מפקד פיקוד צפון אורי גורדין קיים היום (ראשון) תחקיר ראשוני של גניבת 70 אלף הכדורים בבסיס "צנובר" ברמת הגולן, וממנו עלה כי מה שאפשר את גניבת הענק היה פערים בתשתית האבטחה בבסיס, ריבוי של התרעות שווא ומענה לא מספק בבונקרים שבהם מאוחסנת התחמושת. לפי צה"ל, קיימת תוכנית לטיפול בפערי התשתיות באבטחה, שעתידה להתממש בשנה הקרובה.
1 צפייה בגלריה
בסיס צנובר
בסיס צנובר
בסיס צנובר
(צילום: אביהו שפירא)
בתחקיר עלה כי מיד לאחר האירוע חברו כוחות לביצוע סריקות נרחבות וספירות מלאי. בסיכום התחקיר הנחה מפקד הפיקוד על מספר צעדים מיידים, בהם תרגולי אבטחה בכלל היחידות בפיקוד הצפון וקיום הערכת מצב ייעודית נוספת בנושא הגנת מחנות.
כמו כן, הנחה מפקד הפיקוד על הקמת ועדת מומחים שתחקור ותבדוק את כלל הגורמים והכשלים שאפשרו את גניבת התחמושת. ממצאי התחקיר יוצגו למפקד הפיקוד בתוך כחודש. בנוסף, ייבחן נושא ריכוז התחמושת במחנה "צנובר" ותיבנה יכולת התרעה מוקדמת.

הבוקר הותר לפרסום כי נעצרו שישה חשודים במעורבות בגניבת הענק בסוף השבוע האחרון, בלילה שבין שישי לשבת. המשטרה מסרה כי שוטרי מחוז צפון עצרו את החשודים, תושבי טובא-זנגרייה בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, בשטח מיוער סמוך למועד הגניבה, ובית המשפט האריך את מעצרם עד ליום שלישי הקרוב.
אחד מכיווני החקירה שנבדקים הוא שהחשודים קיבלו סיוע מתוך הבסיס. בחקירה מעורבים גם שב"כ ומצ"ח. אמש התברר כי מידע מודיעיני שהתקבל הוא שהביא לגילוי בשעת לילה של גניבת התחמושת: רק לאחר הדיווח המודיעיני שהתקבל נעשתה ספירת המלאי בבונקרים של הבסיס, שבה התגלה חוסר של 70 אלף קליעי 5.56 מ"מ לנשק קל ושל כ-70 רימוני מטול נפיץ.
על גניבת התחמושת דיווח צה"ל רק אתמול בצהריים, אבל כבר במהלך הלילה הגיעו כוחות גדולים שהוקפצו למקום ופתחו בסריקות. התקרית אירעה כחודש וחצי אחרי ניסיון פריצה נוסף לבסיס צבאי ברמת הגולן, ואז הוא סוכל: לוחמות מחיל התותחנים הבחינו אז בשני אזרחים שמסתובבים בשטח מחנה קרן, ואדם נוסף שממתין ברכב מחוץ למחנה, ועצרו אותם.
על פי צה"ל, בין השנים 2022-2018 נגנבו 236 כלי נשק מבסיסיו. ב-2018 נגנבו 58 נשקים, וב-2019 נגנבו 47. ב-2020 כמות כלי הנשק הגנובים כמעט הוכפלה, עם 80 נשקים שנגנבו. ב-2021 נגנבו 28 כלי נשק, ובמשך השנה הנוכחית נגנבו עד עתה 23 נשקים. בנוסף, בין 2022-202- אירעו 14 פריצות משמעותיות לבסיס צה"ל, שבהן נגנבו יותר מ-1,000 קליעים כל אחת. ב-2020 התרחשו ארבע פריצות כאלה, שבהן נגנבו כ-98 אלף קליעים, ב-2021 היו לא פחות משמונה פריצות שבהן נגנבו כ-185 אלף קליעים, ובמהלך השנה הנוכחית התרחשו שתי פריצות משמעותיות, שבהן נגנבו כ-100 אלף קליעים.