2 צפייה בגלריה
"אחרי השיחה עם ביידן ההערכה לגבי המו"מ השתנתה". בנט, ראיסי ונשיא ארה"ב
"אחרי השיחה עם ביידן ההערכה לגבי המו"מ השתנתה". בנט, ראיסי ונשיא ארה"ב
"אחרי השיחה עם ביידן ההערכה לגבי המו"מ השתנתה". בנט, ראיסי ונשיא ארה"ב
(צילום: יואב דודקביץ', AP)
יומיים לאחר השיחה עם ביידן על משמרות המהפכה - ההערכה בישראל לגבי הסכם הגרעין השתנתה: האמריקנים החליטו להתעקש על השארת משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור למורת רוחם של האיראנים, ובירושלים מאמינים כי הסיכויים כעת להשגת הסכם גרעין בין טהרן למעצמות הפכו לקלושים.
בשיחה בין ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן השמיע האמריקני עמדה נחושה בעניין אבן הנגף המרכזית של הדיונים, אך בישראל עוד יש מי שחושב שזה רק טיבו של המו"מ וייתכן שלבסוף תימצא פשרה שתאפשר את החזרה להסכם. "השיחות לא קרסו סופית אלא קפאו", הסביר הבוקר (שני) בכיר ישראלי. "ההסכם מוכן, אבל במחלוקות סביב רשימת ארגוני הטרור והחקירות הפתוחות בסבא"א יש תיקו מקסיקני. כל צד מחכה שהשני יישבר", אמר.
ברקע הקיפאון בשיחות מקיים השבוע היועץ לביטחון לאומי איל חולתה ביקור בוושינגטון ועורך שיחות תיאום עם מקביליו האמריקנים. בישראל שואפים להגיע לתיאום מרבי עם ארה"ב כדי להיערך לכך שההסכם יקרוס והאיראנים יחלו להפר את הבנות העבר. במהלך הפגישות הציגו הנציגים הישראלים הצעות להחרפת הסנקציות מצד ארה"ב כדי להגביר עליה את הלחץ.
2 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
המשא ומתן עם בווינה
(צילום: רויטרס)
הסימנים לשינוי הכיוון של ביידן הופיעו בתחילת החודש, כשבמסיבת עיתונאים שערכה מחלקת המדינה הודתה אחת הדוברות כי ביידן שותף לעמדותיו של הרמטכ"ל האמריקני מארק מילי, שהתעקש שכוח קודס, יחידת העילית של משמרות המהפכה, הוא ארגון טרור. על אף שסירבה לפרט, הדוברת במחלקת המדינה הוסיפה כי מתוך 107 הגופים והגורמים האיראניים שסווגו כמקושרים לטרור בתקופת ביידן - 86 מהם קשורים למשמרות המהפכה.
גורמים בכירים בירושלים אמרו החודש כי גם אם ייחתם הסכם גרעין – השארת משמרות המהפכה ברשימת הטרור תקטין משמעותית את היכולת שלהם לסחור עם גורמים בינלאומיים ולהתעשר. "משמרות המהפכה הם גם שחקן כלכלי מרכזי בכלכלה האיראנית ובמצב של שוק האנרגיה העולמי, כשיכולים להגיע אליהם מאות מיליארדי דולרים – זה קריטי", אמרו.