3 צפייה בגלריה
"מעניינת אותה רק ההנחה לפריפריה". מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות
"מעניינת אותה רק ההנחה לפריפריה". מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות
"מעניינת אותה רק ההנחה לפריפריה". מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות
(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי)
הכינו את הארנק: משרד התחבורה הודיע למפעילי התחבורה הציבורית כי מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יעלה ב-12% החל מ-1 באוגוסט. במכתב ששלח המשרד אמש (ראשון) לחברות השונות נכתב כי זו תזכורת עבורם לשינוי בתעריפים, שיחל בעוד שלושה שבועות. במכתב אף נכתב כי על פי צו הפיקוח שייכנס לתוקפו בחודש הבא, "נדרש לעגל את תעריפי הנסיעה לחצי השקל הקרוב".
ההודעה על ההתייקרות הצפויה מגיעה ברקע הדיונים המתקיימים בשבועות האחרונים בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב בנושא. ל-ynet נודע כי השניים צפויים להיפגש הערב יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך פגישה זו לא אמורה לעסוק בתעריפי התחבורה הציבורית, אלא בסוגיית רכבת הקליע מקריית שמונה לאילת שרגב מנסה לקדם. עם זאת, גורמים בשני המשרדים לא הורידו מהפרק אפשרות שהשלושה ידונו אף על ההתייקרות הצפויה.
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
נתניהו וסמוטריץ' ייפגשו הערב עם רגב, ידונו גם בנושא עליית המחירים?
(צילום: AFP)
כזכור, לפני מספר שבועות, כאשר החלו הדיונים בנושא ההתייקרות שהייתה אמורה להתחיל כבר ב-1 ביולי החליטו הצדדים לדחות את ההחלטה בנושא בחודש. במשרד התחבורה בחרו לייקר את הנסיעה, כדי שיוכלו בהמשך ליישם את רפורמת התעריפים של השרה רגב, שתעניק הנחות בגובה של כ-50% לתושבי הפריפריה. כתוצאה מכך יווצר מצב שבו מחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית במרכז יתייקר - ואילו בפריפריה הוא יוזל.
באוצר הופתעו מהמכתב שיצא באופן חד-צדדי ממשרד התחבורה, זאת למרות שמחירי התחבורה הציבורית צריכים להתייקר בגלל שאלו מוצמדים באופן אוטומטי למדד. לכן, כשמחירי התשומות עולים והאינפלציה עולה מחירי הנסיעה עולים במקביל.
3 צפייה בגלריה
באוצר טוענים ל"התנהגות לא אחראית" של משרד התחבורה, שם הדפו את הטענות
באוצר טוענים ל"התנהגות לא אחראית" של משרד התחבורה, שם הדפו את הטענות
באוצר טוענים ל"התנהגות לא אחראית" של משרד התחבורה, שם הדפו את הטענות
(צילום: עמית שאבי)
כזכור, בשעתו במשרד האוצר ביקשו מרגב להשתמש בכ-300 מיליון שקלים שיש במשרדה בכדי למנוע את העלייה, אך רגב ואנשיה טענו כי כסף זה מיועד לשינויים שהיא רוצה לקיים במחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית "צדק תחבורתי", הכולל סבסוד של 50% בתעריפי הנסיעה ליישובים בפריפריה הגאוגרפית, הוזלת התעריף ב-33% לצעירים בגילאי 18–26 (גיל פטור הגיוס לאברכים - ר"ר) והוזלת התעריף ב-50% לנכים וזכאי ביטוח לאומי.
"זו פשוט לא התנהגות אחראית של משרד התחבורה", קבע גורם במשרד האוצר בשיחה עם ynet הבוקר. "הם שולחים למפעילים מכתב על צעד שכזה, שאולי לא ייצא אל הפועל. לפני חודש התרענו מהמצב של העלייה וניסינו למנוע אותה עם מגוון רעיונות, אבל הם דחו את כולם. רגב בעצם הכריעה שרק הפריפריה מעניינת אותה - והעיקר שהיא תקבל 50% הנחה".
מנגד, במשרדה של רגב טענו היום כי המכתב יצא בשל הצו שנחתם על ידי שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי. במשרד התעקשו: "האוצר צריך לפתור את הבעיה. הערב יתקיים דיון אצל ראש הממשלה שיעסוק בכמה נושאים, ביניהם העלאת המחירים. השרה הגיע בזמנו לסיכום עם סמוטריץ', לדחייה נוספת בשבועיית כדי למצוא פתרון. היא עושה הכול כדי למנוע את עליית המחירים".
על פי נתוני חברת הופאון, מפעילת אפליקציית רב-פס, בחודש האחרון משתמשי הרב-קו שילמו בממוצע 33% יותר ביחס למשתמשיהם. האפליקציה ייחודית בכך שהיא מאפשרת לבצע את התשלום בסוף החודש אך ורק על סמך נסיעות שבוצעו בפועל ללא התחייבות ותשלום מראש.