כשברקע המבוי הסתום במשא ומתן על הצלת הסכם הגרעין, ופעולות החבלה השונות שמיוחסות לישראל באיראן, במשטר האייתוללות ניפקו אמש (יום שני) האשמה חדשה נגד "המשטר הציוני": דובר משרד החוץ בטהרן טען כי ישראל קוברת פסולת גרעינית בשטחי יהודה ושומרון.
2 צפייה בגלריה
דובר משרד החוץ של איראן נאסר קנאני
דובר משרד החוץ של איראן נאסר קנאני
דובר משרד החוץ של איראן, נאסר קנאני
(צילום: AFP )
"הארסנל (הגרעיני) של המשטר הציוני מסוכן לאזור ולסביבה", טען הדובר, נאסר קנאני, שדבריו הובאו על ידי סוכנות הידיעות "פארס". "איראן תמיד הזהירה מפני הפעילויות הלא חוקיות של המשטר הציוני בישראל, שקובר את הפסולת הגרעינית שלו בגדה המערבית", טען. הוא קרא לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) להתערב בסוגיה, והזהיר שהפעילויות הגרעיניות של ישראל מחוללות נזק לסביבה.
במקביל, כך לפי הדיווח בפארס, סגנית שגריר איראן לאו"ם זהרה ארשדי האשימה במהלך דיון בוועדה לפירוק מנשק גרעיני של האו"ם כי ישראל מכשילה את מאמציה של טהרן להקים במזרח תיכון "אזור שנקי מכלי נשק להשמדה המונית". לטענת ארשדי, "המשטר הישראלי הוא מכשול ברור ליעד הנשגב הזה. הוא מחזיק בכל סוגי הנשק להשמדה המונית ומאיים להשתמש בהם נגד מדינות באזור".
כשברקע שלל פעולות החבלה המיוחסות למוסד באיראן נגד תוכניות הגרעין, הטילים והמל"טים של הרפובליקה האיסלאמית – כשרק השבוע האשימה טהרן כי חשפה רשת מרגלים רגע לפני שביצעו פעולות חבלה במתקנים רגישים באזור איספהאן – ארשאדי האשימה עוד כי ישראל ביצעה "מספר פעולות טרור נגד מדעני גרעין ויזמה מתקפות חבלה נגד אתרי גרעין". היא קראה לאלץ את ישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

ההאשמות האיראניות מגיעות כשבמקביל טהרן ממשיכה להפר בגסות את הסכם הגרעין מ-2015, הסכם שממנו ארה"ב פרשה בתקופת דונלד טראמפ ב-2018 ונועד להגביל את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת הסנקציות. מאז 2019, ובתגובה לחידוש הסנקציות האמריקניות, איראן מעשירה אורניום לרמות גבוהות פי כמה מאלו שמתיר לה ההסכם – עד ל-60% – קרוב מאוד לרמה הנדרשת עבור נשק גרעיני.

המודיעין הבריטי העריך: "חמינאי לא רוצה הסכם"

באיראן מכחישים אמנם שהם מתכוונים לפתח נשק גרעיני, או שאי-פעם הייתה להם תוכנית שכזו, אולם בצל המבוי הסתום בשיחות הלא-ישירות מול ארה"ב מקורבו של המנהיג העליון עלי חמינאי התרברב בשבוע שעבר כי לאיראן יש כבר עתה את היכולת לפתח פצצת אטום. הוא הדגיש כי לא התקבלה החלטה אם לפתח פצצה שכזו.
בביקורו האחרון במזרח התיכון של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן עמדה סוגיית האיום האיראני בלב הדיונים מול בכירים בישראל ובסעודיה. ביידן הדגיש כי הוא ממשיך לצעוד בדרך הדיפלומטיה מול איראן, אך שלח גם מסר מאיים כאשר הבהיר שאינו שולל אופציה צבאית, אותה הוא שומר לדבריו כ"מוצא אחרון".
2 צפייה בגלריה
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
דגם של אחת ממצלמות הפיקוח של סבא"א, שאותן ניתקה טהרן כנקמה
( צילום: AFP )
במערב, כך נראה, גוברות ההערכות שהסכם הגרעין לא יחודש: ביום חמישי האחרון אמר ראש סוכנות הביון הבריטית, ה-MI6, כי להערכתו המנהיג העליון חמינאי – שלו שמורה המילה האחרונה בכל הסוגיות המדיניות החשובות במשטר האייתוללות – כלל לא מעוניין בחידוש ההסכם. ראש ה-MI6 ריצ'רד מור, שדיבר באופן פומבי וחריג בכנס הביטחוני ASPEN בארה"ב, אמר כי למרות זאת טהרן לא תעצור להערכתו את השיחות הלא-ישירות מול וושינגטון, ותמשיך לגרור אותן.
בתוך כך, ובמסר מתריס נוסף בפני המערב, אתמול בצהריים הודיעה איראן כי אין בכוונתה להדליק מחדש את מצלמות המעקב שהתקינה סבא"א במתקני הגרעין שלה כחלק מההסכם ב-2015. את 27 המצלמות הללו, שלא מהוות את כל המצלמות שיש לפקחים, טהרן כיבתה בחודש שעבר כנקמה על הגינוי שספגה במועצת הנגידים של סבא"א, על כך שלא סיפקה תשובות בנוגע לשרידי האורניום שנמצאו באתרי גרעין לא מוכרזים. "לא נדליק מחדש את המצלמות עד אשר הצד האחר יחזור להסכם הגרעין", הכריז ראש סוכנות הגרעין האיראנית מוחמד איסלאמי.