר נגד שלושה כלי שיט, מתקפה שנמשכה שעות וגררה התערבות של המשחתת האמריקנית "קרני". הם סבורים כי ממשל ביידן מנסה להמעיט בכוונה בממדי האיום הנשקף לכוחות האמריקניים שם, אף שמדובר באיום גדול.
במתקפה שאירעה ביום ראשון נאלצה המשחתת קרני להתערב אחרי שקיבלה קריאות מצוקה בעקבות שיגור טילים וכטב"מים של החות'ים לעבר שלושה כלי שיט מסחריים שונים, בהם כאלה שנחשדו כישראליים. המשחתת האמריקנית פתחה באש והפילה שלושה כלי טיס בלתי מאוישים, בהם אחד לפחות שהתקרב אליה. כמו באירועים קודמים גם הפעם השתמע מדברי בכירים בממשל ובמשרד ההגנה שהחות'ים לא הציבו לעצמם כיעד לפגוע בספינת המלחמה האמריקנית, אבל ארבעה גורמים רשמיים הבקיאים בפרטים אמרו ל"פוליטיקו" כי אין ספק שכוחות הצי האמריקני בים האדום ובמפרץ הפרסי נמצאים תחת איום.
גם צרפת הודיעה שמשחתת צרפתית יירטה אמש והלילה שני כטב"מים ששוגרו לעברה בים האדום, מול חופי תימן. לפי הצבא הצרפתי, שני היירוטים התרחשו בשעה 23:30 אמש ובשעה 1:30 הלילה (שעון תימן). בנוסף, התקרית התרחשה 110 ק"מ מול חופי תימן, סמוך לעיר הנמל אל-חודיידה שנמצאת תחת שליטתם של המורדים החות'ים.