נמשך המאמץ המשטרתי לפגיעה באחד מארגוני הפשע החזקים בישראל, של משפחת אבו לטיף. שוטרי היחידה הארצית לפשיעה כלכלית בלהב 433 עצרו הבוקר (יום רביעי) שבעה בני אדם ועיכבו שלושה נוספים, כולם מהכפר ראמה, בחשד להברחת טבק מירדן ומהשטחים והפצתו בחנויות בישראל - נוהל שהכניס לארגון אבו לטיף, לפי החשד, עשרות מיליוני שקלים. כמו בפשיטות אחרות שקשורות בפרשות קודמות על הארגון, גם הפעם נתפסו שעוני יוקרה וכסף מזומן רב.
לפי הודעת המשטרה, "החקירה הסמויה החלה בחודש יולי אשתקד בשיתוף פעולה של יחידת חקירות מכס ומע"מ תל אביב וגורמי אכיפה נוספים. מהחקירה עולה כי הטבק הוברח ואוחסן בישראל ומשם הופץ לחנויות שונות ברחבי הארץ. לפי החשד, בעלי השליטה במיזם העברייני הם אנשי ארגון פשיעה מהצפון".
2 צפייה בגלריה
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
(צילום: משטרת ישראל, רוני שיצר)
אותו ארגון פשע הוא ארגון אבו לטיף, שלאחרונה הצליחה המשטרה לעצור שניים מתוך ארבעת האחים שמנהלים אותו - לטיף אבו לטיף, ונידאל אבו לטיף. "מהחקירה עולה כי החשודים לא שילמו מסים כדין לרשות המסים וחשודים ברישום כוזב במסמכי תאגיד, קשירת קשר לפשע, מרמה בנסיבות מחמירות, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ומימון טרור ועבירות על פקודת מס הכנסה, חוק מע"מ וחוק מס קניה", נמסר מהמשטרה.
לפני כשבועיים דווח כי באופן תמוה ובלתי מוסבר, יחידת התביעות בלהב 433 במשטרה היא זו שתגיש כתב אישום בגין סחיטה באיומים של שלושה קבלנים נגד ראש ארגון הפשע לטיף אבו לטיף. פרקליטות המדינה, שאמורה להגיש כתבי אישום בנסיבות כאלה, קל וחומר כשמדובר בראש ארגון פשע, הסירה ידיה מהטיפול בתיק.
מקורות שמעורים היטב בפרטים, הביעו תמיהה בשיחה עם ynet על התנהלות פרקליטות מחוז צפון ואמרו כי מדובר בתיק חמור מאוד נגד ראש ארגון פשע. לפי החשד, אבו לטיף ואחרים סחטו באיומים קבלן וגרמו לו לוותר על מכרז שזכה בו ולהעביר את העבודה לקבלן מטעמם.
על-רקע ההחלטה התמוהה יצוין כי לא ברור מדוע אין אף גורם בפרקליטות שמטפל בארגון הפשע אבו לטיף, כפי שנעשה בעבר, למשל בפרשה 512, שבמסגרתה נשלחו עבריינים בכירים לכלא. ארגון הפשע אבו לטיף נחשב לאחד ממחוללי הפשיעה המשמעותיים ביותר בישראל.

כך פוענחה פרשת "המיליארד השחור"

מעצרו של לטיף אבו לטיף אירע על-רקע פרשת "המיליארד השחור" שבמסגרתה הצליחה המשטרה לפגוע בצורה קשה בארגון שנחשב לאחד מהחזקים ביותר בישראל. לטיף אבו לטיף הוא האח השני במשפחה שנעצר, אחרי מעצרו של נידאל אבו לטיף שמואשם בתקיפה.
בנובמבר 2021 הגיע תושב הצפון למשרדי היחידה המרכזית של מחוז הצפון במשטרה וביקש להתלונן על סחיטה. הוא נכנס לחדר ובמשך יותר מארבע שעות גולל מסכת ארוכה של סחיטות, במעורבות של ארגוני פשיעה מכל רחבי הארץ.
עשרות פגישות בשנה שחלפה מאז הביאו למעצרים ולכתבי אישום נגד 12 חברים בארגון הפשיעה של משפחת אבו לטיף.

לפני שנה וחצי נכנס אדם למשרד היחידה המרכזית במחוז הצפון והתלונן על סחיטה. "הוא התחיל לגולל את סיפור חייו. סיפר על המקצוע שלו, ותיאר שקבוצה עבריינית מעכו נכנסה בכפייה לעסק שלו והחלה לסחוט אותו באיומים", תיאר רפ"ק יהב חנוך, שליווה את החקירה מהרגע הראשון.
"שיטת הסחיטה מתחילה כסיוע תמים, כעזרה לבעל עסק שנקלע לקושי או למצוקה, ואז אומרים לו שהוא הופך להיות תחת חסותו של הארגון שסייע לו", הוסיף רס"ר מורן יגר. "מדובר באיש מקצוע מאוד מוכשר, מנוסה, שהצליח להרוויח טוב, וזה היה הפתח לארגוני הפשע להשתלט לו על העסק".
ביקור מקרי של בן משפחה של עובדת שלו, שנחשף להיקפי העסק המשגשג, הובילו לאירוע הראשון שהחל את מעגלי הסחיטה. במשך חצי שנה הוא שילם לחברי הכנופיה הקטנה מעכו מאות אלפי שקלים. אחרי תקופה, הם הלכו לשיחת בוררות אצל משפחת ג'רושי ברמלה – שגם היא החלה להתערב בעסק.
משפחת ג'רושי דרשה ממנו או לשלם לה חצי מיליון שקלים או להכניס נציג של הארגון כשותף בעסק. "כדי להימנע מהתשלום הוא פנה למשפחת אבו לטיף לסיוע וקבלת חסות, וכאן הוא נאלץ לשלם חצי מיליון שקלים בהתחלה כדמי 'קבלה' ו'פטור' מהתשלום לארגון הפשע מהמרכז. המקרה הזה שונה מאחרים בכך שעד המדינה עבר כחפץ מארגון פשע לארגון פשע, ותמיד אחרי העזרה מגיע החשבון", תיאר רס"ר יגר. "במקרה של העד הזה הוא התחיל מארגון קטן ומקומי וסיים בארגון ארצי גדול. דרשו ממנו כסף וכניסה לעסק, ופשוט השתלטו לו על העסק".