"זה היה נס גדול משמיים, נס חג הפסח. לשהות כל הלילה בתוך מים קרים ומזג אוויר משוגע ולשרוד את זה, זה לא קל. היא גיבורה". כך סיפר ל-ynet אבי דהאן, אביה של שי (20) שאותרה הבוקר, לאחר שבן זוגה ואחותו, שעדיין נעדרים, נקלעו אמש לשיטפון בנחל ציחור שבדרום הערבה.
לפני שבועיים השתחררה בתו משירות צבאי, ותכננה לעשות את החג השני של פסח באילת ביחד עם בני משפחתו של בן זוגה זה שנתיים. דהאן תיאר כי "בסביבות השעה שבע בערב קיבלנו אמש את הבשורה. האמת, לאור האירועים הקודמים שהיו באזור הזה ואסון צפית, היה לי ממש קשה להאמין שימצאו אותם בין החיים, ואני מקווה שבורא עולם שומע אותנו ויעזור לנו למצוא גם את בן הזוג שלה ואחותו. הם משפחה שלנו, הוא כמו הבן שלי. אני אוהב אותו כמו הבן שלי. אני מבקש מכל עם ישראל להתפלל למענם".
4 צפייה בגלריה
שי דהאן
שי דהאן
"נסחפה כשהראש מחוץ למים, עד שנבלמה בסלעים". שי דהאן
(מתוך פייסבוק )
4 צפייה בגלריה
הנעדרת לאחר שחולצה מהנחל
הנעדרת לאחר שחולצה מהנחל
הנעדרת לאחר שחולצה מהנחל
(צילום: דוברות המשטרה )
ראש העיר טבריה בועז יוסף אמר: "זהו בוקר לא פשוט עבור העיר. בוקר שבו עיר שלמה נושאת תפילות לאיתורם בריאים ושלמים של האחים. אנחנו בקשר עם המשפחה, מחזקים אותם ועומדים לרשותם ככל שנידרש. אני גאה בתושבי העיר טבריה שעושים הכול כדי לחזק ולחבק את המשפחה ברגעים הלא קלים האלה. אנחנו עם תקווה גדולה לבשורות טובות".
חובש בכיר במד"א אלי שריקי, שהיה עם האמבולנס ליד חפ"ק החיפושים שהוקם סמוך לנחל ציחור, סיפר לאחר חילוצה של שי: "קיבלתי דיווח שאחת הנעדרות אותרה בחיפושים ומחולצת אלינו על ידי מסוק צבאי, העבירו לי צעירה כבת 21 בהכרה מלאה, עם חבלות קלות בגוף ופגיעות קור קלות, הכנסנו אותה לאמבולנס ולאחר טיפול ראשוני וחימום הגוף באמצעים רפואיים מיוחדים, פינינו אותה לבית החולים כשהיא בהכרה מלאה ובמצב יציב וקל. היא סיפרה לנו שהם נסחפו עם הרכב, בתחילה הם שהו ברכב וברגע שהוא התחיל להתמלא במים הם יצאו מהרכב ונסחפו, היא נסחפה כמה קילומטרים כשהראש מחוץ למים עד שנבלמה בסלעים שם - אותרה על ידי כוחות החילוץ".
הבוקר, כאמור, מסוק של טייסת 124 מבסיס חיל האוויר בפלמחים, יחד עם לוחמי יחידת 669, איתר הבוקר את שי דהאן במצב טוב. היא פונתה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, כשבמקביל צוותי הכיבוי וכוחות נוספים פועלים לאתר את שני הנעדרים האחרים - בן זוגה של שי ואחותו. סגן-ניצב משה זריהן, מפקד תחנת משטרת דימונה, אמר כי הנחת העבודה במשטרה היא ששני הנעדרים הנותרים עדיין בחיים. "סמוך לשעת 9 וחצי בבוקר אותרה הנעדרת. היא סיפרה שהמים החלו לעלות כשהם היו ברכב. שני חבריה היו בחיים לפני שנפרדו. מהרגע שנסחפו היא כבר לא ראתה אותם.
