רפורמת "דרך שווה" של משרד התחבורה יצאה לדרך בחצות (בין ראשון לשני), אך נוסעים בכל הארץ מדווחים על תקלות נרחבות בתחבורה הציבורית הבוקר. לטענת הנוסעים, כרטיסי ה"חופשי-ארצי" שהושקו ברפורמה לא עובדים באוטובוסים - והם נאלצים לשלם מחיר מלא. שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה לתקלות הבוקר בהשקת הרפורמה בתחנה המרכזית בבאר שבע ואמרה: "מהר מאוד הכל יעבוד כמו שעון".
"הרפורמה ממש לא יצאה לדרך", טען אחד הנוסעים. "המכשירים של סופרבוס ואפיקים לא מזהים את הכרטיס ולא ערוכים לרפורמה. נסעתי לאשדוד עם אפיקים, המכשיר לא קלט, וגם אחותי שנסעה לירושלים עם סופרבוס לא הצליחה להעביר את הכרטיס. נאלצנו לשלם את מלוא מחיר הנסיעה".
10 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי מסייעת לקשישות עם הרב קו
מרב מיכאלי מסייעת לקשישות עם הרב קו
לאחר התקלות הבוקר, מרב מיכאלי מסייעת לנשים מבוגרות עם החלפת הרב קו
(צילום: אילנה קוריאל)
10 צפייה בגלריה
קווי האוטובוס הוגבלו, תחנות רכבת נסגרו
קווי האוטובוס הוגבלו, תחנות רכבת נסגרו
נוסעים מדווחים על תקלות ברפורמה החדשה
(צילום: בראל אפרים)
סיגל כתבה למייל האדום של ynet כי "יש תקלה ארצית. מסתבר שחברות התחבורה לא קולטות את החופשי-חודשי הארצי, כך שנוסעים נאלצים לשלם גם עבור הנסיעה, בקיצור כאוס ענק. המכשירים של אגד, אפיקים ועוד חברות לא קולטות ולא התארגנו לרפורמות דרך שווה, בושה".
אירנה פרל קפלן (35) מהקריות סיפרה כי נסעה לחיפה: "לקחתי אוטובוס של אגד ואז עברתי למטרונית רכשתי את החופשי-חודשי ארצי טענתי אותו מראש באפליקציית הרב קו האוטובוס חייב אותי בערך הצבור והנהג אמר לי שמשום מה זה לא תופס. במטרונית כאילו אין רפורמה וזה חייב אותי עוד שישה שקלים אז יוצא ששילמתי 11.5 שקל".
"הם פשוט לא נערכו לרפורמה", אמרה, "המערכת שלהם לא עובדת, עשיתי את זה באפליקציה הרשמית של הרב קו שם כתוב לי שיש לי חופשי חודשי טעון אבל הוא לא עובד לי. אני לא מרוצה מהרפורמה כי זה מייקר לי את החופשי חודשי מ-208 ל-225 שקל ואני כועסת כי אני קניתי חופשי-חודשי ארצי, נערכתי, ומסתבר שהם לא".

10 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירב מיכאלי בהשקה בבאר שבע
שרת התחבורה מירב מיכאלי בהשקה בבאר שבע
שרת התחבורה מירב מיכאלי בהשקה בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
10 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
"אלה חבלי לידה". מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק
(צילום: אולפן ynet)
בטקס חנוכת הרפורמה אמרה שרת התחבורה מיכאלי כי "תחבורה ציבורית זה העתיד שלנו. אנחנו משקיעות ומשקיעים כדי להוציא את כולכם החוצה מהפקק לדרך משתלמת". על הדיווחים על תקלות הבוקר אמרה: "כשמשדרים לכ-12 אלף אוטובוסים נתונים חדשים, תעריפים חדשים, אז בכמה אוטובוסים יש תקלות".
לדבריה, "אנחנו מתקנות ומתקנים. הגיוני שתהיה תקלה. מהר מאוד הכול יעבוד כמו שעון. ככל שמרוחק יותר משתלם לנסוע בתחבורה ציבורית. רק בפריפריה יש כרטיס ב-99 שקל בחודש. תושבי ב"ש ואשדוד משלמים על הכרטיס חופשי חודשי עם הרכבת 200 ש"ח פחות מחודש. המודל החדש יוצא יותר משתלם".
10 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי מסייעת לקשישות עם הרב קו
מרב מיכאלי מסייעת לקשישות עם הרב קו
"הגיוני שתהיה תקלה, אנחנו מתקנות"
(צילום: אילנה קוריאל)
מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק הגיבה על הבעיות שהתגלו הבוקר עם כניסת הרפורמה לתוקף: "לא צריך לקרוא לזה בלאגן, אלא חבלי לידה. אנחנו מדברים על יותר מ-3.3 מיליון נסיעות ביום. זה מאוד משמעותי. זה משפיע על הרבה מאוד מאוכלוסיית מדינת ישראל".
