כשברקע נאספות תלונות נגד סוכן הדוגמניות שי אביטל, התכנסה הבוקר (שלישי) הוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת לדון ביחס המשטרה כלפי נפגעות עבירות מין, תחת הכותרת "למה באת רק עכשיו?". בדיון השתתפה כוכבת הריאליטי גל גברעם, מתלוננת נגד אביטל ששמה את הנושא על סדר היום כאשר העלתה בשבוע שעבר סרטון שבו תיארה את היחס שקבלה מהמשטרה כשבאה להתלונן.
גברעם אמרה לחברי הכנסת כי לא התכוונה להפוך לסמל. "אני לא פוליטיקאית, אני מייצגת את עצמי והאזרחים. במקום מסוים, הקהל שלי נתן לי סמכות מסוימת, כוח. בוחרים לעקוב אחריי, ובוחרים לשמוע אותי. יצאתי מתוך המשטרה נסערת, ועשיתי מה שאני רגילה - פתחתי את הטלפון ודיברתי. קשה לי שמודים לי על זה כי לא התכוונתי. התכוונתי להגיש תלונה, אבל לא התכוונתי שידעו שזה אני. לא רציתי לתאר את החוויה שלי ולא רציתי שזו תהיה נחלת הכלל. זה בא בעל כורחי כי הייתי מתוסכלת מההתנהגות. הייתי עצבנית ומתוסכלת", אמרה.
2 צפייה בגלריה
גל גברעם
גל גברעם
"רציתי שיגנו עליי". גל גברעם בדיון בכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

גברעם שבה ותיארה בפני חברי הוועדה את היחס שקיבלה כשהגיעה להתלונן. "הגעתי לתחנה ביום שלישי בסביבות 23:00. בחרתי ללכת מאוחר כי אני קצת מוכרת ולא רציתי שיקשרו אותי לזה. נכנסתי עם בגדים שחורים ומסכה כדי לשמור על זהותי. בכניסה היה יומנאי שאומר לי 'אוקיי, מתי זה קרה?'. עניתי - לפני שנתיים. והשאלה הבאה הייתה 'למה באת רק עכשיו?'. אמרתי לו 'כי אז פחדתי, ועכשיו אני לא'. רציתי שיגנו עליי, שיקשיבו למה שיש לי להגיד".
"הלכתי לתחנה שפרסמו שערוכה לקבל אותנו, המקום שאמור להגן עלינו. הייתי בטוחה שהכול יהיה ערוך ומוכן. ביקשתי עזרה מהמשטרה כאזרחית וקיבלתי סטירה מצלצלת והלכתי הביתה וזהו. הגעתי הביתה וניסיתי להגיש תלונה מקוונת, אבל אי אפשר להכניס בתלונה המקוונת פרטים של תקיפה מינית, זה לא אפשרי. זה מהמם לגניבת אופניים או רכב, אבל לא בתקיפה מינית", הוסיפה.
2 צפייה בגלריה
עאידה תומא סלימאן
עאידה תומא סלימאן
יו"א הוועדה עאידה תומא סלימאן. "לכולם מגיע יחס נאות"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה עאידה תומא סלימאן הודתה לגברעם: "אני חושבת שמגיע לכל אישה או נערה, או גבר או נער, שהרגישו מה שאת הרגשת, לעמוד מול המשטרה, כי אתם האזרחיות והאזרחים, לא משנה מה אתם עושים, מגיע לכם לקבל יחס נאות".
מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע אורית סוליציאנו קינן אמרה בדיון כי "יש עומס אדיר על המשטרה וצריך להגדיל את התקנים. היא צריכה תקציבים, וצריך אנושיות לטפל בנפגעי עבירות מין, זה לא טריוויאלי. כמו שאצלנו יש תנאי סף כדי להתנדב, גם יומנאי לא יכול להיות ילד וזה דבר מאוד בסיסי".
בדיון העידה גם ש', שהגיעה למשטרה כדי להתלונן נגד אביה. "החקירה הראשונה הייתה ארבע שעות. ניסיתי לבקש הפסקה אחרי שלוש וחצי אבל החוקרת התעלמה. בפעם השלישית כשביקשתי היא ענתה שתיכף נסיים. כמה פעמים נכנסה בדבריי חוקרת אחרת. כשדיברתי בפעם הראשונה על איברים בגוף, החוקרת סירבה שאכנה את המקומות A ו-B. ביקשתי מהחוקרים לעדכן אותי, אך הם לא עדכנו אותי למרות שהבטיחו לי", סיפרה.
לאחר מכן גם ועדת החינוך והתרבות של הכנסת דנה בנושא "הטרדות מיניות בעולם התרבות והאופנה". הדוגמנית דניאל שטיינמן שהתלוננה נגד שי אביטל אמרה: "עברו עליי שבועות לא קלים מהרגע שהחלטתי להיחשף כי ההורים שלי לא ידעו. אני הקטנתי את הנושא בפני עצמי כי לא היה אונס. הוא ניסה לגעת בי וזה הסתכם בתקיפה. הדחקתי את זה הצידה שנים כי רציתי את הדוגמנות, אבל היה קשה להודות בפני ההורים שהפחד הכי גדול שלהם התממש. אני אוהבת את העולם הזה אבל חושבת ומרגישה שהוא מאוד פרוץ לצערי. המקרה שלי קרה שלא הייתי קטינה והחלטתי להגיע לשם על דעת עצמי, והוא לא היסס לעשות מעשים גם כשלא היה מדובר בקטינות".

סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ' השתתף אף הוא בדיון והבטיח לקדם רפורמות בטיפול בנפגעות תקיפה מינית. "אני מחויב ואעשה ככל הנדרש להוביל את יישום הפיילוט שוועדת ברלינר המליצה עליו. בחלק מהמקרים לא נדרשים משאבים כדי לקדם את המלצות הדו"ח, נדרשת התכווננות, והראשונים שיקפצו על המשימה הזו תהיה המשטרה שהיא ארגון שיודע לקדם את הדברים האלו. אני לא מודאג ממה שמגיע לתקשורת, אני יותר מודאג מהאירועים שאף אחד מאיתנו לא שמע עליהם. המבחן הגדול הוא מה קורה בשוטף וליישם את המלצות הדו"ח לטיפול ראוי. אני מחויב לזה".
יחס המשטרה כלפי נפגעות עבירות מין מדובר רבות בשנים האחרונות, והוא תואר לא פעם כחסם עבור הנפגעות להתלונן. למרות זאת לא נעשה מספיק כדי להפוך את המערכת לנגישה יותר עבור המתלוננות, וההערכות הן שרבות מהן מעדיפות בגלל סיבות אלה לא להגיע להתלונן כלל.