8 צפייה בגלריה
קניונים תלמידים בכיתות ונתב"ג
קניונים תלמידים בכיתות ונתב"ג
(צילום: דנה קופל, יריב כץ, EPA)
הממשלה החליטה בימים האחרונים על שורת הנחיות חדשות במגוון תחומים, על רקע הזינוק בתחלואה והגל החמישי שהחל עם התפשטות האומיקרון. אופיו המבלבל של הזן החדש, שמצד אחד מידבק הרבה יותר ומצד שני - ככל הנראה - גורם לתחלואה קלה יותר, הוביל את הממשלה לחשב מסלול מחדש כמה פעמים. אתמול הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט כי היום תנחת בארץ התרופה החדשה של פייזר לקורונה - שעשויה להיות הגיים צ'יינגר במאבק במגפה. עד אז, כנראה שנמשיך להתמודד עם למידה בזום, בידודים, הגבלות על טיסות ועוד - ynet עושה סדר בהגבלות.

חזרה מחו"ל

מה מדיניות הבידוד לחוזרים מחו"ל שמחזיקים בתו ירוק? ככלל, כל מי שמגיע לישראל מחו"ל, מחוסן או לא, צריך להיכנס לבידוד. עם זאת, בעלי תו ירוק זוכים להקלות משמעותיות. בחזרה ממדינה כתומה או צהובה, נדרשים בעלי תו ירוק להיכנס לבידוד ביתי עד לקבלת תוצאה שלילית בבדיקת PCR שנעשית ביום השלישי לבידוד.
בחזרה ממדינה אדומה נדרשים בעלי תו ירוק לשהות בבידוד ביתי כבר מההתחלה, ובתנאי שיסכימו לפיקוח טכנולוגי, עד לקבלת תוצאת בדיקה שלילית. מי שלא יסכים לפיקוח טכנולוגי - ייאלץ לשהות במלונית עד לקבלת תוצאת בדיקה שלילית. החלטה זו תיכנס לתוקף החל מיום חמישי, 30 בדצמבר 2021.
8 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
המדיניות צפויה להיפסיק כש-95% מהתחלואה תגיע מהארץ. תורים בנתב"ג
(צילום: AFP)
מה המדיניות לגבי חוזרים מחו"ל שלא מחזיקים בתו ירוק? אנשים שאינם מחזיקים בתו ירוק נדרשים לבידוד של 14 ימים בחזרה ממדינה צהובה או כתומה, שאותו יעבירו בביתם. את הבידוד ניתן לקצר על-ידי בדיקה מהיום השביעי והלאה. עם זאת, אלה מהם שיחזרו ממדינה אדומה יידרשו לשהות בבידוד במלונית עד לקבלת תוצאה שלילית בבדיקה ה-PCR שעברו בכניסה לישראל. אם התוצאה תהיה שלילית הם יוכלו להמשיך את הבידוד בביתם, ובתנאי שיצהירו שיש באפשרותם לשהות במקום בידוד שלא שוהים בו עוד אנשים מלבדם ושיסכימו לפיקוח טכנולוגי. מי שלא יעשה זאת - יישאר במלונית לכל משך הבידוד.
מי שהגיעו לישראל באותה הטיסה ומתגוררים באותו הבית - יוכלו לשהות בבידוד יחד? כן. חוזרים לארץ באותה הטיסה יוכלו לשהות במהלך הבידוד ביחד.
אילו מדינות נחשבות היום לאדומות? איחוד האמירויות, ארצות הברית, אתיופיה, בריטניה, דרום אפריקה, הונגריה, טנזניה, ניגריה, ספרד, פורטוגל, צרפת, קנדה, שווייץ וטורקיה. החל מחצות הלילה שבין רביעי לחמישי תיכנס לרשימה גם מקסיקו.
המדינות האדומות הבאות יוצאו מהרשימה: איטליה, אוגנדה, איי סיישל, אנגולה, אירלנד, אסוואטיני, אריתריאה, בוטסואנה, בורונדי, בורקינה פאסו, בלגיה, בנין, גאנה, גבון, ג'יבוטי, גינאה, גינאה ביסאו, גינאה המשוואנית, גמביה, גרמניה, דנמרק, דרום סודן, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, זימבבואה, זמביה, חוף השנהב, טוגו, ליבריה, לסוטו, מאוריטניה, מאורציוס, מאלי, מדגסקר, מוזמביק, מלאווי, מרוקו, נורבגיה, ניז'ר, נמיביה, סאו טומה ופרינסיפה, סומליה, סנגל, סיירה לאון, סנט הלנה (בריטניה), פינלנד, צ'אד, הרפובליקה של קונגו (קונגו בראזוויל), קומורוס, קמרון, קייפ ורדה, קניה, ראוניון (צרפת), רואנדה, הרפובליקה המרכז אפריקנית, שוודיה.
ניתן להתעדכן ברשימת סיווג המדינות כל העת כאן.
