3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מדבר על מדיניות ההפלות
ג'ו ביידן מדבר על מדיניות ההפלות
מי שיתקרב אליו - יחויב בבדיקת קורונה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יחל את ביקורו בישראל מחר, והאמריקנים העלו אתמול (שני) דרישה מפתיעה לקראתו - כל מי שיתקרב לביידן במרחק של עד כשלושה מטרים (עשרה פיט), יהיה חייב לעבור לפני כן בדיקת קורונה. בהנחייה שהועברה למארגני הביקור מהצד הישראלי הודגש כי הבדיקות מחייבות ללא קשר לסטטוס החיסוני, אך צוין כי גם בדיקת אנטיגן מספיקה.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

כמו כן, נכתב בהודעה כי "הבדיקות חייבות להילקח 24 שעות לפני תחילת האירוע, והתוצאות חייבות להיות מוצגות לנציג השגרירות וצוות הבית הלבן". הדרישה כאמור הפתיעה מאד את ישראל, שביקשה הבהרות מהאמריקנים.
אדם שבטוח יצטרך להיבדק הוא יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - לו ביידן יקדיש רבע שעה בלבד. הפגישה הקצרה בין נתניהו לנשיא האמריקני תתקיים במהלך ביקורו של האחרון בבית הנשיא ביום חמישי.
כאב ראש נוסף לישראל נובע מהתנגדות האמריקנים לכך שנציגים ישראלים יצטרפו לביידן בביקורו בבית חולים פלסטיני במזרח ירושלים. הנשיא האמריקני צפוי לבקר בבית החולים "אוגוסטו ויקטוריה" בשישי בבוקר, כחלק מהיום שמוקדש לביקור ברשות הפלסטינית. ההתנגדות מעלה בעיות אבטחתיות, לאור העובדה שבית החולים נמצא בשטח שבשליטה ישראלית.
לאחר הביקור בבית החולים, ביידן יגיע גם לבית לחם, ובהמשך גם לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בצהריים יסיים את ביקורו בטקס פרידה קצר בנתב"ג, וימריא היישר לג'דה שבסעודיה.
3 צפייה בגלריה
תולים דגלי ארה"ב בירושלים לקראת ביקור ביידן
תולים דגלי ארה"ב בירושלים לקראת ביקור ביידן
לקראת הביקור - מתחים בין ישראל לארה"ב
(צילום: AFP)
לדברי גורם שמעורב בהכנות לביקור, יש מתח גדול בין הצוותים הישראלים והאמריקנים שנובע משינויים תכופים שהאמריקנים עושים בלוחות הזמנים. "הם לא מסוגלים לקבל החלטות ופונים כל הזמן לבית הלבן. הרצון שלהם בשינויים נובע מניסיון להימנע מהליכות רבות ארוכות מידי בשביל הנשיא, מהחום או מהתקהלויות גדולות לאור הקורונה", סיפר הגורם.
האמריקנים מודאגים ממזג האוויר החם בישראל, וחוששים שהדבר עלול לפגוע בביקור הנשיא, ולכן התוכניות עדיין בהתגבשות. "אין כמעט ספונטניות בביקור הזה", אמר ראש חטיבת הטקס במשרד החוץ, גיל השכל. "התוכנית עדיין לא סגורה ולא סופית, ונמצאת עדיין בהתהוות. יש עבודה אינטנסיבית סביב הצוותים הישראליים והאמריקניים לגבש את לוח הזמנים הטוב ביותר בהתחשב במזג האוויר והשעות הלא-ארוכות שבהן ישהה הנשיא בישראל", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
ייפגשו בשישי. ביידן ואבו מאזן
(צילום: AP)
החששות האמריקניים צפויים ללוות גם את טקס קבלת הפנים לנשיא האמריקני, שיתקיים מחר בנמל התעופה בן גוריון. השרים כבר קיבלו הודעה שבטקס לא יהיו לחיצות ידיים ולא סלפי, בשל אילוצי לוחות זמנים, מגפת הקורונה ומזג האוויר החם. במקום, תהיה תמונה קבוצתית של ביידן ביחד עם ראש הממשלה יאיר לפיד, הנשיא יצחק הרצוג והשרים שיגיעו ויעמדו על טריבונה מיוחדת שנבנתה לטובת האירוע.
אחרי קבלת הפנים בנתב"ג ביידן יעבור להאנגר בשדה, שם יוצגו לו מערכות ההגנה של ישראל, אותן הביאו במיוחד מבסיס פלמחים, ובראשן מערכת הלייזר ליירוט מל"טים ורקטות. כמו כן, הנשיא האמריקני יקבל סקירה ביטחונית משר הביטחון בני גנץ. שר הביטחון צפוי להציג את החששות מההתקדמות של איראן בנושא הגרעין, התפתחות שיתוף הפעולה בין ישראל למדינות ערב ואת הצורך של ישראל בקשב אסטרטגי גבוה מצד ארה"ב. כמו כן, גנץ יקרא להדק את הקשרים הביטחוניים בין שתי המדינות.
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן אמר אמש כי הנשיא ביידן עתיד לקיים פסגה וירטואלית בהשתתפות מנהיגי ישראל, איחוד האמירויות והודו בנושא ביטחון תזונתי. "הנשיא ביידן רוצה לעזור לישראל להשיג אינטגרציה עמוקה יותר במזרח התיכון, כשהנורמליזציה עם סעודיה עשויה לקחת זמן רב".
פורסם לראשונה: 22:29, 11.07.22