ראש המוסד הורה לצוות המו"מ מטעם ארגונו ומטעם שב"כ לחזור לארץ מקטאר, וזאת אחרי שחמאס דחה את הצעת הפשרה האמריקנית. גורם מדיני אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קבע קווים אדומים שמהם היה ברור מתי אי אפשר להתקדם, ולכן הוחלט להחזיר את המשלחת לארץ. הצוותים היו בקטאר במשך עשרה ימים של מו"מ בין הצדדים.
בלשכת ראש הממשלה קשרו בין תשובת חמאס להחלטת מועצת הביטחון אתמול לקרוא להפסקת אש מיידית ולשחרור כל החטופים - שעליה לא הטילה ארה"ב וטו. "עמדת חמאס מוכיחה באופן ברור שחמאס אינו מעוניין בהמשך המשא ומתן לעסקה, ומהווה עדות מצערת לנזקים של החלטת מועצת הביטחון", נמסר. "חמאס שוב דחה כל הצעת פשרה אמריקנית וחזר על דרישותיו הקיצוניות: סיום מיידי של המלחמה, נסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה והשארת השלטון כדי שיוכל לחזור פעם אחר פעם על הטבח של ה-7 באוקטובר, כפי שהבטיח לעשות".
3 צפייה בגלריה
דוד ברנע , אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, יחיא סינוואר
דוד ברנע , אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, יחיא סינוואר
דוד ברנע, אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני ויחיא סינוואר
(צילום: יריב כץ , רויטרס, EPA)
לפי לשכת רה"מ, "חמאס סירב לכל הצעת פשרה אמריקנית, וגם בירך על החלטת מועצת הביטחון. ישראל לא תיכנע לדרישות ההזויות של החמאס, ותמשיך לפעול כדי להשיג את כל מטרות המלחמה: לשחרר את כל החטופים, להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס ולהבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל".
מנגד, זמן קצר אחרי הודעת ישראל הודיע משרד החוץ הקטארי כי הוא לא מזהה "השפעות שליליות" על המו"מ, שלטענתו עדיין נמשך. ברויטרס דווח מפי "מקור הבקיא במו"מ" כי צוותי המוסד נשארים בדוחא, והשיחות בפועל נמשכות. לטענת הגורם, רק צוות קטן חוזר לישראל להתייעצויות. בישראל, נדגיש, טוענים בתוקף שצוות המו"מ הוחזר.

בינתיים, נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס למו"מ, ואמר בטקס חניכת קמפוס מובילאיי בירושלים כי "המציאות היא כזו - ועל העולם ועלינו להפנים זאת: הכל מתחיל ונגמר ביחיא סינוואר. הוא שהחליט על טבח 7 באוקטובר, הוא שמחפש מאז לשפוך דם של חפים מפשע, הוא ששואף לחמם את הגזרה האזורית, לחרב את הרמדאן, לעשות הכל כדי לחרב את החיים המשותפים - בארצנו ובאזור כולו - ולסכסך אותנו בתוך עצמנו ובעולם כולו. הוא שמחפש להפעיל טרור ועל העולם כולו ועל האזור כולו לדעת שהאחריות היא רק אצלו, וזה לא ילך לו! אנחנו לא ניתן לו.
"ברגע הזה עלינו להיות מאוחדים ומלוכדים. ישראל עושה כל מאמץ כדי להשיב את החטופים הביתה. עושה כל מאמץ בדרכים רבות ומגוונות. בסופו של דבר אין ברירה, צריך להמשיך במלחמה, וצריך להביא את סינוואר חי או מת כדי שנוכל לראות את החטופים בבית. אני מחזק מכאן את משפחות החטופים, ואומר להן: מדינת ישראל תעשה הכל כדי להחזיר אותם הביתה".