כמה זמן המדיניות הזו תימשך? בממשלה מעריכים כי כשישראל תגיע למצב שבו 5% מהמאומתים החדשים לקורונה מדי יום הגיעו מחו"ל, יהיה ניתן לשחרר את ההגבלות על חזרה מחו"ל. הסיבה היא שברגע שהתחלואה ממילא גבוהה, הדבר כבר לא משמעותי כל-כך.
8 צפייה בגלריה
מתחם קורונה
מתחם קורונה
ניתן לצאת מהבידוד לצורך בדיקה. תורים לבדיקות קורונה בראשון לציון
(צילום: יובל חן)
מישהו יודיע לי שנכנסתי לבידוד? אחרי מילוי טופס הצהרת הכניסה לישראל, תקבלו הודעה לנייד והודעה לאימייל שמציינת את משך הבידוד שעליכם לשהות בו - בידוד קצר או מלא. גם בהגעה לישראל תקבלו הודעה על כך שאתם נדרשים לשהות בבידוד, ואחרי שתעברו בדיקת קורונה שלילית תקבלו הודעה שאתם יכולים להשתחרר ממנו.
יש אפשרות להגיע למקום הבידוד בתחבורה ציבורית? אין להגיע למקום הבידוד בתחבורה ציבורית (כולל טיסות פנים ורכבות). אפשר לנסוע במונית בתנאי שעוטים מסכות ונוסעים כשהחלונות פתוחים או ברכב פרטי.
מה העונש למי שיפר את ההנחיות ויגיע למקום הבידוד בתחבורה ציבורית? מי שיפרו את ההנחיות או ייסעו בתחבורה ציבורית – ייקנסו ויידרשו להשלים את הבידוד במלונית.
מה הקנס על הפרת הנחיות הבידוד? 5,000 שקל. אפשר להטיל קנס גם על אחראי על קטין מתחת לגיל 12 שמתגורר עמו והפר בידוד. אזרחים זרים שיפרו את ההנחיות חשופים לסנקציות, ובהן איסור כניסה לישראל למשך כמה שנים.
8 צפייה בגלריה
חיסון של פייזר מחסנים נגד קורונה ב מתחם של קופת חולים כללית ב בית חנינא מזרח ירושלים
חיסון של פייזר מחסנים נגד קורונה ב מתחם של קופת חולים כללית ב בית חנינא מזרח ירושלים
מחוסנים יזכו להקלה משמעותית בבידוד - גם אם נחשפו לאומיקרון. חיסון פייזר במזרח ירושלים
(צילום: AFP)
באילו מקרים ניתן אישור חריג לצאת מבידוד? יציאה מבידוד כדי לעשות בדיקת PCR – אינה דורשת אישור יציאה. יציאה מבידוד כדי לעבור בדיקה רפואית דחופה – יש לפנות לרופא או לרופאה ולבקש אישור יציאה מבידוד. יציאה מבידוד מסיבה אחרת (למשל, יציאה להלווייה או לבחינה) – יש למלא טופס בקשה ליציאה חריגה מבידוד. יציאה לבית חולים בשל מצב חירום רפואי – יש להזמין אמבולנס וליידע בעת ההזמנה שמדובר בחולה מאומת. אדם בבידוד אפשר לפנות ברכב פרטי (אך לא בתחבורה ציבורית).
על מה יש להקפיד כשיוצאים מהבידוד באישור חריג? ביציאה מבידוד יש להקפיד על ההנחיות הבאות: היציאה ממקום הבידוד אפשרית רק אם המבודד מרגיש טוב ואין לו תסמינים שעלולים להתאים לקורונה (חום של 38 מעלות ומעלה, שיעול, קושי בנשימה, איבוד חוש טעם או ריח, חולשת שרירים) במהלך לפחות 48 השעות שלפני היציאה. במקרה שיש תסמינים – יש לנסוע ברכב פרטי לבדיקת PCR, ומומלץ לעשות אותה בדרייב-אין. עטיית מסכה – יש לעטות מסכה לאורך כל השהות מחוץ למקום הבידוד.
בנוסף, שמירה על ריחוק – יש להימנע ממגע פיזי עם אחרים ולהקפיד על שמירת מרחק של שני מטרים לפחות מכל אחת ואחד. נסיעה ברכב פרטי – הנסיעה ממקום הבידוד אל הבדיקה ובחזרה תתבצע ברכב פרטי שבו ינהג המבודד, ללא נוסעים נוספים. אם למבודד אין אפשרות לנהוג, יש לנסוע ברכב פרטי, כשהנהג והמבודד עוטים מסכה במשך כל הנסיעה, המבודד יושב במושב האחורי של הרכב וחלונות הרכב פתוחים. אם יוצאים מבידוד לבדיקה כמה פעמים, יש לעשות זאת עם אותו הנהג. בכל מקרה, אין לנסוע בתחבורה ציבורית, כולל טיסות פנים-ארציות לאילת. יש לשוב למקום הבידוד מיד אחרי הבדיקה, באותו האופן. מי שאין לו רכב או לא יכול לנהוג ואין מי שינהג ברכב – יכול לנסוע במונית.

