6 צפייה בגלריה
(צילום: מאיר אוחיון)
על רקע איום הנהגת ההורים הארצית בשביתת אזהרה בשבוע הבא בעקבות עיצומי ארגון המורים שמשבשים את הלימודים, פוגעים בפעילות החוץ-בית ספרית ומונעים ציונים למבחני המתכונת ומבחני הבגרות הפנימיים - תלמידים והורים אומרים שהם תומכים במאבק המורים על הסכם שכר חדש מול האוצר, אך לא על חשבונם. "ארגון המורים פוגע בתלמידים, וזה משפיע על המצב הנפשי שלנו ועל המורל", אמרו תלמידים. הרקע לשביתה האפשרית היא גם התנגדות הנהגת ההורים לרפורמת הבגרויות שפרסם השבוע שר החינוך יואב קיש.
הנהגת ההורים הארצית שבה ודרשה בימים האחרונים מיו"ר ארגון המורים רן ארז להפסיק את הפגיעה בתלמידי התיכונים ולאפשר למורים למסור לבתי הספר ולתלמידים את ציוני המגן לבגרות. ההורים מתחו ביקורת גם על התנהלות משרד האוצר במשא ומתן, ולדבריהם "על שרי האוצר והחינוך לתרום את חלקם במאמצים להפסקת הפגיעה הבלתי מידתית בתלמידים ולקדם בדחיפות את המשא ומתן להסכם שכר הוגן חדש".

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, אמר שההורים תומכים במאבק המורים - אך מתנגדים לדרך ולפגיעה בציוני התלמידים. "מגיע לילדים שלנו לקבל ציון מגן כדי שיוכלו להחליט האם לגשת למועד ב' לקראת מבחני הבגרויות", אמר שיף. "יש דברים שלא עושים אותם גם במחאה מאוד צודקת. אנחנו תומכים בהעלאת שכר למורים, אבל זה לא בסדר שפוגעים בתלמידים. לא יכול להיות שיעשו את המאבק על ציוני התלמידים. אני מצפה מהאוצר להגיע בהקדם להסכם שכר עם המורים, מגיע להם שכר ראוי". על מתווה הבגרויות החדש אמר: "אנחנו מתנגדים למתווה בגרויות שמגדיל את העומס על הילדים. הצענו שיחזירו בחינה חיצונית בשני מקצועות בלבד ולא בארבעה".
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית עו"ד אודליה שינדרוף אמרה כי "הכלים שבהם נוקט ארגון המורים העל יסודיים, מלבד השבתה, הם פגיעה בלב המערכת המרוסקת גם כך". לדבריה, "מדינת ישראל לא יכולה לשבת מהצד ולאשר פגיעה כה חמורה ובלתי מידתית בילדים. מחובת שר החינוך והאוצר להתערב, לא לשבת על הגדר ולמצוא פתרון מיידי לעיצומים הבלתי מידתיים כלפי התלמידים. ממשלת ישראל חייבת להתעורר מיד ולהבין כי מי שחושב שהעיצומים שבהם נוקטים המורים כתוצאה מהסחבת של ניהול המשא ומתן על הסכם השכר הם שוליים, מידתיים ולא משמעותיים למערכת - כנראה לא מחובר למציאות ולהוויית מערכת החינוך, ומעיד יותר מכל על ניתוק מהשטח".
6 צפייה בגלריה
מירום שיף
מירום שיף
"יש דברים שלא עושים אותם גם במחאה מאוד צודקת". יו"ר הנהגת ההורים
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
אודליה שינדרוף כהן
אודליה שינדרוף כהן
"צעדי המורים - פגיעה במערכת החינוך המרוסקת גם כך". סגנית יו"ר הנהגת ההורים
שינדרוף הוסיפה: "אי קיום טיולים, מסע ישראל ופעילויות חוץ זה לקחת את הנשמה של מערכת החינוך. פעילויות החוץ מאפשרות לתלמידים ולמורים להכיר, להיפתח ולפגוש עולמות אחרים. יש ילדים שבלי היציאות האלו לא יצאו לטיולים אחרים. מעל הכול, מדובר באכזריות כלפי התיכוניסטים שזו סוף השנה שלהם. מי שלא יוצא עכשיו כבר לא ייצא. השימוש בכלי אי מתן ציוני הגשה הוא שימוש בכלי בריוני שמעולם לא ננקט, והוא מביש ולא מכבד את המורים ואת המאמץ של התלמיד . ילד זכאי לדעת בטרם ייגש לבגרות מהו הציון ובוודאי ציון הערכה חלופית אשר מבוססת על תיקון ושיפור".
יו"ר ארגון המורים רז ארז אמר בריאיון לאולפן ynet כי "במשך שנה שלמה באוצר מזלזלים בנו ולא מתקדמים בכלום. הציעו לנו הצעה מעליבה ומשפילה, שעדיף שלא היו מציעים אותה. תוספת שכר של 350 שקל ברוטו לחודש, בנטו זה אולי מחיר של סטייק. בושה לתת למורים עם תואר שני תוספת שכר כזאת, כשאנחנו יודעים היום שחסרים מורים מקצוענים בכל המקצועות. הכלים שלי פחותים יותר מאשר אלה שבגני ילדים, אני עושה כמיטב יכולתי להסביר להורים ולתלמידים שזה מהלך למענם".
