בדיון בקבינט המדיני-ביטחוני הלילה (בין חמישי לשישי) קיבלו השרים סקירה על המגעים לעסקת חטופים, ונמסר להם שחמאס הקשיח עמדות. הם דרשו בישיבה כי אם ישראל לא תגיע להסכם עד הרמדאן - בעוד כ-10 ימים - אסור לעצור את הלחימה במהלך החודש הנפיץ. נאמר לשרים כי יש לישראל "קווים אדומים" וכעת ממתינים לתשובת חמאס, שמתמהמה סביב מספר סוגיות קריטיות - בהן שמות חטופים חיים שארגון הטרור מסכים לשחרר במסגרת העסקה.
3 צפייה בגלריה
עצרת לשחרור החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת לשחרור החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
כיכר החטופים בתל אביב. ארכיון
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)
לאחר שתשובה על אותן סוגיות תתקבל, כנראה שתצא משלחת ישראלית נוספת לדוחא בירת קטאר, בתקווה שהדבר יקרה כבר בתחילת השבוע הבא. המשלחת שכבר חזרה מקטאר סיימה למעשה את עבודת התשתית לעסקה, ומוכנה לחזור לשם כאמור בשעת פקודה, אך לשרים נמסר כי לפחות נכון לשעה זו חמאס וישראל לא מתקרבות להגיע להסכמות.
עם זאת, ייתכן שיהיה שינוי בעשרת הימים עד הרמדאן, ובירושלים לא ויתרו על עסקה. חמאס מתעכב בהחזרת תשובות, אך ההמתנה נובעת בראש ובראשונה מהתמהמהות של ארגון הטרור להשיב על השאלה: כמה חטופים ישחוררו בעסקה - ומי הם יהיו. חמאס גם לא נתן תשובה בנוגע ליחס בין מספר החטופים שישוחררו בעסקה לבין מספר האסירים הביטחוניים שישוחררו בתמורה לפי כל קטגוריה ("מפתחות השחרור" - א"א).
התשובות האלה, אומרים בישראל, קריטיות להמשך השיחות. בכירים בישראל ציינו כי "הסיכויים לעסקה עומדים על 50-50". לדבריהם, אם יש סיבה לאופטימיות, זה "רק בגלל העבודה המאוד אינטנסיבית והלחץ הכבד שהמתווכות מפעילות, והראיה לכך זה השיחות שניהל ביממה האחרונה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם אמיר קטאר ונשיא מצרים.
3 צפייה בגלריה
חמאס לא מחזיר תשובות. ישראל דורשת רשימת חטופים חיים שארגון הטרור מוכן לשחרר
חמאס לא מחזיר תשובות. ישראל דורשת רשימת חטופים חיים שארגון הטרור מוכן לשחרר
חמאס לא מחזיר תשובות. ישראל דורשת רשימת חטופים חיים שארגון הטרור מוכן לשחרר
(צילום: AP, רויטרס/Amir Cohen)
שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי אמר היום כי בקהיר מכוונים להגיע להסכם הפסקת אש תמורת שחרור חטופים עד חודש הרמדאן, שצפוי באמצע מרץ. לדבריו, "יש מגבלת זמן להגיע לעסקה, לפני חודש הרמדאן. אנחנו מקווים שעד אז נוכל להגיע להסכם, אבל אי-אפשר להגיד שהגענו להבנות במשא ומתן בין ישראל לחמאס עד עכשיו".
הוא ציין כי המשא ומתן נמשך כבר תקופה ארוכה, והתייחס ל"מאמץ הרב", כלשונו, של מצרים יחד קטאר וארה"ב להגיע להסכם. "ישראל לא עומדת באמנות בינלאומיות, יש כמות הרוגים בעזה שלא ראינו לפני כן", אמר תוך שהוא מעביר ביקורת על פעילות צה"ל ברצועה.
בינתיים, ועל רקע אסון משאיות הסיוע בעזה שבו נהרגו לפי דיווחים עשרות פלסטינים, ממשל ביידן מנסה "להציל את המשא ומתן". רשת NBC האמריקנית מדווחת כי גורמים בממשל הביעו דאגה כבדה מכך שהסכם על עסקה עלול להיעצר בגלל התקרית, כפי שאמר אתמול נשיא ארה"ב ביידן עצמו. "התקרית ברצועה תסבך את השיחות", הודה.
3 צפייה בגלריה
א סיסי, תמים בן חמד אל-ת'אני, ויליאם ברנס, ג'ו ביידן
א סיסי, תמים בן חמד אל-ת'אני, ויליאם ברנס, ג'ו ביידן
מנסים להציל עסקה. המתווכים
(צילום: AP, reuters/Saudi Press Agency/Handout, AP /Stephanie Scarbrough)
בכירים בממשל האמריקני, מהנשיא ביידן דרך מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והפקידים שעובדים תחתם, התקשרו ביממה האחרונה לעמיתיהם ברחבי המזרח התיכון כדי לנסות להציל את המשא ומתן, אבל בבית הלבן גברה תחושת הפסימיות שהערכתו של ביידן מתחילת השבוע תתברר כלא-מדויקת בלשון המעטה.
גורם אמריקני אמר כי "אין ספק" שמותם של הפלסטינים בתקרית בצפון הרצועה אתמול לפנות בוקר מעכב הסכם עד כדי "התמוטטות", כלשונו. גורמים בממשל הבהירו בשיחות עם רשת NBC כי למרות התסכול של ביידן מהמצב הוא לא מתכוון להציב תנאים להעברת סיוע לישראל, כפי שדורשים כמה מחברי מפלגתו.
במקביל לאמירת ביידן כי הוא מקווה שהסכם על הפסקת אש ושחרור חטופים יושג עד יום שני, דווחו פרטי העסקה שהועברו לחמאס. בין השאר, מדובר על שחרור של 40 חטופים ישראלים תמורת 400 אסירים פלסטינים, ועל התחייבות לתיקון בתי חולים ומאפיות בעזה וכניסת 500 משאיות סיוע לרצועה מדי יום במהלך הפסקת האש.