מתווה הבידוד החדש


מה השתנה? בעלי תו ירוק שבאו במגע עם מאומת - גם לזן אומיקרון - יישארו בבידוד רק עד קבלת תוצאות הבדיקה. עם זאת, הם יידרשו להימנע מלהגיע למקומות הומי אדם גם בעשרת הימים שלאחר מכן. בעשרת הימים שלאחר מכן יימנעו אותם אנשים מהימצאות במקומות הומי אדם לצרכי בילוי ופנאי, וממגע עם אוכלוסיות בסיכון גבוה. החלטה זו תחול על כלל אזרחי ישראל שגילם 5 ומעלה - והיא מהווה למעשה תמריץ משמעותי לחסן את ילדיהם, שיוכלו להגיע לגנים ולבתי הספר מיד לאחר קבלת תוצאה שלילית בבדיקה.
לעומת זאת, אנשים שאינם מחזיקים בתו ירוק ובאו במגע עם מאומת לנגיף הקורונה - גם כן ללא הבחנה בין הזנים השונים - יחויבו בבידוד שאורכו שבעה ימים, וביצוע בדיקות בתחילת הבידוד וביום השביעי שתוצאותיהן שליליות כתנאי לסיומו.
עד עתה נדרש ישראלי מחוסן שנחשף למאומת לזן האומיקרון להיכנס ל-14 ימי בידוד, או לשבעה ימים בתנאי שיציג שתי בדיקות שליליות. המתווה רוכך על רקע ביקורת גוברת בקבינט הקורונה על חובת הבידוד למחוסנים, ועקב החשש שתוך כשבועיים יעמוד מספר המבודדים בישראל על 800 אלף עד מיליון בני אדם.

הקניונים

מה בנוגע לקניונים? קניונים יפעלו במתכונת של תו סגול, על פי יחס תפוסה של 1:15 (אדם אחד בכל 15 מטרים). כניסה לחנויות ששטחן עולה על 100 מ"ר תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, הן במתחמים פתוחים והן בקניונים ובמתחמי קניות סגורים. חובת התו הירוק תחול גם על העובדים בחנויות אלו. דוכני מזון ייתנו שירות ללקוחות בכפוף להצגת תו ירוק, ולא תתאפשר בהם ישיבה אלא איסוף עצמי בלבד.
8 צפייה בגלריה
הגבלות הקורונה בקניון הזהב
הגבלות הקורונה בקניון הזהב
סורקים את הברקוד - ומציגים תעודה מזהה. בדיקת תו ירוק בקניון הזהב
(צילום: דנה קופל)
מה בנוגע למסעדה בתוך קניון? כניסה למסעדות הממוקמות בתוך קניון תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, בהתאם למתכונת הנהוגה כיום במסעדות.
איפה לא יחול תו ירוק בקניון? התו הירוק בקניונים ובמתחמי המסחר לא יחול על מקומות המספקים שירותים חיוניים, כמו חנות למכירת מוצרי היגיינה (פארם), חנות אופטיקה, חנות למכירת עזרים רפואיים, מרכול, מכולת או סופרמרקט. במקומות אלו תימשך המתכונת הנהוגה כיום (תו סגול ביחס תפוסה של 1:7).

