משרד ההגנה במוסקבה הודיע אתמול (ד') על זעזוע נוסף בצבא הרוסי, על רקע שורת התבוסות במלחמה באוקראינה: הרמטכ"ל, ואלרי גרסימוב, יפקד מעתה גם על "המבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה. הוא יחליף את הגנרל סרגיי סורוביקין, שמונה רק בחודש אוקטובר למפקד המבצע. סורוביקין יהפוך כעת לסגנו של גרסימוב, לצד שני גנרלים נוספים: אולג סליוקוב ואלכסיי קים.
בהודעת משרד ההגנה נאמר שהשינוי בצמרת ההנהגה נועד לשפר את היעילות של הכוחות באוקראינה. לטענת מוסקבה יש צורך בהרחבת ההנהגה ב"מבצע הצבאי המיוחד", לאור עלייה בהיקף המשימות שעומדות על הפרק, והרצון לחזק את התיאום בין הכוחות.

10 צפייה בגלריה
רוסיה גנרל סרגיי סורוביקין מונה ל מפקד הצבא הרוסי ב מלחמה ב אוקראינה
רוסיה גנרל סרגיי סורוביקין מונה ל מפקד הצבא הרוסי ב מלחמה ב אוקראינה
פוטין והגנרל סורוביקין
(צילום: AP )
הגנרל גרסימוב, יד ימינו של הנשיא ולדימיר פוטין, מכהן כרמטכ"ל משנת 2012 ונחשב לאחד מאדריכלי הפלישה לאוקראינה, יחד עם פוטין ושר ההגנה סרגיי שויגו. לאומנים רוסים שתמכו בפלישה מותחים במהלך המלחמה ביקורת קשה על שויגו וגרסימוב, שפלשו לאוקראינה במטרה לכבוש אותה בתוך ימים ספורים. המלחמה נמשכת כבר כמעט שנה, וסופה לא נראה באופק.
סורוביקין נולד בנובוסיבירסק שבסיביר. בשנות ה-90 לקח חלק בקרבות בצ'צ'ניה ובטג'יקיסטן, ולאחרונה פיקד על הכוחות הרוסיים בסוריה. בגדריאן נכתב כי מדובר בגנרל אכזר, שבשנות ה-90 פתח באש על מפגינים פרו-דמוקרטים. בגלל אכזריותו הוא קיבל את הכינוי "גנרל ארמגדון". משרד ההגנה הבריטי אמר עליו: "במשך 30 שנה הקריירה שלו מלווה בטענות לשחיתות ואכזריות". לפי בריטניה מדובר ב"גנרל אכזר ומושחת בצורה ידועה לשמצה, אפילו בסטנדרטים של הצבא הרוסי".
הוא מונה לתפקיד ב-8 באוקטובר, אחרי שורת מתקפות-נגד אוקראיניות ששינו את המומנטום של המלחמה, הנחילו תבוסות קשות לרוסים וחשפו ביתר שאת את הליקויים בצבא הרוסי. הוא נכנס לתפקיד בסוף השבוע שבו הופצץ גשר קרץ' שמחבר בין רוסיה לחצי האי קרים, שסופח מאוקראינה.
10 צפייה בגלריה
הגנרל סרגיי סורוביקין (שמאל) שמנהל את פעילות צבא רוסיה ב אוקראינה לצד הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב בדיון עם ולדימיר פוטין
הגנרל סרגיי סורוביקין (שמאל) שמנהל את פעילות צבא רוסיה ב אוקראינה לצד הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב בדיון עם ולדימיר פוטין
סורוביקין עם שר ההגנה שויגו
(צילום: AP)
כשהקרמלין הודיע באוקטובר על מינויו של סורוביקין למפקד המלחמה הוא לא ציין את מי יחליף בתפקיד, אם בכלל. באפריל, כמעט חודשיים אחרי הפלישה, דיווח המודיעין הבריטי כי הגנרל אלכסנדר דבורניקוב מונה למפקד הראשי של "המבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה – מינוי שנועד "לרכז את הפיקוד והשליטה" שלה. הקרמלין לא הצהיר על המינוי של דבורניקוב. המינוי של סורוביקין היה מינוי שלישי לתפקיד בכיר בצבא בתוך שבוע: הכוחות המזוינים של רוסיה מחולקים לחמישה מחוזות, ובשבוע שבו מונה לתפקיד דווח כי רוסיה הדיחה שניים מהם.
פוטין קיווה שסורוביקין ישנה את המומנטום בשטח אחרי הפצצת הגשר, שנחשבה להשפלה עבורו (הגשר שהופצץ מכונה "גשר פוטין"). ימים ספורים אחרי שסורוביקין נכנס לתפקיד הצבא הרוסי שינה אסטרטגיה, והחל לתקוף בטילים וכטב"מים תשתיות אנרגיה ברחבי אוקראינה - במהלך שנועד לשבור את רוחם של האוקראינים, ולהשאיר אותם ללא חשמל וחימום בעיצומו של החורף.
10 צפייה בגלריה
רמטכ"ל רוסיה ואלרי גרסימוב עם ולדימיר פוטין
רמטכ"ל רוסיה ואלרי גרסימוב עם ולדימיר פוטין
גרסימוב עם הנשיא פוטין. מכהן בתפקיד מ-2012
(צילום: AFP)
בכהונתו הקצרה הצליח סורוביקין לחזק את התיאום בין הכוחות הפועלים בשטח, אך בנובמבר נאלץ להודיע על נסיגה מהעיר חרסון בדרום אוקראינה – העיר הגדולה הראשונה שנפלה לידי הרוסים במלחמה. הנסיגה הרוסית מחרסון נחשבת להישג משמעותי של הכוחות האוקראיניים. אחרי הנסיגה הלאומנים הרוסים הביעו תמיכה בסורוביקין, אך דרשו ממנו להוכיח להם שהנסיגה הייתה מוצדקת.

