תוכנית התגבור של בתי החולים שעליה הכריזו אמש (יום ד') ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ, שמטרתה להכפיל את יכולת הספיקה שלהם בצל הזינוק בתחלואת הקורונה, התקבלה בתגובות מעורבות במערכת הבריאות. אף שרבים בירכו עליה, אחרים סבורים כי היא אינה מספקת.
במסגרת התוכנית שעליה הכריז בנט יועברו באופן "מיידי" 2.5 מיליארד שקלים למערכת הבריאות – תוספת של חצי מיליארד יותר ממה שכבר אושר בתקציב המדינה (שעדיין מחכה לאישורה הסופי של הכנסת). לפי בנט, לבתי חולים יתווספו 770 מיטות אשפוז, כ-2,000 תקנים חדשים בהדרגתיות – ו-3,000 סטודנטים יסייעו בהפחתת הלחץ על צוותי הרפואה. לדברי ראש הממשלה, גם מערך הגריאטריה יתוגבר במאות תקנים, ויתווספו אליו 1,000 מיטות.
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא. היעד: להכפיל את יכולת הספיקה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא. היעד: להכפיל את יכולת הספיקה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא. היעד: להכפיל את יכולת הספיקה
(צילום: טל שחר )
המטרה של המהלך, לדבריו, היא "לאפשר הגדלת יכולת הספיקה של בתי החולים כדי להרוויח זמן עד שמבצע ההתחסנות ייכנס לפעולה ויתחיל לבלום את ההתפרצות, ובסוף יקריס את ההתפרצות". בנט הבטיח: "אנחנו הופכים כל אבן כדי לצלוח את הגל הזה בלי הגבלות שיביאו הרס המוני על כלכלת ישראל".
בקרב מנהלי בתי החולים התוכנית התקבלה בשמחה וזכתה לתמיכה, ובמסיבת העיתונאים בקריה בתל אביב שבה דיבר בנט השתתף גם פרופ' יצחק קרייס, מנהל בית החולים שיבא בתל השומר, שהודה במהלכה לבנט ולהורוביץ "על המאמץ שנעשה כדי שנגיע מוכנים יותר לגל הבא. אנחנו נהיה מוכנים".
קרייס הוסיף: "לאורך כל ההיסטוריה אין אתגר שמערכת הבריאות לא יכלה לו. אני רוצה להבטיח שגם הפעם נוכל לאתגרי הגל הרביעי. אני רוצה לומר לכם, רה"מ ושר הבריאות - אני רואה בשבועות האחרונים את העבודה המאומצת כדי שנוכל לבנות את היכולות שלנו להתמודד עם אתגרי הגל הרביעי".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ופרופ' איציק קרייס
נפתלי בנט ופרופ' איציק קרייס
"נהיה מוכנים". פרופ' קרייס (ימין) לצד ראש הממשלה בנט, אמש
(צילום: לע"מ )
הוא פנה לחבריו הרופאים והוסיף: "אני נפעם שוב מהסולידריות בזמן המשבר שבה קופות החולים, בתי החולים ומד"א חוברים יחד כדי לתת מענה ופתרון טוב יותר, זה גם מפתח להצלחה. אני מעריך את צוותי הרפואה שעובדים שנה וחצי באתגרי המגפה, אבל הם חזקים. הם יודעים כמו תמיד שאנחנו נהיה הפעם אורך הנשימה של ישראל".
אבל לא כולם במערכת הבריאות שיבחו. בהסתדרות האחים והאחיות תקפו את ההצעה בתוכנית לספק תקנים חדשים לפי העלייה ברמת התחלואה – כשהצפי הוא ל-2,400 חולים קשים בתוך חודש. "ראש ממשלת ישראל אומר בפה מלא שאנחנו יכולים להגיע למחדל 'יום הכיפורים' של מערכת הבריאות עם 2,400 חולים קשים בתוך חודש", אמרו. "וכאילו לא למדנו דבר, בפועל מתמהמהים בגיוס צוותים רפואיים למאבק על חיי אדם, ודוחים את הכשרתם רק אחרי שהאסון כבר יקרה.
"שנים שהסתדרות האחים והאחיות בישראל זועקת על המחסור הקשה שקיים במערכת הבריאות, ואם באמת ובכנות רוצים להיערך ולא להגיע למחדל יום הכיפורים ולשלם בחיי אדם - אסור לחכות וצריך לגייס עוד היום את האחים ואחיות ולהתחיל את ההכשרה שלהם לטיפול בחולי קורונה קשים ומונשמים. זה תהליך שלוקח זמן ארוך - ואין לנו זמן להתלבט ולגמגם. מדובר בחיי אדם, שכל אחת ואחד הוא עולם ומלואו. אם חלילה נמתין עד שהקורונה תשיג ותסכן 2,400 חולים קשים - אין ספק שהפתרון אותו הציע ראש הממשלה יעלה לנו בחיי אדם רבים".
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
"אין לנו זמן להתלבט ולגמגם". במחלקת הקורונה ברמב"ם
(צילום: שמיר אלבז)
עוד נמסר מהסתדרות האחים והאחיות: "עלינו לפעול כאן ועכשיו על מנת למנוע את ההגעה של מערכת הבריאות למצב חירום, ויש להקצות באופן מידי וקבוע את תוספת האחים והאחיות למערכת הבריאות הציבורית כדי להיערך למצב חירום".
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מתח גם הוא ביקורת על התוכנית. לדבריו, "תוספת של חצי מיליארד שקל מעבר למה שסוכם בתקציב המדינה היא טיפה בים לא רק מול הצרכים המיידיים שקשורים להתמודדות עם הקורונה, אלא גם מול הצרכים הרבים שהיו כאן עוד הרבה קודם. המערכת זקוקה בדחיפות לתוספת של 1,000 מיטות אשפוז נוספות לכל הפחות, יחד עם מלוא תקני כח האדם הנלווים לכך. ככל שתוספת התקנים אכן תהיה קבועה ותעוגן בבסיס התקציב כפי שהובטח לנו, הרי שזה מבורך - אולם טרם ראינו אינדיקציה פורמלית לכך".
מוקדם יותר אמר מנהל אחד מבתי החולים ל-ynet כי "בממשלה חושבים שהם לארג'ים, אבל את ההיערכות היה צריך להתחיל מזמן במניעת הגל השלישי כדי שמערכת הבריאות תוכל לספוג את גלי הקורונה שעוד יהיו בשנים הקרובות, וזה בנוסף למחסור במיטות האשפוז שאיתו התחלנו את שנת 2020, לפני הקורונה. בסוף הגל השלישי היו צריכים לתת תוספות, ועכשיו זה מאוחר מידי. אם התרחישים יתגשמו, התקנים הללו לא יספיקו ואיכות הטיפול תרד משמעותית".