התו הירוק

מה פועל תחת התו הירוק? אירועי תרבות וספורט, כנסים ותערוכות, בתי מלון, חדרי כושר וסטודיו וקאנטרי קלאב, למעט בריכה המצויה בו. בתי תפילה עם יותר מ-50 איש, אולמות וגני אירועים, פסטיבלים, אזור הישיבה בחלל סגור של מסעדות, ברים חדרי אוכל ובתי קפה, מוזיאונים וספריות, אטרקציות ופארקי שעשועים המצויים במבנה, אוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה. גם בקניונים יש הגבלות לאנשים שאינם בעלי תו ירוק, כפי שפורט למעלה.
8 צפייה בגלריה
הגבלות הקורונה בקניון הזהב
הגבלות הקורונה בקניון הזהב
(צילום: מאיר תורג'מן )
איך נכנסים למקומות שפועלים לפי הנחיות התו הירוק? בכניסה למקומות שפועלים לפי הנחיות התו הירוק, יש להציג את אחד משני האישורים הבאים: תו ירוק, בצירוף תעודה מזהה (תעודת זהות, רישיון נהיגה, דרכון). אפשר להציג את התו באפליקציית הרמזור או כמסמך מודפס עם קוד QR. תוצאה שלילית של בדיקה מהירה (אנטיגן) במימון פרטי - תקפה למשך 24 שעות מביצוע הבדיקה. אפשר להציג לסריקה בכניסה את קוד ה-QR של הבדיקה עצמה או להפוך אותה לתו ירוק יומי באמצעות סריקת הקוד באפליקציית הרמזור.
מי זכאי לקבלת תו הירוק ועד מתי תוקפו? מי שקיבלו שניים או שלושה חיסונים, ועבר שבוע מהחיסון האחרון (פייזר) או שבועיים מהחיסון האחרון (מודרנה) – זכאים לתו ירוק שיהיה בתוקף עד חצי שנה ממועד החיסון האחרון.
בנוסף, מחלימים פעם אחת או פעמיים שלא התחסנו זכאים לתו ירוק שיהיה בתוקף עד חצי שנה מקבלת אישור ההחלמה האחרון. מחלימים שקיבלו חיסון אחד או יותר, לפני או אחרי ההחלמה – זכאים לתו ירוק שיהיה בתוקף עד 31 במרץ 2022.
מה בנוגע למי שביצע בדיקה סרולוגית ונמצא חיובי? מי שקיבלו תוצאה חיובית בבדיקה סרולוגית ללא כל חיסון לפניה, ובנוסף קיבלו אחריה חיסון אחד לפחות – זכאים לתו ירוק שיהיה בתוקף עד 31 במרץ 2022.
מחוסנים ומחלימים בחו"ל זכאים לתו ירוק? מי שהתחסנו או החלימו בחו"ל, זכאותם לתו ירוק ותוקף התו שלהם תלויים במספר החיסונים שקיבלו ובתוצאות של בדיקות סרולוגיות ושל בדיקת PCR בארץ.
ילדים זכאים לתו ירוק? ילדים וילדות עד גיל 12 ו-3 חודשים שהחלימו - זכאים לתו ירוק שיהיה בתוקף עד 31 במרץ 2022 או עד שיגיעו לגיל 12 ו-3 חודשים, המאוחר מבין שניהם.
ילדים וילדות עד גיל 12 ו-3 חודשים שקיבלו תוצאה חיובית בבדיקה סרולוגית - זכאים לתו ירוק שיהיה בתוקף עד ליום 31 במרץ 2022 או עד שיגיעו לגיל 12 ו-3 חודשים, המאוחר מבין שניהם.
8 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
ועדת החינוך שינתה את המתווה. בית ספר בירושלים
(צילום: AFP )
ילדים שקיבלו תוצאה שלילית בבדיקת קורונה, זכאים לתו ירוק? ילדים וילדות עד גיל 12 ו-3 חודשים שקיבלו תוצאה שלילית בבדיקת PCR במסגרת "מגן חינוך" – זכאים לתו ירוק שבועי, שיהיה בתוקף עד סוף היום השביעי שלאחר הבדיקה, כולל יום הבדיקה עצמו.
מי עוד זכאי לתו ירוק? מבוגרים וילדים שקיבלו תוצאה שלילית בבדיקה מהירה יכולים להציג אותה כדי להיכנס למקומות שפועלים לפי הנחיות התו הירוק ב-24 השעות שאחרי הבדיקה. אפשר להציג בכניסה את קוד ה-QR של הבדיקה עצמה או להפוך אותה לתו ירוק יומי באמצעות סריקת הקוד באפליקציית הרמזור.
איך להפיק תו ירוק מבדיקה מהירה? מבוגרים וילדים שקיבלו תוצאה שלילית בבדיקת PCR במימון פרטי יכולים להפיק תו ירוק שיהיה בתוקף למשך 72 שעות מרגע הבדיקה. בכניסה למוסדות השכלה גבוהה רשאים הצוות והסטודנטים לבצע בידקה צהירה אחת ל84 שעות.
מי שקיבל חיסון אחד אינו זכאי לקבלת תו ירוק? מי שקיבלו רק חיסון אחד – אינם זכאים לתו ירוק, גם אם קיבלו תוצאה חיובית בבדיקה סרולוגית אחרי החיסון.
מי פטורים מהצגת תו ירוק? ילדות וילדים עד גיל 3 וילדות וילדים מתחת לגיל 12 ו-3 חודשים שיש להם תו נכה.
איפה ניתן להוריד תו ירוק? ניתן להוריד תעודת תו ירוק באפליקציית "רמזור", באתר משרד הבריאות או בקול הבריאות (5400*)