גורם מדיני מסביר: למה הוחזרה המשלחת

גורם מדיני בכיר האשים כי "חמאס החזיר תשובה מגוחכת שלא מתייחסת בכלל להצעת הפשרה האמריקנית, עם אפס התקדמות בנושא. הם עלו לצמרות העצים ודרשו הרבה אסירים עם דם על הידיים, לקבוע בעצמם את זהות העצירים ולקבל חופש פעולה מלא להחליט מי משתחרר מהכלא. ישראל מנגד עשתה כברת דרך אדירה ובחלק מהקטגוריות הסכימה להכפיל את המספרים שהיא מוכנה לשחרר".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"מקיף עצמו בחטופים ומקשיח עמדות". סינוואר
(צילום: AP)
לדברי הגורם, "זה לא שחמאס החזיר תשובה שלילית - הוא המשיך עם אותו מספר הזוי והדרישה לקבוע איזה אסירים ישחררו תמורת הקטגוריות. אפס התייחסות לזה שישראל הסכימה לפשרה האמריקנית והכפילה את המספרים, ואין שום הצעה נוספת".
"הליבה היא הרוצחים ולא המספר", הדגיש הגורם. "הם רוצים לקבוע בעצמם כמות אדירה של רוצחים – מהפיגועים הכי קשים שהיו בתולדות מדינת ישראל. הם לא נתנו שום הצעה באמצע או פשרה, או להראות שהם רוצים לעשות מו"מ".
הגורם הוסיף כי "ישראל התגמשה גם לגבי חזרת התושבים לצפון הרצועה ושמה קטגוריות ומספרים ברורים, עם יכולת בדיקה, כדי למנוע הברחות של נשק, טילים, אמצעי לחימה ומחבלי נוחבה עם דם על הידיים שאנחנו לא מוכנים שיסתובבו שם. חמאס בדרישה שלו דרש לפתוח את הנקז (עמדת הבדיקה), ולאפשר חזרה חופשית ומוחלטת של כל התושבים לצפון. לכן זה נון-סטארטר".
הגורם סיכם: "כשאתה רואה את תשובת חמאס שלא מתייחסת לפשרה של המפתחות ולא שמה הצעה נגדית, וחוזרת על המנטרות הקבועות של הפסקת לחימה מוחלטת, פינוי כל כוחות צה"ל מהרצועה ומעבר חופשי לצפון הרצועה ללא בידוק - אתה לומד בצורה ברורה שסינוואר לא רוצה עסקה. תושבי עזה לא מעניינים אותו, וגם לא עסקת חילופין. הוא רוצה להרוויח זמן".
בישראל טוענים שסינוואר הקשיח עמדות במקום להתקדם במו"מ. "הוא מקיף את עצמו בחטופים שמהווים מגן אנושי, ויש לו שליטה מלאה עליהם", אומר הגורם. "לאנשי 'חמאס חוץ' יש אפס השפעה".

הפשרה - ותשובת חמאס

חמאס, נזכיר, הודיע אמש למתווכים לעסקת שחרור החטופים כי הוא "דבק בעמדה ובחזון שהציגו ב-14 במרץ", שלפיהם הוא דורש נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה והפסקת אש מקיפה. "תגובת הכיבוש לא נענתה לאף אחד מהדרישות הבסיסיות של עמנו ושל התנגדותנו - הפסקת אש מקיפה, נסיגה מרצועת עזה, החזרת העקורים וחילופי שבויים אמיתיים", נכתב בהודעתם.
שלשום הסכימה ישראל להצעת הפשרה האמריקנית שהוצגה לצדדים במסגרת המגעים בדוחא, ובחלק מהקטגוריות אף הסכימה להכפיל את המספרים שלגביהם כבר השיבה בחיוב ב"מתווה פריז" המקורי. כך למשל, אם ב"מתווה פריז" הסכימה ישראל לשחרור של 400 אסירים וחמאס דרש שחרור של 900-800 רוצחים, ישראל שקלה לקבל את ההצעה האמריקנית לשחרר 700 אסירים בתמורה לשחרור 40 חטופים שנמצאים בשבי חמאס.
3 צפייה בגלריה
העדלאידע בירושלים
העדלאידע בירושלים
הדרישה לעסקה, אתמול באירועי פורים בירושלים
(צילום: שלו שלום)
ישראל המתינה לתשובת חמאס, אך בירושלים לא היו אופטימיים, שכן למרות ההתגמשות - המספרים שישראל הייתה מוכנה להם לא תאמו את דרישות חמאס. בכיר ישראלי העריך אז את הסיכויים לעסקה ב"פיפטי-פיפטי". גורם ישראלי בכיר הבהיר כבר שלשום כי "אם חמאס יגיד שהוא לא מוכן להצעת הפשרה האמריקנית ויעלה על עצים גבוהים - אז יהיה משבר בשיחות".
אתמול, כאמור, עברה במועצת הביטחון של האו"ם הצעה שקוראת להפסקת אש מיידית ולשחרור חטופים ללא תנאים - לאחר שארה"ב החליטה שלא להטיל עליה וטו. בכירים אמריקנים טענו כי המגעים לעסקת חטופים לא ייפגעו בשל ההחלטה, ואמרו כי "עסקה תקרה אם קטאר תגביר את הלחץ על חמאס לעשות את העסקה. בסוף היום זה תלוי בהם".