בהשקת הרפורמה בתחנה המרכזית בבאר שבע אמרה: "כמו בכל עדכון תוכנה יש תהליך של הטמעה. סה"כ המערכת עובדת טוב. יש כמה דיווחים על תקלות בהעלאת התוכנה, והציבור צריך להתרגל. בבאר שבע יש 107 עמדות מכירה שניתן לעדכן ולטעון את הרב-קו. אנשים רגילים לבוא לעמדה. וכרגע אנחנו ביום הראשון".
רן שדמי מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית אמר כי "באופן טבעי ביום הראשון של שינוי תעריפים צפוי שיהיו תקלות. מפעילי התבורה הציבורית שידרגו במהלך הלילה את התוכנה עם התעריפים החדשים, למעלה מ-12 אלף אוטובוסים, רכבת ישראל ועוד. יכולות להיות נקודות שבהם השידור לא הגיע. ומכאן נובעות חלק מהתקלות. אני מעריך שעד אחר הצהרים נתגבר על קרוב ל- 100% מהתקלות והן יהיו מאחורינו".
נאווה קסלר, אזרחית ותיקה, סיפרה כי גם המעבר לכרטיס המיועד לבני 75 ומעלה "קשה לביצוע". לדבריה, "זה לא קורה מיד. זיכוי שהיה בכרטיס וניסיתי להעביר לאשראי - נעלם. לא מופיע גם בהיסטוריה של הכרטיס. לשכת השרה לא עונה שום תשובה אמיתית. זאת לא רפורמה שמבוגרים יכולים לעשות בעצמם".
נסביר, אחת האפשרויות שעומדות בפני נוסעי התחבורה הציבורית היא רכישה של מנוי "חופשי ארצי" חודשי, שמאפשר לנסוע בכל האוטובוסים בארץ במחיר אחיד, ללא הגבלה, בעלות של 225 שקלים. המנוי תקף לנסיעה ללא הגבלה גם ברכבת הקלה בירושלים, ברכבלית, המטרונית והכרמלית בחיפה, ובעתיד יהיה תקף גם לרכבת הקלה בתל אביב.
רכישת כרטיסי נסיעה חופשית בכל הארץ באוטובוסים וברכבות תחולק מעתה לפי מרחק הנסיעה. אדם שנוסע מרחק של עד 40 קילומטר ברכבת יוכל לרכוש מנוי ירוק בעלות 255 שקל; אדם שנוסע עד 75 קילומטר יוכל לרכוש מנוי תכלת בעלות 410 שקל; ואדם שנוסע יותר מ-75 קילומטר – יוכל לרכוש ב-610 שקל מנוי חודשי לנסיעה חופשית בכל הארץ.
מי שלא מעוניין להשתמש ברכבת, ונוסע באוטובוס בתוך רדיוס של 40 ק"מ, יוכל לרכוש מנוי "אזור 1" מחוץ לשלושת המטרופולינים הגדולים - ירושלים, תל אביב וחיפה. עלות המנוי תעמוד על 99 שקלים. מנוי דומה הושק גם באילת – ושם תתאפשר נסיעה חופשית בכל האזור המוגדר "ללא מע"מ" בעלות חודשית של 84.60 שקל. בשלושת המטרופולינים הגדולים - ירושלים, תל אביב וחיפה - לא יהיה מנוי חופשי חודשי אזורי. המעוניינים יצטרכו לרכוש מנוי חופשי ארצי בעלות של 225 שקלים.
10 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
המטרה - להעביר כמה שיותר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. מיכאלי וליברמן
(צילום: עמית שאבי)
בבסיס הרעיון של הרפורמה, שהציגו שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן בחודש אפריל, להעביר כמה שיותר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. ולכן, מי שייהנו מהטבות הרפורמה יהיו בעיקר אלה שיתמידו בנסיעה בתחבורה הציבורית. רפורמת "דרך שווה" מצמצמת באופן ניכר את התעריפים הרבים שהיו קיימים עד היום בתחבורה הציבורית, ומבטלת את הנחת הערך הצבור שקיבלו רוב האזרחים שטענו את כרטיס הרב קו שלהם.