חינוך

אילו הגבלות חלות על מערכת החינוך? תלמידי כיתות ה'-ו' בערים אדומות אשר בכיתתם התגלה תלמיד מאומת, יעברו ללמוד במתכונת צמצום מגעים (למידה מקוונת או למידה באוויר הפתוח). תלמידי כיתות א'-ד' בערים אדומות אשר בכיתתם התגלה תלמיד מאומת, יעברו ללמוד במתכונת צמצום מגעים ככל הניתן. ועדת החינוך אמורה לדון במתווה החדש שתגיש הממשלה.
8 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
לפחות עד חמישי - העיר האדומה היחידה בחינוך. מעלה אדומים
(צילום: רויטרס)
הוועדה קיצרה גם את תוקף ההנחיה לגבי כיתות ז'-י"ב בערים כתומות - והיא תפוג ביום ראשון בחצות. ביום שני תתכנס הוועדה לדון במתווה חדשה שתביא הממשלה. כרגע, כיתות ז'-י"ב שבהן פחות מ-70% מחוסנים בערים כתומות נדרשים ללמוד מרחוק.
בנוסף, ברשויות האדומות, בכיתות ז'-י"ב שבהן שיעור המחוסנים קטן מ-70% ילמדו התלמידים מרחוק.
מה צפוי בדיונים הבאים של ועדת החינוך? הוועדה ביקשה מהממשלה להציג מתווים מאוזנים יותר, שיאפשרו למידה פרונטלית לתלמידי א'-ו' ברשויות אדומות ולתלמידי ז'-י"ב ברשויות כתומות. יו"ר הוועדה, חברת הכנסת שרן שהכלה, ביקשה ממשרד הבריאות לבחון אפשרות שתלמידים לא-מחוסנים יציגו פעמיים בשבוע בדיקת קורונה שלילית כחלופה לתו ירוק, וכך תוכל הכיתה ללמוד פרונטלית ולא מרחוק. הוועדה ביקשה גם שבמתווה המתוקן יובהר כי תלמידי כיתות א'-ו' ברשויות אדומות לא ילמדו מרחוק, כדי לאפשר להם למידה איכותית ולאפשר להוריהם לצאת לעבודה.
איך אדע מה צבע העיר שלי ברמזור? משרד הבריאות מעדכן את רשימת הערים מדי יום, אך הרשימה הרלוונטית למערכת החינוך מתעדכנת רק ביום חמישי - על מנת לאפשר להורים ולרשויות זמן להיערך. בערים הגדולות, הרשימה מחלקת את העיר לרובעים עם הנחיות שונות בהתאם לרמות התחלואה בהם.
מה הרשימה הנוכחית? הרשימה, שתקפה רק עד ליום חמישי, כוללת את עיר אדומה אחת - מעלה אדומים, ורובע אחד כתום - הקריות בראשון לציון. בנוסף יש שמונה ערים כתומות - סכנין, קדומים, גבעת זאב, אלעד, ראשון לציון, מעיליה, כפר יאסיף ובאר יעקב. לצד אלה, יש שמונה רובעים כתומים בערים שונות: בירושלים השכונות בקעה, תלפיות, ארנונה, מקור חיים, גבעת חנניה ושועפאת; בבאר שבע רובע 1; בפתח תקווה רובע 7 (כפר גנים ב' ו-ג'); בראשון לציון רמז - כצנלסון; בתל אביב - רובע 3 צפון, רובע ורובע 5.
פורסם לראשונה: 22:41, 28.12.21