1 צפייה בגלריה
לב לבייב
לב לבייב
לב לבייב
(צילום: אוראל כהן)
כארבע שנים לאחר חשיפת פרשת "היהלום השחור", שעסקה בחשד להברחת ענק של יהלומים לישראל והלבנת הון, פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בתל אביב (המחלקה הכלכלית) כתב אישום נגד ראובן שמאלוב, מנכ"ל חברת LLD יהלומים שבבעלות איש העסקים והיהלומן לב לבייב.
כתב האישום הוגש במסגרת הסדר טיעון שנחתם בין הצדדים בחודש שעבר. על פי ההסדר, חברת LLD תודה ותורשע בעבירות הברחה והלבנת הון, וייגזרו עליה קנס וחילוט בסך 25 מיליון שקלים. שמאלוב, מצידו, יודה ויורשע גם הוא בעבירות הברחה והלבנת הון, וייגזרו עליו שנת מאסר וחצי בפועל וקנס וחילוט בסך 280 אלף שקלים.
על פי כתב האישום, בתקופה שבין מרץ 2008 לבין 2012 פעל שמאלוב להבריח יהלומים מחו"ל עבור חברת LLD באמצעות בלדרים שונים. מנגנון ההברחה התבצע כך שהבלדרים קיבלו יהלומי גלם בחו"ל והבריחו אותם לישראל, תוך שהם מסתירים אותם על גופם, מבלי להצהיר עליהם במכס. בנוסף, ליהלומים לא צורפו תעודות קימברלי, הן מסמכים המעידים על כך שהיהלומים אינם "יהלומי דם" - יהלומים שמקורם באזורי עימות באפריקה. לאחר מכן הבלדרים מסרו את היהלומים המוברחים למפעיליהם, או למשרדי חברת LLD.
שמאלוב והחברה ניהלו את תהליך ההברחות, שכלל בין היתר את קבלת היהלומים שהוברחו בישראל, העברת היהלומים המוברחים למיון והערכת ערכם, וכן הנחיית עובד החברה לתעד את הסחורה המוברחת בסדרה מקודדת, על מנת להסתיר את מקור היהלומים. על פי כתב האישום, שווי היהלומים המוברחים עמד על יותר מ-70 מיליון דולר (יותר מ-243 מיליון שקלים).

התיק נחקר על ידי יאחב"ל שבלהב 433 ורשות המיסים, ומטופל על ידי עורכת הדין אורנה גלבשטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה. בתיק גויסו שני עדי מדינה, אך שמם אסור בפרסום. לבייב עצמו נחקר במשטרה בחודש שעבר, אז מסר בהודעה מטעמו שלא היה מעורב בשום שלב בהברחת היהלומים. הסדר הטיעון לא כולל את לבייב עצמו, וההערכה היא כי התיק נגדו צפוי להיסגר.
במסגרת הפרשה, שפורסמה לראשונה ב-ynet, נעצרו ב-2018 שישה חשודים, בהם זבולון, בנו של לב לבייב, וקרובי משפחה נוספים. לבייב עצמו, ששהה אז בחו"ל, סירב לחזור לארץ לחקירה, ואף העמיד תנאים לחזרתו.
במהלך המשא ומתן שניהל לבייב עם המשטרה לפני ארבע שנים בנוגע לחזרתו לארץ, פרקליטיו העבירו למשטרה מסמך דרישות שבו נכתב כי לבייב "נכון להתייצב ולמסור גרסה מלאה ומפורטת לשאלות". לבייב הציע להיחקר ממקום מושבו בחו"ל, או להגיע לישראל לחקירה שבסיומה יתאפשר לו לשוב לעבודתו בחו"ל. לבייב שב לארץ מרוסיה בחודש שעבר, וזומן לחקירה על ידי בלש משטרה מיד עם נחיתתו.
לבייב מסר בתגובה: "לאחר חקירה מעמיקה וארוכה, שבמסגרתה נבדקה התנהלותו העסקית של מר לבייב, נמצא שלא נפל בה פגם, והוא ומשפחתו נוקו מכל חשד. מר לבייב מבקש כעת להתמסר להשבת השקט למשפחתו ועסקיו. חברת LLD תכבד ותקיים את חלקה בהסדר הטיעון".