את המנויים החדשים ניתן לרכוש באפליקציות "רב קו אונליין" ו"רב פס", ברשתות הפארם, בקיוסקים נבחרים ובנקודות ההטענה. נוסעים המשלמים באמצעות אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית: מוביט, רב-פס, פנגו וסלו (לשעבר סלופארק) – נהנים מתעריפי הרפורמה כבר מ-25 ביולי, ובסוף חודש אוגוסט יחושבו עבורם הנסיעות ויחויבו בהתאם לתעריף המשתלם ביותר בסוף החודש – נסיעה בודדת, חופשי יומי, או חופשי חודשי מותאם.
עלות נסיעה באוטובוס תחושב מעתה לפי המרחק. נסיעה עד 15 ק"מ תעלה 5 שקלים וחצי (עם מעבר בלתי-מוגבל בין אוטובוסים ב-90 דקות); נסיעה באוטובוס עד 40 ק"מ תעלה 12 שקלים; נסיעה באוטובוס עד 120 ק"מ תעלה 16 שקלים; נסיעה עד 225 קילומטר תעלה 27 שקלים; וכל נסיעה במרחק גדול מזה – תעלה 68 שקלים וחצי.
10 צפייה בגלריה
תור לטעינת רב קו בבני ברק
תור לטעינת רב קו בבני ברק
ממתינים בתור לטעינת רב-קו בבני ברק. סוף להנחה בערך הצבור
המרחקים מעתה יסווגו לפי צבעים: נסיעה צהובה (עד 15 ק"מ), נסיעה ירוקה (עד 40 ק"מ), נסיעה תכלת (עד 75 ק"מ), נסיעה כחולה (עד 120 ק"מ) ונסיעה סגולה (עד 225 ק"מ).
האפשרות לרכוש מנוי "חופשי יומי" תישאר על כנה. אדם שיבחר לרכוש מנוי כזה, ישלם בהתאם למרחק הנסיעה הרציפה הארוכה ביותר באותו יום, ולפי כלי התחבורה שבו בחר לנסוע. נוסעים שיבחרו לרכוש את המנוי בנסיעה צהובה (עד 15 ק"מ) ישלמו 12 שקלים וחצי באוטובוס, ו-18 שקלים לנסיעה שמשלבת גם רכבת. נוסעים שיחליטו לרכוש את המנוי בנסיעה ירוקה (עד 40 ק"מ) ישלמו 24 שקלים באוטובוס ו-28 עבור כרטיס משולב עם רכבת.
נסיעה במסגרת "חופשי יומי" באוטובוס עד 120 ק"מ תעלה 32 שקלים, ומאידך נסיעה משולבת באוטובוס וברכבת עד 75 ק"מ תעלה 37 שקלים ועד 120 ק"מ תעלה 42 שקל. נוסעים שמעוניינים לנסוע עד 225 ק"מ במנוי "חופשי יומי" ישלמו 54 שקלים באוטובוס ו-74 שקלים בכרטיס משולב.
10 צפייה בגלריה
כרטיס "זהב קו"
כרטיס "זהב קו"
כרטיס "זהב קו" לאזרחים ותיקים בני 75 ומעלה
(צילום: רועי רובינשטיין)
אזרחים ותיקים בני 75 ומעלה יוכלו לנסוע בתחבורה הציבורית בחינם. לשם כך, הם נדרשים להנפיק "זהב קו", או לעדכן את הפרופיל ב"רב קו" שברשותם או ביישומוני התשלום בתחבורה הציבורית. ניתן לעדכן את הפרופיל מהבית באמצעות אתר "רב פס" או "רב קו און ליין", בעשרות נקודות ייעודיות ברחבי הארץ ובמרכזי "על הקו". משרד התחבורה הנחה את הפקחים לאפשר לבני ובנות 75 ומעלה לנסוע בחינם גם ללא פרופיל מעודכן, בהצגת תעודה מזהה, עד 18 באוגוסט.
אזרחים ותיקים שטרם מלאו להם 75 (נשים מגיל 62 ומעלה וגברים מגיל 67 ומעלה) ימשיכו ליהנות מהנחה של 50% בכל הנסיעות בתחבורה הציבורית – במנויים ובנסיעות בודדות. מי שעוד ייהנו מהנחות דומות הם ילדים ובני נוער בגילי 5 עד 18, שיוכלו לרכוש מנוי "חופשי חודשי" על שלל האפשרויות בחצי מחיר. גם נוסעים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי יזכו להנחה של 50% בטעינת ערך צבור.
מי שיזכו אף הם להנחה הם סטודנטים, שימשיכו ליהנות מהנחה של 33% בטעינת ערך צבור, ויוכלו לרכוש מנוי סמסטריאלי או שנתי במחיר מוזל, המעניק גם 50% הנחה לנסיעות בתחבורה הציבורית שאינן כלולות במנוי.