ה"שעיר לעזאזל" של הקרמלין?

רייבאר, בלוגר צבאי שפועל ברוסיה ומסקר את המלחמה באוקראינה, טוען שהקרמלין מתייחס לסורוביקין כ"שעיר לעזאזל", ומאשים אותו בכישלונות בשטח: בהם ההפצצה בליל השנה החדשה שבה נהרגו לפחות 89 חיילים – כולל רוסים שגויסו בצווי המילואים. לפי BBC, ייתכן שסורוביקין הוחלף מכיוון שצבר יותר מדי כוח בתפקיד – על חשבונם של גרסימוב ושר ההגנה סרגיי שויגו.
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי הבחירה של פוטין למנות את יד ימינו גרסימוב למפקד המלחמה מעידה על כך שפוטין מעדיף בשלב הזה יציבות על חשבון הישגים במלחמה. פוטין שומר אמונים לגרסימוב, למרות שבעיני רבים הרמטכ"ל הרוסי הוא האשם העיקרי בכישלונות במלחמה ובליקויים בצבא.
10 צפייה בגלריה
רוסיה גנרל סרגיי סורוביקין מונה ל מפקד הצבא הרוסי ב מלחמה ב אוקראינה
רוסיה גנרל סרגיי סורוביקין מונה ל מפקד הצבא הרוסי ב מלחמה ב אוקראינה
"שעיר לעזאזל" או גנרל שצבר יותר מדי כוח? סורוביקין
(צילום: AP )
ההודעה על החלפת מפקד המלחמה פורסמה בצל הקרבות הקשים בעיירה סולדר שבמזרח אוקראינה - שהיתרון המרכזי שלה הוא רשת ענקית של מכרות המלח מתחת לאדמה. האוליגרך הרוסי יבגני פריגוז'ין, שעומד בראש חברת שכירי החרב "קבוצת ואגנר" שמסייעת לצבא רוסיה במלחמה באוקראינה, טען שלשום כי כוחותיו השלימו את כיבושה של העיירה סולדר במזרח אוקראינה – אם כי הוא ציין שהקרבות מול הלוחמים האוקראינים ממשיכים להתחולל במרכז העיירה.
פריגוז'ין, שזכה בעבר לכינוי "השף של פוטין" בשל עברו כמי שסיפק שירותי קייטרינג לקרמלין, אמר אתמול שהעיירה "שוחררה לחלוטין" וטען כי מאות לוחמים אוקראינים נהרגו. "כוחות 'ואגנר' הרגו כ-500 אנשים. כל העיירה מלאה בגופות של חיילים אוקראינים". לדבריו, הרוסים "טיהרו את היחידות של הצבא האוקראיני. יחידות אוקראיניות שלא רצו להיכנע הושמדו". פריגוז'ין, אגב, נחשב למבקר חריף של גרסימוב. הוא אמר כי הרמטכ"ל לא כשיר לתפקיד ואשם בתבוסות בשטח.
10 צפייה בגלריה
קרבות בעיירה סולדר מזרח אוקראינה מלחמה רוסיה
קרבות בעיירה סולדר מזרח אוקראינה מלחמה רוסיה
ב"עיירת המלח" סולדר
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה ליד העיירה סולדר
חיילים של צבא אוקראינה ליד העיירה סולדר
חיילים של צבא אוקראינה ליד העיירה
(צילום: AP)
בניגוד לפריגוז'ין, הקרמלין טרם הצהיר על ניצחון בסולדר. "בואו לא נמהר, בואו נחכה להצהרות רשמיות", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, וציין כי המגמה בשטח חיובית.
אוקראינה מכחישה שהעיירה בחבל דונבאס נפלה לידי הכוחות הרוסיים. דקות לפני הודעתו של פריגוז'ין אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שהלחימה בעיירה שבחבל דונבאס עדיין בעיצומה. "מדינת הטרור והתועמלנים מנסים להעמיד פנים שחלק מהעיירה שלנו, סולדר, נמצא בשליטה רוסית. אבל הלחימה נמשכת". בהודעה אחרת דיווח הצבא האוקראיני כי הכוחות הרוסיים ספגו אבדות קשות בזמן שניסו לכבוש את סולדר ולנתק את קווי האספקה שלה.
10 צפייה בגלריה
מכרה מלח ב סולדר אוקראינה
מכרה מלח ב סולדר אוקראינה
מכרה מלח בסולדר
(צילום: shutterstock)
סולדר, עיירה קטנה שערב המלחמה התגוררו בה כ-10,000 תושבים, שוכנת במרחק של כ-10 ק"מ - מבחמוט, עיר שסביבה מתנהלים הקרבות העזים ביותר בין הצדדים בחודשים האחרונים. גם סביב סולדר התנהלו במקביל קרבות עזים, אבל בניגוד לבחמוט שנחשבת לבעלת חשיבות אסטרטגית משמעותית יחסית, במקרה של סולדר ערכה האסטרטגי מוטל בספק. יחד עם זאת מומחים במערב מעריכים כי כיבושה יקל על הרוסים לכתר את בחמוט הסמוכה ולנתק אותה מקווי אספקה. כיבוש סולדר עשוי להיות ההישג המשמעותי ביותר של הצבא הרוסי מאז חודש אוגוסט.
פורסם לראשונה: 22:10, 11.01.23