4 צפייה בגלריה
מפקד מחוז דרום במשטרה, ניצב פרץ עמר, בחיפושים
מפקד מחוז דרום במשטרה, ניצב פרץ עמר, בחיפושים
החיפושים אחר הנעדרים הנוספים סמוך לנחל ציחור, הבוקר
(צילום: רועי עידן )
4 צפייה בגלריה
איזור החיפושים בערבה
איזור החיפושים בערבה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
"חשוב לציין כי מאתמול חילצנו עשרות אזרחים שנתקעו בשיטפונות, אם באמצעות מסוקים ואם באמצעות רכבים. בימים הקרובים מזג האוויר באזור ימשיך להיות קשה, ואנחנו מבקשים להישמע להנחיות ולא להיכנס לאזורים מועדי שיטפון. אל תחצו נחל עם מים זורמים". במשטרה עדכנו כי בהמשך למאמצי החילוץ, בוצעה הערכת מצב של מפקד מחוז הדרום, ניצב פרץ עמר, יחד עם כלל גורמי החילוץ, החירום וההצלה בשטח. הכוחות ממשיכים בפריסה ברחבה בחיפושים אחר שני הנעדרים, בשילוב מסוקים ורחפנים, בנוסף לסריקות רגליות של גששים באזור האירוע.
סגן אלוף י', מפקד הטייסת שאיתרה את הנעדרת, סיפר ל-ynet: "אנחנו עדיין בתוך האירוע וממשיכים בחיפושים. אנחנו לפני יממה נוספת של שיטפונות בנחלי המזרח והדרום. מדובר באירוע מאוד מורכב שמשלב גם את גופי הצבא, אוגדה 80, כוחות כיבוי והצלה, יחידות החילוץ במרחב וכוחות נוספים". לדבריו, "התמונה מאוד מורכבת ונבנית בשברירי פרטי מידע. זה מצריך סנכרון הדוק עם כלל הגורמים. אתמול הוזנקנו מפלמחים לסייע במאמצי החיפוש והחילוץ של הנעדרים, וגם של אנשים נוספים שנתקעו בשטח.
"בחיפושים נוספים אתמול חברנו ליחידת החילוץ שהכווינה אותנו לאזור באר מנוחה, שם זיהינו שני רכבים באמצע הזרם מורחקים מהכביש. בכל רכב עמדו על הגג אנשים שנזקקו לחילוץ", סיפר. על תנאי החילוץ אמר כי היו מורכבים. "גם לילה וגם גשמים שירדו, הטסת המסוק עצמה הייתה מורכבת. כשזיהינו את המוקדים התארגנו לבצע חילוצים באמצעות כבל, ופעלנו כתף אל כתף עם יחידת 669. הוצאנו שלוש נערות עם כבל, וברכב השני הוצאנו מהמים אזרחים נוספים". על הסיכויים לאתר את שני הנעדרים אמר: "אם הייתם שואלים אותי אתמול בלילה הייתי קצת יותר סקפטי, אבל הבוקר מצאנו את אחת מהם. אני מקווה שנאתר את הנעדרים הנוספים".
בתוך כך, מסוקי חיל האוויר, יחידת החילוץ 669 וכוחות נוספים של צה"ל, יחד עם גופי הביטחון והחילוץ הנוספים, חילצו הלילה עשרה אזרחים נוספים מאזורי השיטפונות בדרום. עד כה חולצו 36 לכודים מהשיטפונות. כוחות אוגדה 80 (עוצבת "אדום") ממשיכים לקיים הערכות מצב כדי לתת מענה למאמצי החילוץ בשטח. בצה"ל, כמו במשטרה, חזרו וביקשו מהאזרחים לגלות אחריות ולא להתקרב לאזורי השיטפונות. "אנחנו פועלים במרץ לחילוץ כלל האזרחים שנסחפו בשיטפונות נחלי הדרום. האוגדה ערוכה להמשיך לספק מענה ביטחוני במרחב, ותמשיך לפעול ככל שתידרש", אמר מפקד אוגדה 80, תת-אלוף איציק כהן.