יומיים לאחר שספינת מלחמה אמריקנית יירטה מל"טים וטילים ששוגרו מחופי תימן, ככל הנראה לעבר ישראל, הפנגטון הודיע הלילה (בין שבת לראשון) כי ארצות הברית תשלח למזרח התיכון מערכת הגנה נגד טילים בליסטיים (THAAD) לטווח קצר ובינוני, כמו גם מערכות נוספות של טילי הגנה אווירית מסוג פטריוט.
לפי הפנטגון, המערכות ייפרסו בתגובה לתקיפות האחרונות על כוחות אמריקנים במזרח התיכון. "בעקבות דיונים עם הנשיא ג'ו ביידן על ההסלמות האחרונות מצד איראן ושלוחותיה במזרח התיכון, הוחלט לחזק את עמדות משרד ההגנה באזור", אמר שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שהוסיף כי חיילים נוספים יוצבו בכוננות לקראת פריסה בשטח - אך לא ציין כמה. הפנטגון כבר הציב כ-2,000 חיילים במצב מוכנות מוגברת למקרה שיידרשו להגיע לאזור.
הכותרת
בין ישראל, איראן והפלסטינים: הדילמה של מדינות ערב
30:45
3 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת ההגנה THAAD בישראל. ארכיון
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
"צעדים אלו יחזקו את מאמצי ההרתעה האזוריים, יגבירו את ההגנה על הכוחות של ארה"ב באזור ויסייעו בהגנה על ישראל", הוסיף אוסטין. לפני כשנתיים ממשל של ביידן הסיר את מערכות ההגנה האווירית מהמזרח התיכון, בטענה שהמתיחות מול איראן הופחתה.
וושינגטון נמצאת בכוננות מוגברת לפעילות של קבוצות הנתמכות על ידי איראן, בעקבות המתיחות הגוברת במזרח התיכון בשל המלחמה בין ישראל לחמאס - כשברקע האיומים מצד טהרן שחיזבאללה ירחיב את תקיפותיו בצפון. ארה"ב כבר שלחה לאזור שתי נושאות מטוסים, ספינות מלחמה וכ-2,000 לוחמי מארינס ומלחים.
צעד זה של וושינגטון מגיע כאמור לאחר שביום חמישי האחרון ספינת המלחמה האמריקנית USS קרני יירטה מל"טים וטילים ששוגרו מחופי תימן על ידי המורדים החות'ים - שנתמכים על-ידי איראן - ככל הנראה לעבר ישראל.
3 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים אברהם לינקולן ארה"ב המזרח התיכון הים הערבי
נושאת המטוסים אברהם לינקולן ארה"ב המזרח התיכון הים הערבי
נושאת המטוסים האמריקנית אברהם לינקולן במזרח התיכון
(צילום: AP)
לפי CNN, הספינה יירטה ארבעה טילי שיוט ועוד 15 כטב"מים בפרק זמן של תשע שעות. את הפרטים מסר ל-CNN "גורם אמריקני שמכיר את הסיטואציה". לדבריו, הטילים והכטב"מים נעו צפונה לאורך הים האדום, ומסלולם "לא הותיר ספק גדול" שהיעד שלהם הוא ישראל - הערכה יותר ברורה משסיפק הפנטגון. בהודעת הפנטגון נמסר כי לא ברור מה היו יעדי הירי, אך ייתכן שהטילים כוונו למטרות בישראל. בירושלים העריכו בהמשך, בעקבות עדכון מארה"ב, כי הטילים אכן כוונו לעבר ישראל.
בארה"ב הבהירו כי הספינה עשתה שימוש בטילי SM2, ולא היו נפגעים. אוניית המלחמה של הצי האמריקני הגיעה ב-18 באוקטובר לים האדום דרך תעלת סואץ. בצבא ארה"ב מסרו כי USS קרני "תסייע לשמור על הביטחון הימי ועל היציבות במזרח התיכון".
בתוך כך, ארה"ב הגישה הלילה למועצת הביטחון של האו"ם טיוטת הצעה, ולפיה יש לתמוך בזכות ישראל להגן על עצמה - ולדרוש מאיראן להפסיק לשלוח נשק ל"מילציות וארגוני טרור, בהם חמאס, המאיימים על השלום והביטחון באזור". עוד צוין בהצעה כי יש להימנע מפגיעה באזרחים ולאפשר העברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. ההצעה לא מעלה אפשרות להפסקת אש, אך קוראת לכל המדינות "לנסות למנוע מהמלחמה להתרחב לאזורים אחרים, ולדרוש מחיזבאללה וקבוצות חמושות נוספות להפסיק מיידית את התקיפות".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"מדבר עם הישראלים". ביידן
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
הנשיא ביידן שוב רמז הלילה לגבי עמדתו על כניסה קרקעית של כוחות ישראלים לרצועת עזה, וביציאה מאירוע בדלאוור נשאל הנשיא על ידי עיתונאי אם הוא "מעודד את הישראלים לדחות את הפלישה". ביידן השיב: "אני מדבר עם הישראלים".
שלשום ביידן ניצב בפני מצב דומה כשנשאל על ידי עיתונאי אם על ישראל לדחות את הפלישה הקרקעית לעזה עד שבני ערובה נוספים ייצאו משם. אז ביידן ענה: "כן". לאחר מכן בבית הלבן מיהרו להבהיר כי "הנשיא היה רחוק. הוא לא שמע את השאלה המלאה. השאלה נשמעה כמו 'האם תרצה לראות עוד בני ערובה משוחררים?' הוא לא הגיב על שום דבר אחר".
באשר לסוגיית החטופים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח עם אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני, והודה לו על "הסיוע החשוב" בהבטחת שחרורן של שתי האמריקניות יהודית רענן ובתה נטלי שנחטפו על ידי חמאס. לפי הודעת הבית הלבן, השניים דנו גם ב"מאמצים להבטיח את החזרתם המיידית והבטוחה של כל החטופים, ואישור מחדש של השותפות האסטרטגית בין ארה"ב לקטאר".