6 צפייה בגלריה
אופיר וינוקר
אופיר וינוקר
"ארגון המורים עושה את ההפך מללמד ולחנך". אופיר וינוקר
אופיר וינוקר, תלמיד כיתה י"א מכפר סבא, אמר שעיצומי המורים פוגעים בו ובחבריו התלמידים שלמדו לקראת הבחינות. "כבר שלושה שבועות ארגון המורים העל יסודיים מפעיל עיצומים קשים, הציונים למבחנים ולמתכונות לא נמסרים לנו", אמר וינוקר. "הדבר הזה פוגע בי ובחבריי לספסל הלימודים. לאחרונה עשינו מבחנים רבים אשר משפיעים על ציוני המגן שלנו לבגרויות ובכך גם על עתידנו. מבלי לדעת את הציון שלנו ולראות את המבחנים ואת הערות המורים, לא נוכל לדעת במה טעינו ומה אנו צריכים ללמוד בצורה עמוקה יותר לקראת הבגרויות, ולאילו מבחנים אנו צריכים לגשת למועד נוסף כדי לשפר את הציון שלנו. בצורה זו ארגון המורים עושה את ההפך מללמד ולחנך ופוגע בעתיד שלנו".
פז ארביב, תלמידת כיתה י"א מאשקלון, הסבירה שמניעת מסירת ציונים לתלמידים מקשה ומתסכלת. "אנחנו לומדים שעות על גבי שעות בבית, מנסים ללמוד, קמים בשבע לבית ספר והולכים לישון בשלוש בלילה כדי להצליח, אבל בלי לדעת מהם ציוני המגן שאיתם ניגשים לבחינות אנחנו נמצאים בחוסר ודאות", אמרה ארביב. "אף אחד לא מודע לרמה או מודע למצב שלו, ואף אחד לא יודע כמה הוא טוב או כמה הוא גרוע".
6 צפייה בגלריה
פז ארביב
פז ארביב
"הדרך של המורים להשיג את המטרות שלהם היא משהו שאני לא רוצה ללמוד". פז ארביב
לדברי פז, השימוש בתלמידים להשגת המטרות במשא ומתן הוא שגוי ופוגע. "אתם אומרים שאתם מחנכים אותנו, ובדרך כלל אני נוטה להסכים לזה, אבל בתקופה האחרונה הדרך להשיג את המטרות שלכם היא משהו שאני לא רוצה ללמוד", פנתה ארביב למורים. "לפגוע בתלמידים פגיעה מכוונת בשביל להשיג את המטרה שלכם נשמע לי כמו דרך שגויה להשגת מטרה, ומי כמוכם יודע ומלמד אותנו על כמה זה חשוב לדאוג לאחר, לא לפגוע באף אחד בשביל להשיג את מה שאנחנו רוצים ולעבוד קשה, גם אם זה ייקח זמן.
"אז איפה כל מה שלימדתם ואתם מנסים ללמד אותנו? למה עכשיו ברגע האמת אתם לא מיישמים את זה על עצמכם? כי כרגע אתם פוגעים בצורה הקשה ביותר באותם תלמידים שאתם יושבים איתם כל יום שעות בשביל שהם ישתפרו, ואף אחד לא יצליח כשאין לו נקודת התחלה או כשהוא לא יודע כמה הוא שיפר מהפעם האחרונה".
6 צפייה בגלריה
תומר שקד
תומר שקד
"תסתכלו במראה ותבינו מי מקלקל את הדור הזה שמחר צריך לשמור עליכם". תומר שקד
איתן בו שמחון, תלמיד כיתה י"א מתל מונד, אמר: "אי העלאת הציונים מפריעה במידה רבה לנו התלמידים ולמערכת החינוכית. אנחנו לא יודעים אם צריך לעשות מועדי ב' ואם זה ימשיך לעוד זמן יש מצב שיעשו מועדי ב' ללא צורך. זה מאוד מעמיס עלינו ועל המורים שיבדקו בחינות מיותרות". תומר שקד, תלמיד כיתה י"ב מחולון, הוסיף: "אנחנו אמורים להיבחן במתמטיקה עוד מעט ואין לנו מושג מה מצבנו. במצב הזה, יש להגעה לבית הספר אותה משמעות של לשבת בבית ולבהות מול הטלוויזיה. אחר כך יגידו שאנחנו דור מקולקל. תסתכלו במראה ותבינו מי מקלקל את הדור הזה שמחר צריך לשמור עליכם".
יעל בן בשט מגני תקווה, אמא לתלמיד בכיתה י"א, תומכת גם היא במאבק המורים, אך מתנגדת לשימוש שנעשה בתלמידים. "לצד ההבנה המלאה והצדק הרב אשר עומד מאחורי מהלכי ארגון המורים והיחס המבזה וחסר התקדים שאותו הם סופגים, לא ייתכן בשום צורה כי תלמידי שכבת י"א ובכלל יהיו 'שבויים' לעניין. אי מתן ציונים בזמן ובכלל הינו מהלך פוגעני ומיותר שכן אינו מאפשר שום עקומת למידה לקראת מבחני שגרה, שלא לדבר על מתכונות ובגרויות. זוהי חד משמעית התנהלות מקוממת ופוגענית שיש לקטוע באופן מיידי. התנהלות זו מעצימה את תסכולי התלמידים שגם ככה נתונים לשנה לחוצה באופן חסר תקדים עבורם".