שר התרבות של לבנון הודיע היום (ד') כי הוא החליט לאסור על הקרנת הסרט "ברבי" בבתי קולנוע ברחבי המדינה, מכווון שהסרט "מעודד הומוסקסואליות" וסותר את ערכי האיסלאם.
"ברבי", בבימוי גרטה גרוויג ובכיכובם של מרגו רובי וראיין גוסלינג, יצא לאקרנים ברחבי העולם ב-21 ביולי, ומאז הכניס יותר ממיליארד דולר ממכירות כרטיסים. הסרט אמור להגיע לבתי הקולנוע בלבנון באיחור - החל מ-31 באוגוסט. אך שר התרבות, מוחמד מורטדה, החליט לאסור על הקרנתו.
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרט 'ברבי'
מתוך הסרט 'ברבי'
כוכבי "ברבי", מרגו רובי וראיין גוסלינג
(צילום: יח"צ)
בהחלטתו ציין שר התרבות מורטדה כי מלבד הומוסקסואליות, הסרט מעודד גם שינוי מין. לטענתו הסרט מנוגד ל"ערכי האמונה והמוסר", מכיוון שהוא "ממעיט בחשיבות התא המשפחתי", "מפקפק בצורך להתחתן ולהקים משפחה" ו"מגחיך את תפקידה של האם".
מורטדה הודיע כי החליט לפנות לוועדת הצנזורה הלבנונית, שכפופה למשרד הפנים, וקרא לה "לנקוט את כל הצעדים הדרושים כדי לאסור על הקרנת הסרט הזה בלבנון". שר הפנים, בסאם מאוולאווי, ביקש מהוועדה לחוות את דעתה על הסרט.
3 צפייה בגלריה
מתוך "ברבי"
מתוך "ברבי"
הסרט אמור להגיע לאקרנים בלבנון בסוף החודש
(צילום: באדיבות Tulip Entertainment)
מורטדה מונה לתפקיד שר התרבות בתמיכת חיזבאללה. מזכ"ל ארגון הטרור השיעי, חסן נסראללה, השמיע אמירות בוטות נגד קהילת הלהט"ב, ובאחד מנאומיו האחרונים קרא לגזור עונשי מוות על קיום יחסים הומוסקסואליים. בנאום בחודש שעבר קרא נסראללה לרשויות בלבנון לאסור על הפצת חומרים שמעודדים הומוסקסואליות, וכינה את החומרים "סכנה מיידית" ללבנון.
לבנון הייתה ב-2017 המדינה הערבית הראשונה שמקיימת שבוע גאווה, ובהשוואה למדינות ערביות אחרות היא נחשבת לרוב למקום בטוח עבור הקהילה הלהט"בית. עם זאת, לעיתים קרובות המשטרה מבצעת פשיטות על פאבים של הקהילה הגאה ועל מקומות שמזוהים עמה. כמו כן, החוק בלבנון מאפשר לבתי המשפט לגזור שנת מאסר על יחסי מין "שמנוגדים לטבע".
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חסן נסראללה. קרא לאחרונה לגזור עונש מוות על משכב זכר
בקהילה הלהט"בית בלבנון עדים להחרפת הרטוריקה של חברי הממשלה ולצעדים שנועדו להיאבק בה ולפגוע בזכויותיה: אשתקד החליט שר הפנים מאוולאווי לאסור לקיים בלבנון אירועים ש"מעודדים סטייה מינית" – הגדרה שמתייחסת להתקהלויות שונות של הקהילה הגאה. אתמול, בסיום פגישה עם ראש הכנסייה המארונית, קרא הקבינט הלבנוני לאזרחים "להיצמד" לערכי המשפחה.
איימן מחאנה, ראש ארגון זכויות האדם הלבנוני "קרן סמיר קאסיר", אמר כי ההחלטה של מורטדה התקבלה על רקע "גל של צביעות". לדבריו מדובר בחלק מקמפיין שמאחד את חיזבאללה, את הימין הקיצוני הנוצרי ואנשי דת בכירים אחרים ונועד לפגוע בקהילה הלהט"בית בלבנון.