2 צפייה בגלריה
מארק מילי ג'ו ביידן
מארק מילי ג'ו ביידן
שינה עמדה בעקבות הלחץ הישראלי? הנשיא ג'ו ביידן והרמטכ"ל מילי
(צילום: AP, רויטרס)
אחרי הדיווחים על הכוונה האמריקנית להוציא את משמרות המהפכה של איראן מרשימת ארגוני הטרור על-מנת לחתום על הסכם הגרעין המחודש, מה שהוביל לחשש גדול בישראל ובקרב מדינות האזור, מסתמן כי הלך הרוח בוושינגטון משתנה.
רק שלשום אמר הרמטכ"ל האמריקני, הגנרל מארק מילי, לחברי הקונגרס, כי הוא מאמין שכוח קודס הוא ארגון טרור, והלילה הייתה זו סגנית דובר מחלקת המדינה, ג'לינה פורטר, שאישרה כי הנשיא ג'ו ביידן שותף לעמדותיו של הרמטכ"ל.
במסיבת עיתונאים שנערכה הלילה (בין שישי לשבת) במחלקת המדינה נשאלה פורטר לדעתו של הנשיא, והשיבה כי "הנשיא שותף לעמדותיו של הרמטכ"ל על כך שכוח קודס הם טרוריסטים", ואף שלא הסכימה לפרט על המגעים האחרונים עם האיראנים, ציינה כי מתוך 107 הגופים והגורמים האיראניים שסווגו כמקושרים לטרור בתקופת ביידן - 86 מהם קשורים למשמרות המהפכה.
2 צפייה בגלריה
כוח קודס בתהלוכה צבאית באיראן
כוח קודס בתהלוכה צבאית באיראן
הרמטכ"ל האמריקני הבחין בין משמרות המהפכה ליחידת העילית. אנשי כוח קודס בתהלוכה צבאית
(צילום: AP)
על אף ההבחנה שעשה הרמטכ"ל מילי בין כוח קודס, יחידת העילית של משמרות המהפכה, לבין הגוף הצבאי כולו, פרשן ה"וושינגטון פוסט" פרסם במקביל כי לפי גורם בכיר בממשל, ביידן כלל לא מתכוון להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. "אם יהיה או לא יהיה הסכם - זה כבר תלוי באיראן", טען אותו גורם. "הנשיא נצמד לערכי הליבה של ארה"ב, והאיראנים יודעים מה עמדתנו בנושא".
מוקדם יותר השבוע, הוזכר בוושינגטון פוסט, התייחס גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן - שרק לאחרונה ביקר בישראל והשתתף ב"פסגת הנגב" - ונשאל אם משמרות המהפכה הם טרוריסטים בעיניו. "אכן כן", השיב מזכיר המדינה והודה באותה ההזדמנות שהוא לא אופטימי בעניין הגעה להסכמות עם האיראנים.
בישראל, כאמור, קיבלו בתדהמה את הדיווחים על הכוונה להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. בשיחות בין האמריקנים לאיראנים עלו כמה הצעות לקראת החתימה על ההסכם, ובהן הסרת משמרות המהפכה מהרשימה בתמורה להבטחה איראנית שלא יפגעו בחיילים אמריקנים ושירסנו את פעילותם באזור. ההבטחה, מבחינת הישראלים, לא שווה דבר - וקוממה מאוד את מקבלי ההחלטות בישראל.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד הוציאו הודעה חריפה נגד הממשל האמריקני וביידן. "משמרות המהפכה האיראניים הם החיזבאללה בלבנון, הם הג'יהאד האיסלאמי בעזה, הם הח'ותים בתימן, הם המיליציות בעיראק", כתבו השניים במכתב פומבי.
בנט ולפיד הוסיפו כי "משמרות המהפכה עומדים מאחורי ההתקפות על אזרחים וחיילים אמריקנים בכל רחבי המזרח התיכון, כולל בשנה האחרונה. הם אלה שעמדו מאחורי התכנונים להתנקש בחייהם של פקידי ממשל אמריקנים בכירים. הם חלק מרכזי ובלתי נפרד במכונת הדיכוי הרצחנית באיראן. הניסיון לבטל את הגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור, הוא עלבון לקורבנות ומחיקה של מציאות מתועדת".
את המכתב, ששר הביטחון בני גנץ לא חתום עליו ומתח ביקורת על הסגנון שבו פורסם, חתמו בנט ולפיד: "המלחמה בטרור היא משימה של העולם כולו. אנו מאמינים שארצות הברית לא תפקיר את בעלות בריתה הקרובות ביותר תמורת הבטחות ריקות של טרוריסטים".