בית המשפט המחוזי בבאר שבע, אחד המחוזות הגדולים ביותר בישראל, יישאר עם מחסור בסגני נשיא וללא נשיא - תפקיד שנותר ריק כבר יותר מחצי שנה. זאת בעקבות מחלוקת בין שר המשפטים יריב לוין לממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, אבל גם על זהות הסגנים כנראה אי אפשר להסכים.
2 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן, יריב לוין
עוזי פוגלמן, יריב לוין
פוגלמן ולוין. מחלוקת שתוקעת מינויים בבית המשפט
(צילום: מתוך אתר הרשות השופטת, שלו שלום)
בינתיים, השופט נעם סולברג, שדן בעתירה לבג"ץ שדרשה לחייב את השופט פוגלמן להסכים למינוי המועמד לנשיאות בית המשפט שבו תומך לוין, הורה לשניים להגיב לעתירה מארגון "לביא" שהוגשה באמצעות עו"ד יצחק בם, ולהשלים תשתית עובדתית עד לחמישי הבא. המשמעות: סולברג לא קיבל בינתיים את עמדת פוגלמן לדחות את העתירה ולהגיע להסכמות עם לוין, ודורש ממנו פירוט.
ביום רביעי, כהונתו של סגן נשיא בית המשפט אליהו ביתן יגיע לסיומה. בבית המשפט יש תקן לארבעה סגנים, אך כיום יש רק שלושה, בהם הסגנית יעל רז-לוי, אריאל ואגו וביתן, שצפוי לפרוש בעוד יומיים. רז-לוי היא המועמדת המועדפת לנשיאות בעיני הנשיאה לשעבר רויטל יפה-כ"ץ. ועדת האיתור שהוקמה אחרי הפרסום ב-ynet על העיכוב במינוי, המליצה על השופט אבי לוי מבית המשפט המחוזי בחיפה, השופט יעקב שפסר מבית המשפט המחוזי במרכז ורז לוי המקומית.
נשיאים וסגני נשיאים של בתי משפט מחוזיים אמורים להתמנות בידי שר המשפטים ובהסכמת נשיא בית המשפט העליון, לאחר הקמת ועדת איתור למציאת המועמד או המועמדת המתאימים. כמו במקרה של הנשיא, גם במקרה של הסגנות, ועדת איתור כזו טרם קמה. תקופת הכהונה של סגנים ונשיאים היא שבע שנים, ולא ניתן לשוב ולמנות אותם לתקופה נוספת. ביתן צפוי לפרוש בעוד כשנתיים, ועד אז ימשיך בתפקידו כשופט מחוזי. כאמור, כעת יהיו רק שני סגנים.
אז מה המשמעות של גרירת הרגלים הזו? הדבר אומר ששני סגני הנשיאים שנותרו יעמדו בעומס גדול יותר. כך, יהיה עומס גדול יותר בצווי האזנות, וכן גם בתיקים למניעת מפגש בתיקים מסוימים של מלחמת "חרבות ברזל", שנמצא בסמכות סגנים בלבד, וכך מעצרים מנהליים אחרים. אז בלי נשיא ובלי עוד שני סגני נשיא העומס הוא על שני שופטים בלבד.
2 צפייה בגלריה
השופט סולברג. העתירה ביקשה להוציא צו שיחייב את פוגלמן לטעון מדוע הוא מתנגד למועמד לוין
השופט סולברג. העתירה ביקשה להוציא צו שיחייב את פוגלמן לטעון מדוע הוא מתנגד למועמד לוין
השופט סולברג. העתירה ביקשה להוציא צו שיחייב את פוגלמן לטעון מדוע הוא מתנגד למועמד לוין
(צילום: שלו שלום)
סגן הנשיא הקודם שסיים את תפקידו היה נתן ז'לוצובר. דווקא אז הוקמה ועדת איתור, שהמליצה על השופטת גילת שלו לתפוס את מקומו, אבל גם המינוי הזה נותר תקוע. בינתיים, הנשיאה לשעבר יפה-כ"ץ החליטה לחזור לבית המשפט המחוזי, למה שניתן להגדיר כמעין מילואים. השופטים במחוזי החלו לחוש שלא בנוח לנוכח הקיפאון בהליכי המינויים, כאשר לא ברור מתי ייעשה סדר בדרום.
העתירה שהוגשה על ידי ארגון הימין "לביא", נזכיר, ביקשה גם להוציא צו שיחייב את פוגלמן לטעון מדוע הוא מתנגד למועמד של לוין. "ועדת האיתור ישבה על המדוכה והציעה לשר המשפטים כמה מועמדים, ומתוכם הוא ביקש למנות את אחד המועמדים. ברם, מ"מ הנשיא ממאן ליתן הסכמתו למועמד שוועדת האיתור מצאה אותו כשיר ונכון ושר המשפטים ביקש למנותו, נכתב בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד יצחק בם.
מהנהלת בית המשפט נמסר: "סגן הנשיאה השופט ביתן מסיים את תקופת כהונתו בתאריך 4 באפריל. המינוי החל ביום 5.4.2017, טרם הוקמה ועדת איתור לאיוש התקן. עם סיום כהונתו יהיו שני תקני סגן נשיא הממתינים לאיוש".
משר המשפטים יריב לוין טרם נמסרה תגובה.