נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע הערב (שישי), יממה לאחר אסון משאיות הסיוע בצפון הרצועה שבו נהרגו לפי דיווחים פלסטיניים יותר מ-100 בני אדם, כי ארצות הברית תתחיל להצניח סיוע הומניטרי לתוך עזה. "אנשים חפים מפשע נקלעו למלחמה איומה ללא יכולת להאכיל את משפחותיהם", אמר ביידן לצד ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני. לפי גורמים רשמיים, ייתכן כי ההצנחות יחלו כבר בסוף השבוע הנוכחי.
הוא התייחס לתיעוד שפרסם צה"ל, שבו נראה ההמון בתצלום אווירי מתנפל על משאיות הסיוע שהגיעו לעיר עזה, ואמר כי "ראית את התגובה כשהם ניסו לקבל סיוע. אנחנו צריכים לעשות יותר בנושא, וארה"ב תעשה יותר". אולם, הנשיא האמריקני אמר כי הוא "לא בטוח מתי יחלו ההצנחות הראשונות".
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ארה"ב תנחית ציוד בעזה. "ראיתי את התגובה של העזתים שניסו לקבל סיוע"
(צילום: EPA/CHRIS KLEPONIS / POOL, דובר צה"ל)
ביידן ציין כי ארה"ב תעבוד עם ירדן, שהובילה את מאמצי הנחתת הסיוע מהאוויר לתוך הרצועה - ואף עשתה זאת בעצמה. עם זאת, כשדיבר על הצטרפות לירדן אמר בטעות כי ארה"ב תצטרף ל"הצנחת סיוע לאוקראינה", במקום לעזה. לדברי ביידן, נבחנת גם האפשרות ליצירת "מסדרון ימי" לרצועה - דרכו ארה"ב תעביר את הסיוע.
"הסיוע שזורם כעת לעזה אינו מספיק", טען ביידן, "חייהם של חפים מפשע נמצאים עומדים בפני סכנה, וביניהם גם ילדים". ביידן לא שלל בדבריו את מסקנות תחקיר צה"ל, שממנו עולה כי רוב ההרוגים בתקרית מתו כתוצאה מדוחק או דריסה של נהגי המשאיות, עם זאת כלי התקשורת בארה"ב ממשיכים לציין בדיווחים שלהם כי יש לא מעט סימני שאלה סביב האירוע. בהמשך, אמר ביידן לעיתונאים כי הוא הוא "סומך על ישראל" שתחקור את אסון משאיות הסיוע.
בנוסף, בצל הדיווחים על הקשחת עמדות חמאס ועל כך שגורמים בממשל הביעו דאגה כבדה מכך שהסכם על עסקה עלול להיעצר בגלל אסון משאיות הסיוע, אמר ביידן לעיתונאים כי הוא מקווה שתושג עסקה להפסקת אש בין ישראל לחמאס עד תחילת חודש הרמדאן, אבל "אנחנו עוד לא שם". בתוך כך, גורמים המעורים בדיונים על עסקה אמרו לרשת CNN כי שיחות המשא ומתן "עדיין נמצאות על המסלול".
שלשום העריך ביידן בעצמו כי תקרית משאיות הסיוע ברצועה, שבה נהרגו עשרות פלסטינים ונפצעו לטענת משרד הבריאות בעזה שנשלט על ידי חמאס עוד 700 נוספים, ואמר כי היא היא "תסבך את השיחות" לעסקת חטופים. לדבריו, וושינגטון בוחנת את הגרסאות ה"סותרות" לאירוע.

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס להצהרת ביידן זמן קצר לאחר מכן ואמר כי "תתבצע יותר מהצנחה אחת" של ציוד הומניטרי. קירבי הוסיף כי ההצנחה הראשונה תכלול מזון, וציין כי ארה"ב תיאמה את ההצנחה עם ישראל - שתמכה באספקת הסיוע. כמו כן, הדובר אמר כי וושינגטון "תכפיל" את מאמציה לפתוח מסדרון ימי עבור העברת סיוע לעזה, והוסיף: "התקרית בצפון הרצועה מדגישה את הצורך במציאת מסלולים אלטרנטיביים למשלוחי הסיוע". בתדרוך לכתבים התייחס קירבי לתקרית שאירעה ואמר כי "לארה"ב אין בשלב זה מספיק מידע כדי לאשר את הטענות של צה"ל על כך שסיבת המוות הייתה דוחק".
גורמים ביטחוניים הודו כי האירוע שבו התנפלו המוני עזתים על המשאיות, שכלל גם ירי של חיילים לעברם, היה "לא טוב" - אך "יצא מפרופורציה בגלל הכמות האדירה של עזתים שהסתערו על הסיוע. היה שם דוחק וצפיפות, וכאשר העזתים התקרבו לכוחות - הם הגיבו בירי שממנו כמה נפצעו. זה נמצא בתחקיר".
לדברי הגורמים, לא מדובר במשאיות שנכנסו ישירות לצפון הרצועה, אלא במשאיות שנכנסו מרפיח וכרם שלום - ומגיעות לצפון הרצועה בשיירה עם ליווי ואבטחה. מוקדם יותר היום טענו בצה"ל כי רוב ההרוגים מתו כתוצאה מדוחק או מדריסה של נהגי המשאיות - ולא מאש החיילים.